tag:blogger.com,1999:blog-27856101.post6866394295868456798..comments2024-03-24T20:17:07.295+02:00Comments on Paholaisen Asianajaja: Siunaa ruokamme, FSM osa IIPaholaisen Asianajajahttp://www.blogger.com/profile/12503499980282126425noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-84987347895868709832010-09-21T10:00:21.789+03:002010-09-21T10:00:21.789+03:00Tuohon Tuupovaaraan tuttuun vaan lisäkommenttia om...Tuohon Tuupovaaraan tuttuun vaan lisäkommenttia omista kokemuksista.<br /><br />Itse kävin ala-astetta Tuupovaarassa 80-luvulla. Silloin pidettiin "tyypilliset" uskonnollissävytteiset aamunavaukset. Aamunavauksessa kokoonnuttiin yläkerran musiikkiluokkaan. Kaikki seisoivat, kuuntelivat, rukoilivat ja lauloivat virren. Opettajat pitivät aamunavauksia vuorotellen ja näin jälkikäteen muistellen jotkut opettajat pitivät aamunavauksen ilman uskonnollista paatosta. He lukivat jonkun filosofisen mietelauseen, eivätkä rukoilleet tai laulattaneet virsiä. <br /><br />Ev-Lut uskontoa opetti luokanopettajat. Heistä ei yksikään ollut erityisen hihhulimainen. Ortodokseilla oli omat uskonnonopettajansa. Olihan joka kolmas tuupovaaralainen tuolloin ortodoksi. Tuupovaarassa ja Ilomantsissa on suhteellisesti enemmän ortodokseja kuin muualla Suomessa. Käsittääkseni heidän opettajansa oli kohtalaisen harras uskova, olihan hänen miehensä arvostettu ja paikallisessa mediassa näkyvä ortodoksipappi. Ortodokseilla ja luterilaisilla oli yhteinen aamunavaus. Luterilaisista poiketen rukoilun päätteeksi he aamenen perään tekivät vielä ristinmerkin. Muistaakseni tämä papin rouva piti joitakin muitakin tunteja (mm. tekstiilikäsityötä) ja saattoi pistää poppoon rukoilemaan uskontotuntien ulkopuolellakin. Minut hän pisti seisomaan, koska kerran erehdyin virkatessani viheltelemään. En vieläkään käsitä miksi. Muut kun saattoi lauleskella. Itse olin surkea laulamaan, mutta hyvä viheltelemään.<br /><br />Ruokarukousta ei muistaakseni luettu. Se olisi ollut ilmeisesti turhan hankalaa, koska luokat tulivat syömään samaan tilaan peräjälkeen pienellä jaksotuksella. Saatan kyllä muistaa väärinkin. <br /><br />Ilmeisesti minun jälkeeni Tuupovaaraan on tullut vieläkin vanhoillisempaa uskontokasvatusta. Ei mitenkään mahdotonta.<br /><br />Lapsena sitä jotenkin vain sopeutui tuohon uskonnollisuuteen. Aikonani toimin jopa seurakunnan hommissa. Olin jopa tovin uskovainen. Siitä huolimatta minusta tuli myöhemmin ateisti.Matti Mertojokihttps://www.blogger.com/profile/15832894369565390740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-73162162147098572522010-09-16T18:56:03.518+03:002010-09-16T18:56:03.518+03:00Harva asia saa veren kiehahtamaan, niin kuin koulu...Harva asia saa veren kiehahtamaan, niin kuin koulussa tehty uskonnollinen (pakko) käännytystyö. Koulun on tarkoitus antaa lapsille eväitä elämään, eikä toimia ihmisryhmien ja uskontojen välisenä taistelukenttänä. Itse siltä vältyin aika hyvin (vm. 78 PK-seutu).<br /><br />Koulu on ikävä kyllä se paikka, jossa eniten voi saada aikaan tiettyjen uskomusten ja ajattelutapojen levittämisessä väestöön. PK-seudulla aikoinaan vaan opettaja kuntakin oli tarpeeksi rikasta, että yhdellä maailman katsomuksella ei ollut valta-asemaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-13346187560859865832010-09-16T13:53:20.241+03:002010-09-16T13:53:20.241+03:00Eräällä "Tuupovaaran Tutulla", joka on 1...Eräällä "Tuupovaaran Tutulla", joka on 1980 -luvun alkupuoliskon synnykkejä, oli ala -asteella vaikeuksia, kun tuli käytöksenalennusta jos biologian esitelmässä mainitsi Darwinin mutta ei Aatamia ja Eevaa. Samalla opittiin että katoliset on hupsuja kun niillä on miehillä mekot päällä.<br /><br />Itse pääsin vähällä. Musiikkiluokkamme oli ala -asteella uskontoluokka. Rukoukset ennen ruokailua olivat ilmiselvyys. Samoin kuin se, että luokassa mietitään Torinon käärinliinaa. Se ei oikeastaan "niin kauheaa" ollut. Asenne kun ei ollut "kääntykää" vaan enemmänkin se vain "jotenkin tuntui luontevasti kuuluvan asiaan" tms.