28.12.11

Todellisuuden taika

The Magic of Reality, Richard Dawkins

Dicky-D:n uusin kirjoitustuotelma on nopeaa ja helppoa lukemista. Sisältö on tarkoitettu nuoremmalle sukupolvelle. Dawkins pyrkii maalaamaan kuvan maailmankatsomuksesta, jossa todellisuuden tarkkailu tehdään tieteelliseltä kannalta, eikä katsoja kuitenkaan kuivata mielikuvitustaan. Maailmankaikkeuden ihmettely ei katoa minnekään, vaikka ihminen tarkastelisi sitä ilman yliluonnollisia satuja. Elämän ja maailmankaikkeuden ihmeellisyyksiä ei tarvitse selittää myyteillä, kun tarjolla on tieteen mahdollistamat selitykset. Näin on päässyt käymään tautien ja pahuuden (mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tämän taudin?), maanjäristysten ja salaperäisesti pysähtyneiden kellojen suhteen. Tieteellisiä selvityksiä ladotaan myyttisten versioiden jälkeen. Dawkins osaa selittää teoriat selkeästi. Hän ei eksy kvanttifysiikan puolelle. Toteamalla, ettei tietenkään lukijan ymmärtämättömyyden takia, vaan siksi ettei itse ymmärrä kvanttifysiikkaa.

Tämä kirja taitaa olla vaarallisempi fundamentalisteille kuin mikään Jumalharha. The Magic of Reality on houkutteleva värväystyökalu, jolla nuoria ihmisiä saadaan tieteen pauloihin. Sitä on ilo lukea. Käänsin viimeisen sivun vain parin illan lukemisen jälkeen. Myyttisiä selityksiä ei sinällään aseteta eriarvoisiin asemiin, joten kristinuskon luomismyytti on samassa pinossa Australian aboriginaalien kertomusten kanssa. Mikä loukkaus! Jos haluat turmella jonkun koululaisen elämänkatsomuksen tieteellisen metodin kunnioittamisella, niin anna hänelle lahjaksi tämä kirja.

Kuvitus on Dave McKeanin tekosia. Nimen tunnistavat ihmiset tietävät, että taso on tällöin joko erinomaista, mahtavaa tai spektaakkelimaista. The Magic of Realityn kuvitus jää erinomaisen tasolle.

5 comments:

  1. Toivottavasti kirjasta saadaan hyvälaatuinen suomennos ja taitto. Käännökset ovat hyviä, kiitos siitä K.P:lle, mutta Terran taitot ei tue McKeanin grafiikoita.

    ReplyDelete
  2. Sisältö kuulostaa hyvältä, mutta olisi suomennus "Todellisuuden taika" myyvä otsikko ? Mikä olisi kohderyhmä ?
    Tn:sti 98%:sti ns. rationaaliset ja skeptikot, joten otsikko "Todellisuuden viehätys" tai "Reaalitodellisuuden ihme" möisi enemmän.

    Jos halutaan kasvattaa ei-skeptikoiden osuutta, niin "Todellisuuden taika" tai "Maaginen todellisuus" tai
    "Ihmeellinen mystinen maailma avautuu" olisi paljon myyvempi heille, mutta rationaalis-akateemis-skeptinen jengi kirjakaupassa karttaisi New-agemaista otsikkoa joten tämä ideologia kävisi kustantajalle kalliiksi ?

    Jos nyt lähinnä otsikon ensivaikutelman perusteella myydään paljon, vai? Tai voihan olla että rationaalijengi ostaa kirjaesittelyjen perusteella otsikosta riippumatta ja ei-ratonaalinen jengi ostaa intuitiolla otsikon ja kansikuvan perusteela. Silloin jälkimmäinne villimpi otsikointi kannattaa.


    Tuli vain näin suklaakrapulassa mieleen kustantajan päänsäryt..

    ReplyDelete
  3. MrrKat, kyllä skeptikot noin yleisesti ottaen ymmärtävät kuvakielisyyttä. Dawkinsin bibiografiasta löytyy useita teoksia, joiden nimestä löytyy kuvakielisyyttä. Eivät geenit ole itsekkäitä eikä evoluutio ole pelkkä esitys. Vetoavan nimen lisäksi sana "taika" nitoo kirjan esityksen yhteen:

    "Magic takes many forms. Supernatural magic is what our ancestors used in order to explain the world before they developed the scientific method. The ancient Egyptians explained the night by suggesting the goddess Nut swallowed the sun. The Vikings believed a rainbow was the gods’ bridge to earth. The Japanese used to explain earthquakes by conjuring a gigantic catfish that carried the world on its back—earthquakes occurred each time it flipped its tail. These are magical, extraordinary tales. But there is another kind of magic, and it lies in the exhilaration of discovering the real answers to these questions. It is the magic of reality—science."

    Nykymaailmassa on hieman huvittavaa pelätä, että joku jättäisi kirjan hyllyyn, koska sen nimi ei ole tarpeeksi "akateemis-skeptinen" :p

    On syytä muistaa, että Dawkinsin tavoitteena on tieteen popularisointi.

    ReplyDelete
  4. Akateemis-skeptinen ihminen on vähemmistö, ei tartte välittää. Lisäksi, tiedän, että nykyään tiedekirjojenkin kohdalla tehdään markkinatutkimusta ns. perkeleesti.

    Rehellisesti sanoen pidän tätä ongelmana. Heittäkää metaforanne helvettiin, joudun aina selvittämään otsikon lisäksi jotain fucking symboliikkaa ja vakiintuneita konnotaatioita että tajuan "kielivitsin" joka ei edes naurata!

    Tieteen popularisoinnssa on cash keskiössä, joten kuvakielisyyttä voi odottaa.

    ReplyDelete
  5. Tämä otsikointihan ei koske vain kustantajaa vaan myös bloggareita, web-sivun vääntäjiä ja foorumikirjoittajia. Eli meitä..


    Pitäisiköhän kokeilla. Aloittaa eräällä foorumilla:
    "Hyvän olon rokote",
    "Pig Pharman hämärät vitamiini-peiteyritykset" jne.

    ;D

    ReplyDelete