2.11.06

Design of Life-kirja on tulossa

William Dembksi ja Jonathan Well ovat kirjoittaneet uuden kirjan, kaikilta kiireiltään. Se ilmestyy vasta ensi vuoden maaliskuussa, mutta voit lukea ilmaiseksi sen ensimmäisen kappaleen täältä. Oppikirja on ID-fanien mukaan tuleva auktoriteetti ID-teorian kohdalla.

Näytteessä kerrotaan ihmisen kehityksestä ja sen kriittisestä käsittelystä. Mukana mm. kysymyksiä keskusteluihin:


Define morality and altruism. From a Darwinian perspective, can there be anything like a truly selfless act? Why are reciprocal altruism and kin selection, as developed within evolutionary theory, incompatible with altruism in its ordinary sense of selfless acts of kindness? Who were the holocaust rescuers? Who was Mother Teresa? How does Darwinism explain the altruistic acts of people like holocaust rescuers and Mother Teresa?


Comment on T. H. Huxley’s famous claim that “it is as respectable to be modified monkey as modified dirt.” Did humans evolve from monkeys? Are there compelling reasons for thinking that humans did evolve from monkeys? Are there compelling reasons for thinking that they did not? Which of these positions is compatible with intelligent design? Are both compatible? Support your answer.

Toivottavasti kirja onnistuu luomaan helposti ymmärrettävän esityksen siitä mitä Älykäs suunnittelu on, ja miten sitä pitäisi havaita. Juuri Dembskin kehittämän täsmennetyn monimutkaisen informaation käsite on yllättävän paha ymmärtää tavallisen pulliaisen(minä) kohdalla.
Näytekappale ei lupaa hyvää erään asian kohdalla. Kappaleessa käsitellään ihmisen kehitystä, mutta tyylinä on kaikista muista kreationistien/IDeistien teksteistä tuttu evoluutiokritiikki ilman mitään oman teorian esittämistä. Ilmiö toistui mm. Suomessa pidetyssä ja Skepsiksen huuhaa-palkitsemassa luentosarjassa jossa Paul Nelson esitteli homologiaa Älykkään suunnittelun näkökulmasta [How Intelligent Design Illuminates Homology, taisi olla luennon nimi]. Emme kuulleet miten ID asian selittää, vaan kuuntelimme kuinka evoluutioteoria ei kykene selittämään homologiaa.
Ehkäpä tämä kirja muuttaa kaiken ja ottaa ihan oman ID-hypoteesin esittämisen, testauksen ja havainnollistamisen edes yhdessä kappaleessa esiin.

Lopuksi lainaus kirjasta:

Supernatural explanations invoke miracles and therefore are not properly part of science. Explanations that call on intelligent causes require no miracles but cannot be reduced to materialistic explanations. Indeed, design theorists argue that intelligent causation is perfectly natural, provided that nature is understood aright.

Tässä paljastuu mikä koko ID-kiistassa kiikastaa niin pahasti. Itse tieteellisen metodin on muututtava, jotta ID sopii sen sisälle. Ihmeet ja yliluonnolliset selitykset ovat siis ID-teoreetikoiden mielestä jotain muuta kuin tiedettä, kunhan nuo dogmaattiset metodologisen naturalismin seuraajat vain ymmärtävät, että älyä ei voi sitoa materiaan. Mutta mikä ihme (pun intended) sitten voisi rajoittaa älyn havaitsemista tieteellisen metodin sisällä? Ihan vain sen takia, ettei sekaan livahda ennustamattomia, kontrolloimattomia ja kaikkien havaintojen ulkopuolella olevaa älyä.

No comments:

Post a Comment