Lee Strobel on journalisti, jonka kirjoituskoneesta on lähtenyt useampi jymyjuttu. Ei ole mikään ihme, että mies osaa kirjoittaa kiinnostavasti tylsältä kuulostavista aiheista. Case for Christ-kirja koostuu kolmentoista asiantuntijan haastattelusta. Ne toistavat samaa kaavaa. Ensin Strobel kertoo jostain mielenkiintoisesta tapauksesta toimittajauransa varrelta. Sitten kerrotaan haastateltavan henkilön koulutuksesta, julkaisuista ja uskottavuudesta. Sitten Strobel tiedustelee kunkin alan tarjontaa: Silminnäkijälausunnot, evankeliumien uskottavuus, tukeva todistusaineisto Raamatun ulkopuolelta, tieteellinen evidenssi, Jeesuksen identiteetti, jne. Lisäksi Strobel omistaa omat haastattelut mm. seuraavien kysymysten vastaamiseen: Oliko Jeesus hullu, oliko ylösnousemus huijaus ja nähtiinkö Jeesus hengissä ristillä kuolemisen jälkeen?
Case for Christ-kirjaa voi suositella kaikille niille Jeesusskeptikoille, jotka väittävät ettei Jeesusta ollut oikeasti olemassa. Kirja tarjoaa myös ihan luotettavan kuvan Uuden testamentin tekstien luotettavuudelle, eli sille, että tekstit ovat pysyneet samanlaisina vuosisatojen saatossa. Kun Uutta testamenttia verrataan muihin yhtä vanhoihin teksteihin, niin erot ovat selvät. UT on luotettavuudessaan aivan eri luokassa. Aukot ovat pienempiä ja harvempia kuin millään muulla antiikin tekstillä. Strobel saa myös muovattua monet apologien argumentit ytimekkääseen ja ymmärrettävään muotoon. Haastateltavana on akateemisen uran tehneitä wanhoja partoja, mutta kuitenkaan haastattelut *eivät* ole unilääkettä.
Siksi tämä kirja sopii niin teistille kuin ateistille.
Olihan siellä pari hauskaakin kohtaa. Esim. "The Psychological Evidence - Was Jesus Crazy When He Claimed to Be the Son of God?" -kappaleessa käsitellään sitä oliko Jeesus hullu vai ei. Psykologi Gary R. Collinsin mukaan ei. Collins huomauttaa, että kun Jeesus suuttui jostain, niin sille oli tervettä suuttumusta siitä, että jotkut käyttivät heikompia hyväksi temppelissä.
"He wasn't just irrationally ticket off because someone was annoying him; this was a righteous reaction against injustice and blatant mistreatment of people. Other deluded people will have misperceptions."
Kyseessä on siis sama Jeesus, joka kirosi viikunapuun, mutta se tapahtui samana päivänä kun hän meni riehumaan temppeliin. Ehkä se oli vain niitä päiviä?
Toinen kiva kohta oli Jeesus Seminaarin käsittely. Seeminaarissa äänestettiin eri värisillä helmillä kunkin Jeesuksen sanonnan kohdalla. Punainen helmi tarkoittaa, että Jeesus epäilemättä sanoi niin, tai ainakin jotain sen tapaista. Vaaleanpunainen helmi tarkoittaa, että hän luultavasti sanoi niin. Harmaa helmi tarkoittaa, että hän ei sanonut niin, mutta se on lähellä hänen alkuperäistä ajatusta. Musta helmi tarkoittaa, että hän ei koskaan sanonut sellaista.
Jeesus Seminaari sai paljon palstatilaa äänestyksillään. Se myös julkaisi The Five Gospels-kirjan, jossa tutun neljän evankeliumin rinnalle oli nostettu kyseenalainen Tuomaksen evankeliumi. Strobel halusi tietää onko Seminaarin esittämissä jutuissa mitään perää, ja lähti haastattelemaan Gregory A. Boydia. Boyd on kirjoittanut vastaiskuja Jeesus Seminaarin harmiksi. Jesus under Siege ja Cynic, Sage or Son of God?-kirjat käsittelevät Seminaarin väitteitä ja tulkintoja.
Boyd harmittelee, että Jeesus Seminaari on saanut niinkiin suurta huomiota. Vakavien tutkijoiden puheet eivät enää vakuuta, kun Time-lehti on esitellyt Seminaaria läpimurtojuttuna. Lehdistö loi harhakuvan siitä, että Seminaari olisi enemmistön kanta, tai ei ainakaan niiden fundamentalistien kanta. Lisäksi Boydia ärsyttää Seminaarin tapa esitellä itseään Tutkijoiden kantana, vihjaten, että muiden erimieliset sanomiset eivät olisi tutkijoiden suusta. Boyd sanookin suorat sanat:
"The Jesus Seminar represents an extremely small number radical-fringe scholars who are on the far, far left wing of New Testament thinking. It does not represent mainstream scholarship. And ironically, they have their own brand of fundamentalism. They say they have the right way of doing things, period."
Tästä voisi vetää omia vertauskuvia IDeisteihin, mutta jätän sen tällä kertaa väliin.
No comments:
Post a Comment