iii) The standards in science shall be based in core existing disciplines of biology, chemistry, and physics; incorporate grade-level mathematics and be referenced to the mathematics standards; focus on academic and scientific knowledge rather than scientific processes; and prohibit political or religious interpretation of scientific facts in favor of another.
Miten tuota viimeistä lausetta pitäisi tulkita? Poliittiset ja uskonnolliset tulkinnat tieteellisistä tosiasioista pitäisi asettaa samalla viivalle. Yhtä tulkintaa ei saa asettaa toisten edelle. Kuulostaa reilulta. Mutta toimiiko se luonnontieteissä? Eihän tässä vain vahingossa olla tunkemassa uskonnollisia oppeja biologian tunneille?
Ei vahingossa vaan tarkoituksella. Lakialoitetta ajaneet republikaanit Andy Thompson ja Matt Huffman haluavat älykästä suunnittelua kouluihin. Sovittelevaan sävyyn he ovat toteamassa, etteivät halua määrätä mitä oppitunneilla opiskellaan. He haluavat ainoastaan vaihtoehtoja opettajille ja koululaisille. Näin kiistanalaiset aiheet saisivat monipuolisemman lähestymistavan. Ja älykäs suunnitelma olisi yksi mahdollinen näkökulma elämän monimuotoisuuteen.
Asked if intelligent design — the idea that a higher authority is responsible for life — should be taught alongside evolution, Thompson said, “I think it would be good for them to consider the perspectives of people of faith. That’s legitimate.”
Aloitteen tulevaisuudesta äänestetään syksyllä.
"prohibit political or religious interpretation of scientific facts in favor of another."
ReplyDeleteEli tarkoittaa että ID:tä pitäisi tulkita tieteeksi, ei uskonnoksi. Tässä vain on helvetin iso mutta, ID:ltä puuttuu ne tieteeseen perustuvat faktat.
Meillä niitä juttuja ei vaadita kouluihin, ne on siellä jo, kuten ilmenee Kumiksen linkistä:
ReplyDeletehttp://murphyssoninlaw.blogspot.fi/2014/08/toisen-uskonnon-oppilaat-huijas-koulussa.html