Äiti Teresaa ajetaan pyhimykseksi, ja tätä varten tarvitaan ihmeitä, joita onkin ilmaanunut kolme kappaletta. Olisi ihme, jos Teresa ei päätyisi pyhimykseksi. Sen enempää kommentoimatta Teresan elämää ja tekoja, keskityn ihmeeseen, joka mainittiin siinä dokumentissa, joka teki Teresasta kuuluisan 60-luvun lopulla. Episodi tuli minulle esiin ensimmäistä kertaa Christopher Hitchensin God is not great-kirjassa, mutta Hitchens on kirjoittanut asialle omistetun kirjan The Missionary Position.
Malcom Muggeridge teki vuonna 1969 dokumenttia BBC:lle. Nimeksi tuli Something Beutiful for God. Siinä haastateltiin äiti Teresaa ja kerrottiin sisarkunnan toiminnasta. Haastattelu suoritettiin huoneessa, jossa oli pienet ikkunat. Kuvauksesta vastaava Ken Macmillan sanoi, ettei hän usko valon riittävän. Heillä oli mukana vain yksi keinovalo, jonka varassa suoritettiin yksi haastattelu. Varmuuden vuoksi haastattelu tehtiin uudelleen valoisammalla sisäpihalla. Pari kuukautta myöhemmin kuvausryhmä katseli kehitettyä filmiä. Huomattiin että sisällä kuvattu haastattelu oli kauniisti ja pehmeästi valaistu. Kaikki yksityiskohdat erottuivat. Ulkona kuvattu haastattelu oli melko hämärä ja sekava. Kuvaaja Ken Macmillan sanoi, "Hämmästyttävää!" Hän olisi vielä jatkanut kommenttiaan, mutta edessa istunut Muggeridge nousi seisomaan, "Tuo on pyhää valoa. Se johtuu äiti Teresasta." Muggeridge vakuuttui valon paranormaalista alkuperästä:
"This is precisely what miracles are for - to reveal the inner reality of God's outward creation. I am personally persuaded that Ken recorded the first authentic photographic miracle... I hear I talked and wrote about it to the point of tedium."
Pian Macmillan sai puheluja toimittajilta, jotka kyselivät taltioidusta ihmeestä. Hän oli ollut kiittämässä Kodakia juuri ennen Muggeridgen innokasta keskeytystä. BBC oli saanut Kodakilta aivan uutta ultraherkkää filmiä, jota Macmillan ei ollut kerinnyt testaamaan ennen Intiaan lähtöä. Hän ei tiennyt varmasti, että kyseinen filmi on valotukseltaan aivan toista luokkaa kuin vanha filmi. Kirkas kuva sisätiloista osoitti, että hänen pelkonsa epäonnistuneesta kuvauksesta olivat vääriä. Jos he olisivat päättäneet käyttää sitä vain ulkona, niin Teresasta ei ehkä olisi tullut niin kuuluisaa.
Tätä ihmettä levitetään vielä mm. CatholicPlanet.com:in kautta:
A very striking miracle that is still in evidence is related to a documentary film that was made by the BBC in the sixties. The miracle concerns the filming of the interior of the Home of the Dying in Calcutta, and the events are fully described by Malcolm Muggeridge in his book Something Beautiful for God.
The interior of the hall was very dark with only one small window and the film crew was not equipped with lights. The very experienced BBC cameraman was quite adamant that nothing would come out, but because of Mother Teresa's insistence went through the motions of filming. When processed it was found that: “The film was suffused with a particularly beautiful soft light.” Muggeridge wrote that The House of the Dying is overflowing with love, and this love is luminous, like the haloes that artist paint on saints. The luminosity that is registered on the film, everyone agreed, is quite extraordinarily lovely. The same batch of film was subsequently tested under similar circumstances elsewhere and produced images that were dark and completely useless. Furthermore, back-up footage that was shot for the Mother Teresa documentary outside the Home of the Dying, turned out to be blurred and unusable.
Kuvaukset toistettiin samalla Kodak-filmillä samoissa oloissa, mutta tällä kertaa kuva oli pimeää ja hyödytöntä. En ole vielä onnistunut selvittämään ketkä toistivat kuvauksen ja missä se tehtiin.
"Äiti Teresaa ajetaan pyhimykseksi, ja tätä varten tarvitaan ihmeitä. Sen enempää kommentoimatta Teresan elämää ja tekoja, keskityn siihen yhteen ihmeeseen, joka teki Teresasta kuuluisan. Episodi tuli minulle esiin ensimmäistä kertaa Christopher Hitchensin God is not great-kirjassa, mutta Hitchens on kirjoittanut asialle omistetun kirjan The Missionary Position."
ReplyDeleteMitäh? Hitchensin kirja ei liene luotettavinta lajia, jos siinä väitetään jäljessä kertomasi tapauksen tehneen äiti Teresasta kuuluisan. Tai että se olisi jotenkin ratkaiseva syy tehdä äiti Teresasta pyhimystä. Ehkä Hitchensillä on omat motiivinsa kirjoittaa uusiksi historiaa.
Mutta jos asiaa tarkastellaan vaikka antamastasi linkistä käsin, tilanne näyttää hyvin toisenlaiselta. Mainitsemastasi "ihmeestä" tosiaan mainittiin, MUTTA siitä todettiin, ettei se kiinnostanut aikanaan. Linkissäsi heti siteeraamasi kohdan jälkeen todettiinkin:
"At the time the report of the film received short shrift from the top brass of the Roman Catholic Church in the USA. It seems they were not interested in hearing about the miracles of Mother Teresa at that time."
