16.5.12

Paholainen asialla

Sekularisaation rautasaappaat kopiseva tällä kertaa Norjan suunnalla. Maan uusi perustuslain muutos erottaa valtion ja evankelis-luterilaisen kirkon toisistaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että seurakuntien päätösvalta lisääntyy, ja eri uskontojen välinen tasa-arvo nousee realiteetiksi. Kristinusko ei ole automaattisesti etuasemassa muihin nähden, ainakaan paperilla, toki sen rooli perinteiden perustana jää Norjaan. Kristinusko ei ole lopullisesti katoamassa Norjasta.

Kirkon ja valtion ero ei kuitenkaan ole paholaisen tekosia. Norjan kirkko oli myös itse ottanut askeleita eroa kohti. Kirkon johtajat ymmärtävät, että valtion ja kirkon välistä suhdetta tärkeämpi suhde on kirkon ja ihmisten välinen kättely.

Sitten paholaisen pauloihin. Luin tänään ortodoksisen kirkon reaktiosta taiteeseen. Suomen ortodoksisen kirkon jäsensivustolle oli lähetetty taidekoulun oppilaan taiteilema maalaus. Uusia ikoneita maalannut Hanni Haapaniemi ei omien sanojensa mukaan ole uskonnollinen ihminen. Maalauksissa on yhdistetty seksuaalinen lautaus perinteiseen ikonikuvaukseen. Sen näkeminen aiheutti ahdistusta ikonimaalari Harri Stefaniuksen sielussa. Kaleva.fi sai kuulla miten miehen ahdistus purkautui:

”Työt ovat herjauksia meidän uskontoamme kohtaan. Minusta tekijällä on ollut erittäin huono opettaja, joka ei ole opettanut oppilaalle taiteen moraalisääntöjä. Taide voi olla vapautta, mutta ei sellaista vapautta, että ihmisiä voidaan loukata ihan silmittömästi”, 35 vuotta ikoneita maalannut Stefanius sanoo.
Mielestäni kuvassa on käytetty hyvin ikonimaalauksesta tuttuja hahmojen mittasuhteita ja värityksiä. Väriskaala on toki yksinkertaistettu ja kokonaisuuden asettelu on ehkä liian hajanainen. Kuitenkin ihan näppärä modernisaatio ja perinteisten näkökulmien ravistelua. Mutta mitäs ihmettä Stefanius tarkoittikaan "taiteen moraalisäännöillä"? Minä taisin lintsata sen kuvaamataidon tunnin, jolla kerrottiin mistä aiheista ei saa tuottaa taidetta.

Stefaniukselle ei kannata nauraa. Tutkiessani taidekoulun materiaaleja joudun toteamaan, että paholainen on aivan selvästi työntänyt sorkkansa tähän soppaan. Esim. sarjakuvalinjalla opiskelijat ovat paholaisen koulutuksessa. Toivottavasti manaaja on jo matkalla kouluun.



Siksi on aivan oikein, että Stefanius vaatii ikonimaalauksia tuhottavaksi. Laimeampi vaatimus on ikoneiden poistaminen näyttelystä. Stefanius on myös luvannut ottaa yhteyttä opetusministeriin ja kyseenalaistavansa taidekoulun apurahoituksen. Sillä jotkut taiteet nyt vaan ovat sensuurin arvoisia, kun niitä punnitaan uskonnollisia tuntemuksia vastaan. Ortodokseilla on kaikki oikeus loukkaantua taiteesta, avain kuten kaikilla muilla on oikeus olla välittämättä siitä, että he ovat loukkaantuneet. Jotkut ortodoksit ovat kehuneet maalauksia, joten uskonnollisten tunteiden loukkaamattomuudella ratsastaminen ei vie kovin pitkälle.

4 comments:

  1. Siis luopuuko Norjan valtionkirkko muka verotusoikeudesta?

    Ja kirkkolaista?

    ReplyDelete
  2. Kunnon BDSM:han on aina kuulunut kristinuskoon. Julle itse on kuningas sadomasokisti. Han paatti kidutta teloituttaa itsensa. Joten turhasta suuttuivat.

    ReplyDelete
  3. Taiteen moraalisääntöjä ei tietääkseni ole kirjoitettu mihinkään, mutta liberaalina ateismiin taipuvaisena agnostikkona paheksuisin esimerkiksi elävien eläinten rääkkäystä taiteen nimissä.

    Sen sijaan piirustuksista ja maalaustaiteesta loukkaantumista en ymmärrä: väriliitu tai sivellin ei kärsi siitä, että sillä piirretään ruma kuva, yhtään sen enempää kuin jos sillä piirrettäisiin kaunis kuva. Jos kuvat eivät juuri minua miellytä, minun ei tarvitse mennä katsomaan niitä. Mutta millä oikeudella vaatisin, ettei kukaan muukaan saa nähdä niitä?

    ReplyDelete
  4. Minulla on oikeus loukkaantua mistä tahansa ja yhteiskunnan on vastattava loukattuihin tunteisiini. Minä saan määrätä, mitä muut saavat tehdä. Tämä on itsekästä ja lapsellista kiukuttelua. Olisi voinut miettiä, mitä taiteilija haluaa sanoa, mutta kun ei, uskonto sumensi järjen.

    ReplyDelete