The Origins of Virtue, kirjoittanut Matt Ridley
Ridley on onnistunut kirjoittamaan erinomaisen kirjan siitä miten ihmiset käyttäytyvät eri tilanteissa, kulttuureissa ja ongelmien edessä. Yhteistyö, vangin dilemma, sota, kaupankäynti ja elinympäristön suojelu. Siinä monipuolisia aiheita, joiden avulla Ridley perustelee miksi yleiset käsitykset eivät pidä paikkaansa. Alkuperäiskansat eivät osanneet suojella liikkuvia eläinlaumoja. Pohjois-Amerikassa intiaanit olivat ajamassa suurriistaa sukupuuttoon. Ennen ihmisten saapumista lajikirjo kukoisti mantereella. Kun ihmiset levisivät Etelä-Amerikkaan tapahtui sama lajien sukupuutto. Ihmisillä ei vielä ollut tarvittavaa teknologista kykyä tehokkaaseen (not in a good way) metsästykseen, joten tilanne asettui jonkinlaiseen tasapainoon.
Valtioita ei tarvita kansakuntien välisen kaupankäynnin valvomiseen. Outo ajatus, sillä varmasti monimutkaisten tilanteiden huolehtiminen ei onnistu ilman yhteisiä sääntöjä? Eihän se onnistu, mutta sääntöihin ei tarvita valtioita, hallituksia. Kauppajärjestöt hoitivat yhteiset säännöt ennen kuin kuninkaat ymmärsivät vaatia sananvaltaa myös rajojen ulkopuolisista bisneksistä. Säännöt olivat oikeudenmukaiset ja joustavat. Tärkeimpänä valuuttana toimi kauppiaiden maine. Jos huijasi toisia, eivät toiset enää tehneet kauppaa huijarin kanssa. Siinä paras motivaatio hoitaa asiat asiallisesti. Kun valtioiden byrokraatit alkoivat valvoa kaupankäyntiä, muuttui asioiden käsittely hitaaksi ja kalliiksi. Ridley ei siis käsittele vain biologiaa, vaan myös ihmiskunnan toimia.
Miksi käyttäytyä kiltisti? Miksi tehdä yhteistyötä? Miksi suojella viattomia?
Ridley ei ehkä aina anna perimmäistä vastausta, mutta ainakin hän esittelee perusteellisesti miten asiat toimivat luonnossa. Se toimii kunnon varoituksena niille, joiden mielestä asiat pitäisi hoitaa "luonnollisella tavalla" tai niille jotka kammoksuvat "luonnonvastaisia asioita." Luonnossa tehdään yhteistyötä parittelukumppanin varastamiseksi. Se kyllä selittää miten yhteistyö, joka on vaativa ja monipuolinen sosiaalinen ilmiö, voi kehittyä. Se ei kuitenkaan kerro onko toiminta moraalitonta vai ei. Esim. uros delfiinit muodostavat ryhmien välisiä liittoumia, joiden tarkoitus on kaapata toisen jonkun ryhmän naaras. Yksi uros kun ei pysty pakottamaan naarasta pysymään paikallaan ja parittelemaan sen kanssa. Siihen tarvitaan apulaisia. Nämä apulaiset ovat valmiita auttamaan, vaikka eivät itse pääsii parittelemaan. Evoluution kannalta ei siis heti keksi miksi toisten urosten kannattaa auttaa toiminnassa. Mutta kun huomaa, että että delfiinit muistavat kuka on auttanut ketä, niin sosiaaliset velat selittävät ilmiön aika hyvin. Delfiiniurokset jeesaavat vuorotellen. "Kaverille kans." Yhteistyöllä autetaan omaa yhteisöä, ja sama yhteistyö toimii myös raiskaamisen tekemisessä.
Ridley kirjoittaa niin monipuolisista aiheista, niin perusteellisesti, että on mahdotonta muistaa kaikkea. Pitää ostaa kirja omaksi, sillä se on vain lainassa. The Origins of Virtue kuuluu opettavaisiin teoksiin.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta kirjalta. Itsellä alkaa kohta loppuun Stephen J. Gouldin "Dinosaurus heinäsuovassa", ja pitäisi varmaan pian keksiä seuraava sivistyspaketti.
ReplyDeleteYritin googlata mistä tuo kirja löytyisi suomennettuna. Useat kirjakaupat, josta kirja voisi löytyä, väittää "Jalouden Alkuperän" painoksen olevan loppuunmyyty. Osaatko PA tai muut auttaa mistä tämän kirjan voisi löytää suomennettuna.
Tietääkseni ei uutena saa enää suomeksi. Kirjastot, divarit ja kaveriltalainaustoiminta etc. on tietääkseni ainoat keinot. Siksi itselläkin vain englannin kielinen paketti.
ReplyDeleteOnhan tuo kieltämättä oiva opus. Itsekin sen tässä männävuonna läpi lukaisin ja suuresti se minua miellytti.
ReplyDelete"Hyvyyttä ennen kristinuskoa ja ahneutta ennen kapitalismia", noinhan kirja muistaakseni julisti.