"Kehitysopin mukaan nytkin pitäisi olla kehitysvaiheessa olevia ‘puoli-apina-ihmisiä’ jossakin, ei kuitenkaan ole. Apinat syntyvät aina apinoina niinkuin kaikki muutkin lajit. Ihminen syntyy aina ihmisenä."
JA
"Se nyt vaan on niin, että ihmiset eivät ole eläimiä, eikä eläimiä koskaan olleet. On ihan mahdoton teoria, että eläimistä tai eläimestä ajan saatossa tulisi ihminen."
Tieto lähti kiertämään kansakunnan lehtiin. Satakunnan Kansa -lehdestä Suomen Kuvalehden kautta Iltalööpistön kurvauksella aina Ylen uutiseksi asti. Useampi fiksu kommentaattori huomautti miten Huhtasaaren käsitys kehitysopista ei oikein vastaa sitä miten asiat olisivat kehitysopin mukaan menneet. Sekä siitä miten yhteisen polveutumisen epäileminen tässä vaiheessa modernia tiedettä on käytännössä enää asiaan perehtymättömyyttä. Ainakin ne kirjoitukset joita jaksoin kahlata läpi olivat ihan asiallisia. Varmasti Huhtasaari itse sai vastaanottaa rajumpaa tekstiä Facebookin kautta.
Hän kirjoitti jonkinlaisena puolustuspuheenaan mielipidekirjoituksen, joka julkaistiin mm. Turun Sanomien sivuilla. Pyrin vastaamaan siihen sivistyneellä sävyllä.
En olisi uskonut, että nykyaikana kristilliseen maailmankatsomukseen uskovia ihmisiä halveksitaan jopa opettajankoulutuksen taholta.
Hän on joutunut jonkinlaisen parjauskampanjan kohteeksi. Kyseessä on yliopiston lehtori Lauri Kemppisen kirjoitus: Puoliapinat ja tyhmän pään ongelma. Itse kirjoitus on mainiota luettavaa, eikä Kemppinen siinä solvaa Huhtasaarta. Mutta Huhtasaari on loukkaantunut.
Ajatus sydämen sivistyksestä alkoi askarruttaa mieltäni. Sivistynyt ihminen keskustelee, ei pilkkaa. Sivistynyt ihminen omaa henkistä kypsyyttä ja avarakatseisuutta.
Todellakin. Olen aivan samaa mieltä. Sivistynyt ihminen perehtyisi haastavaan ja monipuoliseen asiaan. Varsinkin jos se on hänen oman asiantuntijuusalueensa ulkopuolella. Ja vasta sitten julistaisi jotakin jyrkkää kyseistä asiasta.
Olen kasvanut akateemisessa perheessä. Kotonani pidettiin itsestäänselvyytenä, että sivistynyt ihminen pyrkii kunnioittamaan sekä uskonnollisuutta että uskonnottomuutta.
Minä pystyn kunnioittamaan uskonnollisuutta ja uskonnottomuutta. Haastavampaa on kunnioittaa selkeästi virheellisiä väittämiä. Näillä on selkeä ero. Uskonnollisuus on itsessään niin monivaiheinen ja -kerroksinen ilmiö, että sen kritisoimisen aloittamiseen on oltava jokin painava syy. En ole kasvanut akateemisessa perheessä, mutta ymmärrän kuitenkin kunnioittamisen periaatteen.
Luonnontieteissäkin on useita kristittyjä ja Jumalaan uskovia tutkijoita. Uskonnollisen elämänkatsomuksen omaaminen tai sen puuttuminen ei tee parempaa luonnontieteilijää, opettajaa tai kansanedustajaa.
Myös tässä kohtaa Huhtasaari on mielestäni aivan oikeassa. Luonnontieteilijän, opettajan tai kansanedustajan pätevyys ja taito selvitetään sillä miten hyvin hän hoitaa työnsä. Jos luonnontieteilijä puhuu aivan selkeästi virheellisiä asioita vaikkapa biologiasta, ja hän on sattumoisin biologi, niin syystäkin edessä on nenän nyrpistelyä akateemisessa maailmassa. Moni kristitty tekee ihan oikeaa tiedettä biologiassa. Sekä evoluutiobiologian parissa. Usko Jumalaan kun ei ole ristiriidassa elämän kehittymisen kanssa, niin oudolta kuin se kuulostaakin joidenkin kreationistien korvissa (designed by God).
