5.8.15

Mitavittua.fi ja Clickbait-journalismin alkeet, osa 5

Mitävittua!?-lehti, eli lyhennettynä MV-lehti, on vieläkin monen kotimaisen nettikäyttäjän suosittelema sivusto. Ja miksipä ei olisi, sillä sivusto onnistuu tavoitteidensa mukaisesti herättämään suuria tunteita. Olkoon tunteita herättävä asia totta vai ei.

Viimeksi jäimme ihmettelemään minne oikein katosivat Saksan monta päivää kestäneet mellakat ja miten MV oikein tulkitsee nettikyselyitään. MV:n tutkivan journalismin taso näyttäisi olevan jopa Kevätpörriäistä huonompi. Eikä se ole mitenkään ihmeellistä, sillä onhan MV:n väki avoimesti kertonut, ettei heillä ole toimitusta. Ei toimitusta = ei journalismia. Juttuja selaamalla näetkin niiden olevan lähes poikkeuksetta jostain muualta linkattuja.



Mitä enemmän klikkauksia uutissyötteessä näkyvä otsikko kerää MV:n sivulle, sitä kovempaa Ilja Janitskin nauraa ulkomailla matkallaan nettipankkiin.

Tuorein esimerkki MV:n välinpitämättömästä julkaisukynnyksestä tapahtui, kun se kopioi Kansan Uutiset -verkkolehden blogista Kaasuputken tuotoksen. Tietenkin kysymättä lupaa. Veikkaan, ettei mainostuloista lähde senttiäkään Kaasuputken suuntaan. Suosittelen lukaisemaan satiirin läpi ajatuksen kera alkuperäisellä Kaasuputken sivulla:

  Äärivasemmistolainen katukahakka Jyväskylässä – miksi Paavo Arhinmäki ei pyydä anteeksi?

Tuo siirrettiin sellaisenaan MV:n sivulle. Mikä oli pieni yllätys, sillä Kaasuputken teksti on näkövinkkelistään (kunhan ymmärrät mistä on kyse) niin paljon kaikkea muuta kuin mitä MV:n sivuilla on yleensä levitetty.

Toinen yllätys tapahtui, kun itse MV:n pomo Ilja Janitskin ilmestyi Kaasuputken facebook-sivulle kommentoimaan tekstin kopioimista MV:n sivulle:

Tiedoksi että astuitte omaan miinaanne. Juuri niinkuin oli suunniteltukin. Vasemmisto teki meille taas ilmaisen markkinoinnin. Tämä jos joku maistuu makealle  

 Mikä oli miina? MV:n mainitseminen jälleen kerran huonona lehtenä oli ilmaista markkinointia? Hehkutuksessa ei näyttäisi olevan mitään mieltä. Vastauksia ei Iljalta irronnut. Eikä tarvinnutkaan. Huono markkinointi kelpaa MV:lle, jos se on ilmaista. Kohu kuin kohu saa vyöryä Iljan suuntaan, kunhan se vetää klikkauksia MV:n sivulle. Se selittää MV:n olemassaolon.

Seuraavaksi Ilja laittoi linkin Deontological Code for the Journalistic Profession -tekstiin, eli  journalistien eettisiin ohjeisiin. Ehkä siinä toivossa, että joku lukisi sen hänelle suomeksi?

1 comment:

  1. MrrKAT, Skepsis ry:n jäsenFriday, 07 August, 2015

    Ahaa! Tämän MV:n Iljan voi diagnosoida (tyhmäksi) salaliittoteoreetikoksi, koska..

    http://kioski.yle.fi/omat/mika-tekee-ihmisesta-salaliittoteoreetikon

    ..trollaus uppoaa heihin eli he eivät erota parodiaa salkkarista tai totuudesta

    Haha :D:D:D

    Tuttua kreationisteista (jotka saattoi nielaista SciAmin April's Foolin koukkuineen päivineen :D ).

    ReplyDelete