25.3.08

Laupias samarialainen ja moderni Babylon

Tuo otsikossa oleva kommentti ei ole suora lainaus Uudesta testamentista, mutta se on tarkka tulkinta itse Jeesus Kristuksen opetuksista. Hän kertoi lainopettajalle tarinan pulaan joutuneesta miehestä. Lainoppinut halusi tietää minkälainen ihminen on toiselle ihmiselle lähimmäinen, eli hyvä ihminen.

10:30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
10:31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
10:32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
10:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
10:34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
10:35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan.'


Laupias samarialainen oli Jeesuksen mukaan hyvä ihminen, ja kehoitti lainoppinutta elämään samalla tavalla. Tämä on siis eräs niistä tavoista joilla Jeesus opetti ihmisiä elämään Oikealla tavalla[tm].

Tarinalla on kuitenkin myös toinen opetus. Ja se on tämä: Ennen Jeesusta pystyi elämään hyvää elämää, ilman kristinuskon opetuksia. Tämä ei tietenkään ole mikään uutinen, mutta kannattaa aina pitää mielessä kun kuuntelee ylistyspuheita. Kristinuskon mukaan Jeesusta tarvitaan vain sen iänkaikkisen elämän saamiseen. Se miten Jeesusta tarvitaan tähän onkin aiheuttanut teologista vapaapainia vuosisatojen ajan.

Toinen kiinnostava oivallus kristinuskosta on se miten sitä voidaan käyttää modernissa maailmassa. Glory of Zion on ryhmä saarnaajia/pappeja, joilla on sananvaltaa Yhdysvaltojen oikeistopiireissä. He eivät ole enää niin merkittävä tekijä kuin joitain vuosia sitten, sillä George W. Bushin tekemien mokien myötä kristillinen äärioikeisto on menettänyt hieman otettaan vallasta. Löysin kuitenkin tekstin vuodelta 2005, jolla perusteltiin Irakin sodan kohtaamia ongelmia. Overthrow Babylon-tekstissä käsitellään monta eri kohtaa, mutta melkein jokaiseen tarjotaan samaa ratkaisua; rukoile. Nämä piirit korostavat sitä, että muutos saadaan vain rankan rukoilun kautta (Tuhat rukoilevaa kättä tekee vähemmän kuin yksi pari työtä tekeviä käsiä. toim. huom.). Politiikka ja armeija on toissijaisia. Lisäksi esitetään uskomattomia selityksiä. USA:n joukot joutuvat "babylonialaisten velhojen" kohteiksi. Babylonialainen kirous on Glory of Zionin mielestä yhtä vaarallista kuin kranaatti. Koko teksti korostaa sitä miten irrallaan todellisuudesta äärikristillinen äärioikeisto on. Irak nähdään muinaisena Babylonina. Ohjeet siitä miten tilanne otetaan hallintaan lainataan Vanhasta testamentista. Koska ohjenuora on Jumalan virheetöntä sanaa, on se tarkempaa kuin jotkin raportit Irakin nykyisestä väestöjakaumasta, uskonnosta ja politiikasta. Ne voimat jotka vastustavat Yhdysvaltoja ovat demonisia. Nämä voimat kumotaan Jumalalla.

Chuck D. Pearce kirjoitti tuon profetian Irakin tulevista vaaleista ja demonisista voimista. Sama mies johtaa useita lähetysryhmiä ja vaikuttaa monessa uskonnollisessa järjestössä. Hän neuvoo useita eri kirkkoja, kaupunkeja ja ihmisiä.

Mutta onneksi tuo kaikki on vain pienen yhteisön sisäistä sekoilua. Onneksi he eivät vaikuta vaaleihin, äänestäjiin tai politiikkoihin. Eiväthän?

No comments:

Post a Comment