En ole missään vaiheessa ollut aikeissa tehdä tieteellistä vallankumousta.
Tuskin yksikään kohua seurannut luuli, että sellainen olisi ollut Huhtasaaren pyrkimys tai edes mitenkään tavoitettavissa oleva aikomus.
Tieteellisen luokittelun mukaan ihminen luetaan eläinkuntaan. Minä en kuitenkaan usko, että ihmisellä ja apinalla olisi sama esi-isä. En usko siihenkään, että meillä kaikilla olisi sama kantamuoto.
Tosiasioiden valossa Huhtasaaren usko on väärin. Tämän toteaminen ei ole loukkaavaa tai tahraa keskustelussa käytettävää kunnioitusta. Jopa uskovaiset luonnontieteilijät voisivat itse osoittaa siihen tieteelliseen aineistoon, joka kertoo meille Huhtasaaren olevan väärässä. Esim. evoluutioteoriaa julkisesti ja rajusti kritisoiva biokemian professori ja älykkään suunnitelman Big Boss Michael Behe kyllä argumentoi luonnonvalinnan rajallisuuden puolesta, mutta hyväksyy yhteisten polveutumisen luonnontieteelliseksi faktaksi.
"Strong evidence from the pseudogene points well beyond the ancestry of humans. Despite some remaining puzzles, there's no reason to doubt that Darwin had this point right, that all creatures on earth are biological relatives."
Todistusaineisto tälle löytyy ihan sieltä geeneistämme. Pseudogeenit, kromosomifuusio ja monta muuta asiaa ovat sellaisia joihin Huhtasaaren olisi kannattanut perehtyä. Ainoa looginen vaihtoehto on väittää, että ihminen on tarkoituksella luotu jekutusmielessä näyttämään siltä kuin meillä olisi yhteinen esi-isä muun eliömaailman kanssa. Tiettyjen geenien ei ole mitenkään pakko toimintansa kannalta olla juuri sellaisia kuin ne tällä hetkellä ovat. Kaikesta huolimatta niissä on identtisiä muunnelmia kuin mitä löytyy vaikkapa simpanssien vastaavista geeneistä.
Kristittynä uskon, että ihminen on luotu ihmiseksi. Ihmiset ovat sopeutuneet ja eläimet ovat sopeutuneet. Saman ”heimon” sisällä muuntelua tapahtuu, esimerkiksi jääkarhut pärjäävät omassa ympäristössään. Olisiko muuntelupotentiaali näissä karhulajeissakin ollut sattuman kaupalla ladattuna?
Termi muuntelupotentiaali on tuttu kreationistien tuotoksista. Ideana on olettaa, että eläinlajien perimässä piilee valmiina nykyisen elämän monipuolisuuden koodit. Koska muuten he joutuisivat hyväksymään karmean vaihtoehdon: luonto tuottaa tätä monipuolisuutta itsestään ilman Jumalan taikasauvaa. Tuollainen rajallinen muuntelupotentiaali pidetään kreationistien maailmassa mikroevoluutiona.
Yliopistojen tärkein tehtävä on tutkiminen, tieteen tekeminen ja sen opettaminen. Tiede kehittyy haastamalla. Evoluutioteoria on selitysmalli, ei kiveen hakattu totuus.
Taas Huhtasaari onnistuu olemaan oikeassa. Evoluutioteoria on tällä hetkellä se selitysmalli, joka kykenee parhaiten (ongelmistaan huolimatta) selittämään havaitsemaamme elämän monimuotoisuutta. Tällä hetkellä ei tieteen saralla ole horisontissa mitään muuta teoriaa, joka kykenisi samaan.
Tiede korjaa itseään ja tiede lakkaa olemasta tiede, jos siitä tulee uskonto. Mikä tänään on totta, voi huomenna olla epätosi. Tällä hetkellä opetetaan niitä asioita, joita tiede tänään pystyy parhaiten todentamaan.
