Kesän rankin urakka on vasta edessäni.
Suomessakin vieraillut ja ylistetty apologi William Lane Craigin Valveilla – Uskon perusteltu
puolustaminen kirja päätyi alennetulla hinnalla ostoskoriini tuossa
kesän alussa.Vihdoinkin pääsin lukulistallani siihen käsiksi.
Lane esittelee apologetiikan tarkoituksen ja yleensäkin valmistelee lukijaa kristinuskon vahvistamisessa. Ei ole mitään syitä olla arka uskova, sillä moderni apologia tarjoaa sivistyneen ja vahvan perustelun juutalais-kristilliseen Jumalaan uskomiselle. Vähintään kirja auttaa uskovaista pitämään kiinni uskostaan, jos epäilys tuntuu jäytävän jossain mielen sopukoissa.
Kirja lataa pöytään ensimmäisenä
tärkeän filosofisen kohdan: elämän tarkoitus. Tuttuun tyyliin
elämällä voi olla objektiivinen tarkoitus vain, jos sellaisen
ilmoittaa ihmiselle jokin jumalolento. Tarkoitus ei ilmesty
pelkästään ikuisella elämällä. Lane kertoo tarinan
astronautista, joka jää nalkkiin asteroidille. Hänellä on
mukanaan kaksi lääkepulloa. Toisessa on myrkkyä. Toisessa aine
joka takaa kuolemattomuuden. Astronautti ymmärtää jääneensä
ansaan kivelle, joten hän ottaa myrkkyä, mutta voih! Hän
naukkasikin vahingossa itselleen kuolemattomuuten. Hänen elämänsä
on ikuista tyhjyyttä kylmällä kivellä.
Elämän tarkoituksen täytyy siis
tulla jostain muualta kuin elämän kestosta. Kuinkas ollakaan, se tarkoitus löytyy ihmisen elämään vain ihmistä korkeamman olennon antamana. En tietenkään ajattele, että elämälläni olisi jokin suurempi tarkoitus. Tai muidenkaan ihmisten elämillä olisi sellainen tarkoitus, päämäärä. En ole ahdistunut tai öljyämässä köyttä tämän ajattelutavan takia. Ja sen takia Craig ja kumppanit ovat kutsumassa minua epäjohdonmukaisesti. Sillä itse elämälleni antamani tarkoitus ei ole filosofisesti ajatellen objektiivinen tarkoitus.
Tosin näistä elämän tarkoituksista puhuttaessa jätetään yleensä kokonaan pohtimatta melko olennaista asiaa. Mistä me tiedämme että elämällä pitäisi olla jokin tarkoitus?
Craig ei ole vielä tarkasti määritellyt mitä hän tarkoittaa objektiivisella moraalilla ja muullakaan, mutta uskon niiden ilmestyvän myöhemmin. Lähelle päästään sivun 38 marginaalissa, jossa Craig kertoo subjektiivisen ja objektiivisen erosta.
"Jokin on objektiivista, kun se on todellista tai totta riippumatta ihmisten mielipiteistä. "Vesi on H2O" on objektiivinen tosiasia. Jokin on subjektiivista, kun seon vain henkilökohtainen mielipide. "Vanilja maistuu paremmalta kuin suklaa" on subjektiivinen mieltymys."
Josta päästäänkin siihen miten Jumalan sanelema moraali on objektiivista. Miten se ei ole mitään muuta kuin tuon jumalolennon mielipide? Oletan senkin selviävän seuraavissa luvuissa. Kirjan aloituksen perusteella sanoma näyttäisi olevan: Subjektiivisuuden ongelmasta päästään, kun uskotaan ratkaisun olevan objektiivinen.
Moraalisesti oikean ja väärän
tietäminen ei myöskään onnistu ateistisessa
maailmankatsomuksessa. Ateistit käyvät epäloogisesti lainaamassa
tarkoituksen ja arvot jumalolentoon keskittyvästä arvomaailmasta,
sillä oikeastihan jumalaton maailmankaikkeus on arvoton
maailmankaikkeus. Lane kuvailee selkeästi, miten jumalat hylännyt
maailmankatsomus ei pysty esittämään kestäviä perusteluja murhan
vääryydelle ja rakkauden hyvyydelle. Ne onnistuvat vain teistisestä
näkökulmasta. Luvun sanoma on se, että yleensäkään ateistit
jotka eivät tee itsemurhaa elävät itsepetoksessa.
Moraalista puhuminen onkin erittäin
vaikea aihe.
Ateisti ei kykene perustelemaan miksi
naisten ja lasten joukkosurmat olisivat väärin, tai miksi kahden
aikuisen välinen vuosia kestänyt vakaa rakkauteen pohjautuva
parisuhde olisi oikein. Ai niin, teistiseltä näkökulmalta
ensimmäinen voidaan tulkita moraalisesti hyväksi asiaksi ja
jälkimmäinen moraalisesti pahaksi. (Lane ja moraalisesti hyvätkansanmurhat). Ja toisinpäin myös, jos tuo rakkaus tapahtuu samaa
sukupuolta olevien ihmisten välillä. Hyvä ja paha riippuvat
pelkästään siitä millä tuulella noita arvoja jaellut jumalolento
on ollut. Maailmasta löytyy erilaisia teistisiä arvoja, mutta se
itsessään ei tietenkään tarkoita, että ne kaikki olisivat vääriä
arvoja. Joku niistä voi nääs olla objektiivisesti oikein, kun
kilpailevien uskontojen arvot ovat vääriä. There can only be one!
Oma tulkintani tästä alkuosiosta on,
että uskovaisen elämällä on tarkoitus, jos hän uskoo jonkin
ihmistä suuremman olennon antaneen hänelle elämän tarkoituksen.
Lanen esitys on myös tällä suunnalla. Hän toteaa, ettei olekaan
vielä edes perustellut hänen palvomansa Jumalan olemassaoloa.
Toistaiseksi tarkoituksena on saada lukija edes ajattelemaan näitä
asioita. Toivottavasti myöhemmin kirjassa esitetään perustelu sille, että naturalistisen moraaliteorian kumoaminen johtaa automaattisesti teistisen moraaliteorian pätevyyteen.
”Tämä ei vielä osoita, että raamatullinen kristillisyys on totta. Ateisti voisi omahyväisesti sanoa, että olen omaksunut jalon valheen ja elän itsepetoksessa. Siksi tarkastelemme seuraavissa luvuissa argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta ja sitä vastaan. Mutta nyt olemme ainakin tehneet selväksi, mitkä ovat vaihtoehdot. Jos Jumalaa ei ole, elämä on turhaa. Jos taas Jumala on olemassa, elämä on merkityksellistä. Vain jälkimmäinen näistä kahdesta vaihtoehdoista tekee meidät kykeneviksi elämään onnellisina ja johdonmukaisesti. Sen vuoksi on valtavasti väliä sillä, onko Jumala olemassa.”
s. 57
Näihin lainauksiin, näihin
tunnelmiin. Jatkan kirjan lukemista ja kerron jos löydän
argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta.
Aivot kiemurtelee solmuun näitä Craigin argumentteja lukiessa..
ReplyDeleteJos haluat lisää "perhana kun alkaa päätä särkeä"-aiheita, niin tässäpä olisi:
ReplyDeletehttp://www.spectator.co.uk/features/8932301/atheism-has-failed-only-religion-can-fight-the-barbarians/