<br /><br />Eläkeputki on kuitenkin vienut sekä ala -asteopettajani että "Tuupovaaran uskismaikan".Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-83386106577987432952010-09-16T12:55:56.256+03:002010-09-16T12:55:56.256+03:00Pieni kyläkoulu maalla, jota hallitsi voimakkaasti...Pieni kyläkoulu maalla, jota hallitsi voimakkaasti herännäiskristillinen rehtoripariskunta. Alaluokilla (1-2) veisattiin rouvan toimesta joka aamu virsi hänen polkiessaan hinkuvaa harmoonia ja joka ikinen perjantai tai suurempi kristillinen pyhä kokoonnuttiin yläluokkaan (5-6) pitämään käytännössä minijumalanpalvelus. Ruokarukous sanottiin ääneen ainakin 1-2 -luokilla, ylemmillä sitä ei muistaakseni tarvinnut sanoa ääneen, mutta suurin osa molotti sen läpi.<br /><br />Nämä kaksi opettajaa myös puhuivat uskonnosta, raamatusta ja kristillisestä opista muillakin tunneilla. Mikäs sen mukavampaa kuin esim. käsityötunnilla kuunnella ilosanomaa. Tähän liittyy myös se, että biologiassa ei ala-asteella meillä saatu oppia ihmisen biologiasta. Sivuja eivät sentään kirjoista sensuroineet, mutta niitä ei käsitelty puolella sanallakaan. Itsehän sain vaikean ihmisen maineen, kun tulin ateistisesta vasemmistolaisperheestä, jota oli opetettu kyseenalaistamaan kaikki tieto ennen asian hyväksymistä 8)<br /><br />Tähän kaikkeen tuli oikeastaan katkos keskiluokilla (3-4), kun kolmanneksi opettajaksi saapui nuori uskonnoton miesopettaja. Osallistuttiin toki niihin perjantain messuihin, koska ne olivat "päivänavauksia".<br /><br />Ei tuossa mitään, jos olisimme olleet kristillisessä koulussa. Mutta peruskyläkoulu, jossa osa oppilaista oli väestörekisteripohjalla uskonnottomista perheistä. En tiedä sitten, että häiritsikö vanhempia asia ollenkaan, eivätkö tienneet (en muista itse keskustelleeni kauheasti omien vanhempieni kanssa uskonnollisesta puolesta koulussa) vai oliko jonkinlaista "ei aiheuteta konflikteja tällä asialla" -ilmapiiriä.<br /><br />Yläasteella muistan joulukirkot, joihin en koskaan osallistunut ja satunnaisia päivänavauksia seurakunnan toimesta.<br /><br />Sinänsä olen kuitenkin tyytyväinen, että sain käydä pienessä koulussa ala-asteeni. <br /><br />Tuota suurimittaista älähtämistä en ymmärrä. Sitä käsitellään kuin oikeuksien viemisenä, vaikka ei sillä asianomaisilta viedä pois yhtään mitään. Kai tässä on taustalla se, että uskonnonvapaus on hyvä asia kunhan se uskonto on kristinuskon vapaus.Kristiina K.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-50461615919087308942010-09-16T12:35:05.598+03:002010-09-16T12:35:05.598+03:00Kristityt ja niiden marttyyriuden kaipuu.
70-/80...Kristityt ja niiden marttyyriuden kaipuu. <br /><br />70-/80-lukujen vaihteessa pienen kirkonkylämme koulussa veisattiin virsiä joka aamu. Ruokarukouksia ei muistaakseni ollut. Ylä-asteella 80-luvulla ei ainakaan ollut eikä ollut joka aamuista veisuutakaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-10043213443820906522010-09-16T11:26:34.916+03:002010-09-16T11:26:34.916+03:00Vuonna 1975 Rovaniemen maalaiskunnan Saaren ala-as...Vuonna 1975 Rovaniemen maalaiskunnan Saaren ala-asteella joka päivä aloitettiin päivänavauksella koulun käytävällä, tai vähintään virrellä, ja lopetettiin virrellä, jota veisattiin pulpetin vieressä seisten. Ruokarukous kuorossa, painokkaasti "SIUnaa JEEsus RUOkamme, AAMEN!"RHhttps://www.blogger.com/profile/07453596302251679120noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27856101.post-47932508039296363782010-09-16T01:43:05.865+03:002010-09-16T01:43:05.865+03:00Missä välissä ne ruokarukoukset ovat kouluihin hii...Missä välissä ne ruokarukoukset ovat kouluihin hiipineet? Ei ainakaan 60- ja 70-luvun Espoossa moisista ollut kuultu yhtään mitään.Anonymousnoreply@blogger.com