Tänään altistuin tasokkaammalle uutisoinnilla Ilta-sanomissa. Heidi Vaaliston kirjoitus punaviinipillereistä on hyvä esimerkki siitä miten terveys-uutisointi onnistuu.
Punaviinipilleri lisää vuosia -otsikko antaa vaikutelman perinteisestä hehkutus-jutusta. Melkein jätin sen lukematta ensimmäisten lauseiden jälkeen.
"Ihmiset voivat pillereiden avulla elää 150-vuotiaiksi, Harvardin yliopiston professori David Sinclair mainostaa johtamaansa lääkehanketta."
Tutkimusryhmä tutkii pillereitä, joiden pitäisi hidastaa vanhenemista. Resveratroli-niminen fenoliyhdiste on tuon salaisuuden takana. Jopa GlaxoSmithKline testaa tämän aineen vaikutuksia pillerimuodossa erääseen koeryhmään. Nestemäisessä muodossa nautittuna sitä pitäisi litkiä järkyttävä määrä per päivä. Silloin punaviinin haittavaikutukset hukuttaisivat alleen resvepatrolin hyödyt.
Voi ei. Onko uutinen sitä tavallista kritiikitöntä uutukaisen kehumista? Ei onneksi. Mukana on kommentti Turun yliopiston sydänläääkäri Tuomas Kiviniemeltä. Aine ei ole pelkkää huuhaata, sillä resveratrolia on tutkittua usealla eri tavalla. Sen vaikutuksia. Eläinkokeilla on todettu punaviinistä löytyvän fenoliyhdisteen auttavan mm. sydänsairauksissa, Alzheimerin ja Parksinsonin taudissa.
Ja sitten lööpistölle poikkeuksellista kamaa:
"Puheet pillereiden avulla saavutettavasta 150 vuoden eliniästä Kiviniemi jättää omaan arvoonsa.Muutenkin muistelisin, että ainakin Ilta-sanomien kohdalla en ole nähnyt niitä kurjimpia terveysuutisointeja yhtä useasti kuin pari vuotta sitten. Tekeillä oli jopa Shoo!-tagista kunnolla kriittinen juttu, mutta uutispäällikkö jätti sen tilanpuutteen takia pois printistä. Tämä viinipilleriuutinen olisi ollut niin helppo esitellä otsikolla: "Viinitiiviste takaa ikuisen elämän!"
- Se ei ole aivan todellisuutta, Kiviniemi kuittaa."
Otsikko on ainoa millä on merkitystä, sen bulkkikuluttaja muistaa. Lopussa mainittu asiantuntijalausunto jää unohduksiin jos artikkeliä edes jaksetaan niin pitkälle lukea.
ReplyDeleteMuistaakseni Ben Goldacre esitti analyysin uutisjuttujen rakenteesta ja sen mukaan lukijoita vetävä otsikko ja muu sisältö kumotaan aina vasta viimeisessä kappaleessa. Eli tyypillistä vedätystä roskalehdiltä.
ReplyDelete