The state board of education, public elementary and secondary school governing authorities, superintendents of schools, school system administrators, and public elementary and secondary school principals and administrators shall endeavor to create an environment within public elementary and secondary schools that encourages students to explore scientific questions, learn about scientific evidence, develop critical thinking skills, and respond appropriately and respectfully to differences of opinion about controversial issues, including biological and chemical evolution. Such educational authorities in this state shall also endeavor to assist teachers to find more effective ways to present the science curriculum where it addresses scientific controversies.
Tieteelliset kysymykset, tieteellinen todistusaineisto, kriittisen ajattelun kehittäminen. Tärkeitä asioita jotka sopivat takuuvarmasti koululuokkiin. Niitä voi vastustaa vain dogmaattinen fasisti. Mutta hetkinen. Mites lakiteksti jatkuu.
Toward this end, teachers shall be permitted to help students understand, analyze, critique, and review in an objective manner the scientific strengths and scientific weaknesses of the theory of biological and hypotheses of chemical evolution.
Mitä nämä "tieteelliset vahvuudet ja heikkoudet" voisivat olla? Olisivatko ne samat asiat joita toistellaan Discovery Instituten ylistämän Icons of Evolution-kirjan sisällä?
Lakiehdotus 656 on myös erittäin tarkka siitä, ettei siinä ole missään tapauksessa kyse uskonnosta tai älykkäästä suunnittelusta.
This section only protects the teaching of scientific information and this section shall not be construed to promote philosophical naturalism or biblical theology, promote natural cause or intelligent cause, promote undirected change or purposeful design, promote atheistic or theistic belief, promote discrimination for or against a particular set of religious beliefs or ideas, or promote discrimination for or against religion or nonreligion. Scientific information includes physical evidence and logical inferences based upon evidence.
Tästä herääkin kysymys, että mitä "tieteellistä informaatiota" lapsille voi opettaa.
Empiirinen testi.
ReplyDeleteJossain koulussa tuo järjestetään,
luokalla A kreationistien mieluinen uusi "kriittinsen opetuksen" systeemi, luokalle B perinteinen. Sitten testataan kumpi ryhmä tietää paremmin evoluution. (vain lukuvuosi tai 2, muilla lukuvuosilla sallitaan korjata "vauriot").
Vastaavan voisi keksiä ilmastonmuutoksesta, tupakasta, holocaustista jne onhan niillekin "kriittisiä" "tutkijoita"..
Aika hyvä lakiehdotus. Jos lain ehdottaja olisi joku muu, niin kukaan varmaan ei lakiehdotusta vastustaisi. Paitsi ehkä joku ääriryhmä: ateistinen tai uskonnollinen. Mutta siis aika hyvä sekulaariksi lakiehdotukseksi.
ReplyDeleteMrrKAT, tuollaista on yritetty testata. Osassa osavaltioita on tuollainen KÄYTÄNTÖ ollut jo vuosia käytössä. Oppimistulokset ovat olleet parhaita keskustelevalla opetustavalla. Se taas on aivan nykykasvatustieteen perushypoteesien mukaista: oppilaat oppivat huonommin, jos opettaja latelee jotain edestä. Ja paremmin, jos oppilaat itse keskustelevat aiheesta.
Ongelma tuleekin siitä, mitä materiaalia lain avulla yritetään laittaa koululuokkiin.
ReplyDeleteFor kids, you know!