- Jokaisesta turhasta sanasta joudutte tekemään tilin. Raamatussa vastustetaan ylipäätänsä äänielinten joutavanpäiväistä käyttöä. Kirosanat ovat tässä eturintamassa, Vasari sanoo.
Ymmärsinkö nyt oikein? Se minkälaisia ääniä pääsee läpi äänihuulistani vaikuttaa Viimeiseen Tuomioon? Jumalauta! Vittuilu on siis yhtä vaarallista kuin viattomien tappaminen, jos sitä tekee aivan perkeleesti.
Pastorin ehdottaman nynnymäiset sanat vitun tilalle eivät sinällään pelasta Jumalan vihalta. Jos periaate on se, että harmin ilmaisu tuottaa moraalisia sakkoja, niin itse sanoilla ei pitäisi olla väliä. Ihmisen pitäisi pitää turpansa kiinni eikä päästellä eufemismejä. Se on huijausta, eli vielä pahempaa kuin kiroilu. Ja koska vittu on korvannut nykynuorison kielenkäytössä pilkun, niin se ei enää ole heille voimasana. Vitulla vain rytmitetään esi-teinien puhetta. Se on heidän oma kieli.
Kirosanaksi voidaan vielä laskea ne huorittelut, homottelut ja "heitä hetero voltti" joita viljellään ympäristössä oleilevien suuntaan.
Mutta kannattaa muistaa pastorin varoitus: Joudut helvettiin jos sanot helvetti!
Oletko muuten törmännyt tähän nettisivuun, jolle on kerätty "profetioita" Jumalan vihasta ja Suomen vittumaisesta kohtalosta?..
ReplyDeletehttp://www.kolumbus.fi/jouko.piho/sivu10c.htm
Karmean huvittava kuvaelma uskomusjärjestelmästä, joka toivoo tuhoa ja elää kauhuskenaarioista.
Sivun kirjoitaja tietysti sanoutuu irti sivun tulkinnoista ja johtopäätelmistä.
.
Vaikuttaa tutulta ja nyt muistelisin, että olen tarkoituksella unohtanut sivuston. Mielenrauhani suojelemiseksi, nääs.
ReplyDeletePaitsi, ettei pastori sanonut että joutuu helvettiin, jos sanoo sanan helvetti. Tilin teko teoista ja sanoista on erillinen asia kuin se, kuka joutuu helvettiin.
ReplyDeleteTaivaaseenkin matkaavat joutuvat vastaamaan sanoistaan ja teoistaan. Jokainen ihminen joutuu kristinuskon mukaan kerran tuomiolle.
Miten ihminen sitten vastaa teoistaan, on hämärän peitossa, eikä siitä siksi juuri opeteta. Katolinen kirkko opetti aikoinaan kiirastulioppia, jonka mukaan ihminen sovittaa väärät tekonsa kiirastulessa, josta puhdistuttuaan hän sitten pääsee taivaaseen, jos on ollut kristitty. Ja kiirastulikoettelemuksen kesto kai riippui tämän opin mukaan ihmisen synneistä. Mutta luterilainen kirkko ei tällaista opeta, vaan luterilaisuus opettaa, että jotenkin teoista palkitaan ja rangaistaan. Mutta miten käytännössä, siitä ei luterilaisuudessa opeteta.