Väitteesi (tai Hitchensin väite), että olisit blogissasi keskittynyt ihmeeseen, joka teki Teresasta kuuluisan, ei kuulosta kovin luotettavalta. Googlekaan ei tunne kovin montaa linkkiä, joissa tällaisesta kerrottaisiin. Malcolm Muggeridgestä toki kyllä mainitaan useastikin äiti Teresan yhteydessä. Mutta vain harvassa molemmista kertovista linkeistä kerrotaan mainitsemastasi tapauksesta mitään. Malcolmin ja äiti Teresan mainitsemisten yhteys johtunee siitä, että ensimmäinen on mm. kirjoittanut myöhemmin ainakin jossain määrin tunnetuksi tulleen kirjeen. Ennen Teresan tapaamista Malcolm oli agnostikko. Tapaamisen jälkeen hän kiinnostui kristinuskosta, ja meni jonkin kirkkokunnan toimintaan mukaan. Hän oli ollut jo 19 vuotiaana anglikaanikirkon jossain toiminnassa mukana, mutta hän kai oli ennen Teresan tapaamista siirtynyt kohti agnostismia. 14 vuotta äiti Teresan tapaamisen jälkeen Malcolm kääntyi katoliseksi.
Muggeridge teki Teresasta kylläkin tunnetun. Äiti Teresa kun ei itse pitänyt itsestään meteliä. Muggeridge teki hänestä dokumenttielokuvan, sekä kirjoitti myös kirjan, jossa hän kertoi äiti Teresasta. Ilman sitä, että äiti Teresasta kerrottiin maailmalle ei hänestä olisi maailmalla tiedetty.
Muggeridgen dokumentit ja kirjat toivat Teresan julkisuuteen
(ja saivat muutkin kiinnostumaan hänestä ja tekemään hänestä dokumentteja). Hän kertoi äiti Teresan olevan "Rakkauden lähettiläs" (kuten Muggeridgen kirjan nimi suomeksi kuuluu). Siitä äiti Teresa sitten tunnettiinkin: hän omisti koko elämänsä muiden palvelemiseen. Elämässä heikommin pärjäävien rakastamiseen. Hän ei antanut siihen vain osaa ajastaan tai osaa varoistaan, vaan hän luopui tämän elämän tehtävänsä takia kaikesta, mitä hänellä itsellään oli. Ja tästä hänet myös tunnettiin.
Kuvaihmeestä en muuten ollut itse edes aiemmin kuullut. Eikä Googlekaan sitä kovin useasti löytänyt. Kyseinen ihme ei vaikuta päässeen kovin tunnetuksi. Tai sitten tapaus on tunnettu vuosikymmeniä sitten, mutta se ei ole päätynyt laajamittaisesti internetiin. Jos kyseinen "ihme" olisi tehnyt äiti Teresasta tunnetun, ihmetyttää lähinnä se, etten muista asiasta aiemmin edes kuulleeni. Eikä asiasta meinannut löytyä tietoa nytkään, vaikka sitä erityisesti koitin etsiä.
Eikä sekään siis pidä paikkaansa, että Teresasta oltaisiin kyseisen ihmeen takia tekemässä pyhimystä. Valottumis"ihmeet" eivät ole sellaisia, joita katolinen kirkko kelpuuttaisi pyhäksi julistamiseen oikeuttavaksi. Ne ihmeet, joita katolinen kirkko tässä yhteydessä hyväksyy, liittyvät yleensä paranemisiin.
Katolinen kirkko vaatii pyhäksi julistettavalta KOLMEA todistettua ihmettä. Äiti Teresankin tapauksessa kolme niitä on ainakin kertomusten mukaan löytynyt. Niistä myös kerrottiin linkissäsi. Yksikään näistä kolmesta tapauksesta ei ole blogissasi mainitsema ihme.
In the Catholic Church you can only be a saint after you are dead. Moreover, the Church requires three authenticated, physical miracles to be attributed to any candidate as a pre requisite for canonisation. In Mother Teresa's case these were about miraculous cures that occurred as a result of her intervention:
One of the beneficiaries was a Bengali woman who was cured of a malignant stomach tumor through the agency of a locket with Mother Teresa's photo.
Another was a French woman in the United States who broke several ribs in a traffic accident, and who was miraculously made whole because she wore a medallion of Mother Teresa around her neck.
A third was a Palestinian girl suffering from cancer who was cured after Mother Teresa appeared to her in a dream and said: “Young girl, you are cured.”
Alku onkin epäselvä, mutta en ole sanomassta, että tuo kuvaukseen liittynyt "ihme" olisi se jota tarvittaisiin pyhimykseksi julistamiseen, vaan kuuluisaksi tulemiseen. Ne Tereasn kuoleman jälkeen tapahtuneet parantumiset ovat eri juttu.
ReplyDeleteNyt kun pääsin lukemaan God is not great-kirjaa, niin huomaan, että Hitchens sanookin sen dokumentin tehneen Teresasta kuuluisan. Heti tämän jälkeen hän esittelee tuon ihmeen ja sen maallisen selityksen, haastatteluineen.
ReplyDelete"I had already helped expose one of the "miracles" connected with the work of this woman. The man who originally made her famous was a distinguished if rather silly British evangelist (later a Catholic) named Malcom Muggeridge. It was his BBC documentary, Something Beautiful for God, which launched the "Mother Teresa" brand on the world in 1969."
Ja sitten kirjoitetaan tuosta kuvaussessiosta ja sitä seuranneesta ihme-haloosta.
Anonymous voitti papukaijamerkin!