Skientologien uusin mainosvideo pyörii netissä ja joillakin televisiokanavilla. Siinä käytetään tavaramerkiksi muodostunutta sinisävyistä maisemaa ja skientologian tarjoamien vastausten ylistämistä. Viimeksi mainostettiin Totuutta. Tällä kertaa vihjaillaan, ettei ihmisten tarvitse takertua kuolevaisuuteen. Asiakkaat kutsutaan Vapauteen. Vapauteen jonka vain skientologia kykenee antamaan.
“It has not come with blares of trumpets or the flare and flash of flame. It has come quietly, and you aren’t at all sure you should believe it.”
“You are a spirit. You are your own soul. You are not mortal. You can be free.”
Kuolemattomuuden lisäksi on mahdollisuus parantaa elämäntasoa L. Ron Hubbardin opeilla. Kaikesta huolimatta skientologia ei enää vedä puoleensa väkeä. Nettimedia on varmistanut kultin historian julkisuuden.
Kultin entinen jäsen Steve Hall kertoo miksi skientologian mainoskampanjat eivät kehity muun maailman mukana. Hall työskenteli minimipalkalla. Hän valvoi skientologien Dianetiikan markkinointiosaston toimia. Esitteet ja TV-mainokset luotiin järjestön sisäisellä työvoimalla. Mainosstrategiat eivät ole moderneja. L. Ron Hubbard kirjoitti mainonnanohjesääntöjä 70- ja 80-luvulla. Skientologien täytyy noudattaa niitä myös tämän vuosituhannen aikana.
Johtotason skientologien ongelmana on se miten skientologiasta kerrotaan kultin ulkopuolisille. Tärkeimpiä oppeja täytyy suojella. Tai kuten skientologeille opetetaan, ulkopuolisia täytyy suojella tiedolta, jota he eivät kestäisi. Vielä 80-luvulla skientologia houkutteli uusia ihmisiä. Sitten David Miscavige perui markkinointikampanjoita. Supistuminen alkoi. Mainosten tekemistä ei kuitenkaan lopetettu kokonaan.
Hall kertoo miten Miscavige laittoi mainoskampanjat tienaamaan rahaa:
I put together 28 TV ads in 1998 that used the current tagline that they’re still using. Miscavige showed them at one of his events … Scientologists said “Wow, fantastic! Here’s money to run them.” The ads ran for a few months and then he totally just pulled the funding and never even showed the very best ads. Their PR was not nearly as bad back then as it as now. Now it’s just a stinking horrible mess. The purpose was to show the ads at the events that generated donations. The Scientologists don’t know any better. The ads only run for a short time. He spends a minimal amount of money.
Jäsenille näytetään style mainos. He innostuvat ja antavat rahaa mainoskampanjaa varten. Mainokset pyörivät televisiossa pari kuukautta. Joskus vain pari päivää. Enimmäkseen mainokset luotiin vain kampanjan rahoittamista varten. Rivijäsenten rahat päätyvät johtajien taskuihin.
No comments:
Post a Comment