Mutta koska opetussuunnitelmasta päätettiin demokraattisesti, niin lopputulos on kompromissi. Monta kompromissia. Tämä oli odotettavissa kun puheenjohtaja on nuoren maailman kreationisti, jonka koulutus tieteen saralla liittyy hammaslääkärinä toimimiseen. Don McLeroy on ilmoittanut uskovansa, että universumin ikä on 10´000 vuotta. McLeroyn harmiksi lautakunta ei hyväksynyt toisen kreationistin ehdotusta arvioida kriittisesti universumin ikää. Kompromisseihin kuului tällaiset muutokset:
Students are expected to analyze, evaluate and critique scientific explanations in all fields of science by using empirical evidence, logical reasoning, and experimental and observational testing, including examining all sides of scientific evidence of those scientific explanations so as to encourage critical thinking by the student.
Analyze and evaluate scientific explanations concerning the complexity of the cell
Analyze and evaluate the evidence regarding formation of simple organic molecules and their organization into long complex molecules having information such as the DNA molecule for self-replicating life.
Kreationistien tarkoitus on tietenkin alkaa vaatia, että IDeistien laatimat "kriittiset analyysit" ovat tiedettä, joten ne kuuluvat kouluihin. Mutta mikä kokeellinen ja havainnointiin perustuva asia sopisi älykkääseen suunnitteluun? Behe ei ole mitenkään testannut redusoimatonta monimutkaisuutta tuolla tavalla. Ehkä viimeinkin lukiolaiset tekevät ID-tiedettä ensimmäistä kertaa maailmassa! Tämän takia on selvää miksi Discovery Institute ei vaadi älykästä suunnittelua kouluihin; ei olisi mitään mitä opettaa. Siksi he keskittyvät evoluution kritiikkiin.
Koko prosessista tulee mieleen se mies, joka vaati naapurin tontilta omakseen 50 neliometriä. Tietenkin naapuri panee vastaan. Asiasta syntyy kiista. Rajasodasta päätetään naapuruston kokouksessa, jossa tehdään kompromissi: Naapuri joutuu antamaan vain 25 neliömetriä pihastaan miehelle. Kaikki ovat onnellisia. Tai ei ehkä ihan kaikki.
No comments:
Post a Comment