Juuri tämän takia olisi niin hienoa vihdoinkin kuulla Huhtasaarelta, että mikä hänen mielestään mättää näissä geeneihin, paleontologiaan, vertailevaan anatomiaan, ja moneen muuhun asiaan perustuvissa evoluutioteorian perusteluissa. Toistaiseksi en ole onnistunut löytämään häneltä sellaisia tuotoksia tai puheita.
Uskonnollisen elämänkatsomuksen omaaminen tai toisaalta sen puuttuminen ei tee parempaa tai huonompaa luonnontieteilijää. Koulussa opettajat noudattavat opetussuunnitelmia, oli opettaja sitten kristitty, skientologi tai ateisti.
Jälleen kerran voin vain nyökkäillä.
Universumin ja elämän synnyn perimmäinen syy on mysteeri. On vaikea uskoa, että se olisi tapahtunut ei mistään, ei kenenkään toimesta ja ilman syytä, sattumalta.
Luonnontieteissä on useita kristittyjä ja Jumalaan uskovia tutkijoita. Eräs tähtitieteilijä sanoi ennen eläkkeelle menoaan ”ei auta muuta kuin uskoa Jumalaan”.
Se että joku on kristitty ei tarkoita, että hän olisi oikeassa väittäessään ettei ihmisillä ja apinoilla ole yhteistä esi-isää. Toki hän voi jatkaa sellaisen väitteen esittämistä, mutta näillä näkymin hänellä ei ole sen tueksi mitään tieteellistä materiaalia.
Huhtasaaren Uusi Suomi -blogissa väki yritti selvittää onko hän hylännyt myös geologian tarjoaman tiedon maailmamme historiasta. Parissa kommentissa tiedusteltiin kuinka vanhana hän pitää planeettaamme ja ihmiskuntaa. Vastaus kertoo ainakin minulle kaiken tarpeellisen siitä kuinka paljon luonnontieteistä on hylätty Huhtasaaren sivistyksessä.
Ei edes yksinkertaista toteamusta siitä, että tietenkin maapallo on huomattavasti vanhempi kuin 6000 vuotta. Todisteet vanhaan ikään ovat toisiaan tukevia läpi useiden eri tieteenalojen. Tilanne on sama kuin Huhtasaari ei osaisi sanoa onko Kuu juustoa vai ei. Tulkitsen Huhtasaaren ympäripyöreän vastauksen uskovaisten parissa käytetyksi koodikieleksi siitä, että hän on nuoren maailman kreationisti.
Joudun lopettamaan kirjoitukseni tähän. Muuten kirjoitustyylini voi muuttua liian sivistymättömäksi.
Maapallon ikä on ~5miljardia vuotta ja sen väittäminen ~5000 vuodeksi johtaa miljoonakertaiseen virheeseen. Sama, kuin väittäisi Suomen mitaksi vähän reilua metriä tai kuun olevan noin 300 metrin päässä maasta. Tieteen tekijät eivät ole täysin yksimielisiä maapallon tarkasta iästä, mutta mittakaavasta ei ole ollut pitkään aikaan epäilystäkään.
ReplyDeleteHuolestuttavinta tuossa on että tuo nuoren Maan kreationisti istuu eduskunnan sivistysvaliokunnassa. Toivottavasti yksittäistapauksena.
ReplyDeleteHuhtasaari ei ole tiederunkkari, kuten tämän blogin pitäjä.
ReplyDeleteAaah, tiederunkkarit. Nuo modernin yhteiskunnan riippakivet, jotka vievät maailmaa eteenpäin vaikka KAIKEN PITÄISI PYSYÄ TÄYSIN SAMANLAISENA MUUTTUMATTA!!!
ReplyDeleteTämä on juuri se nykyajan ongelma, että oikeasti ihmiset kuvittelevat, että mielipiteenvapaus tarkoittaa sitä, että mielipide kuin mielipide on aina saman arvoinen, vaikka toisilla siinä ei olisi faktaa nimeksikään. Mielipiteeseen on oikeus, mutta se ei tee siitä välttämättä yhtäpitävää todellisuuden kanssa.
ReplyDeleteTiederunkkari!
ReplyDeleteEi toi kyllä pahasti ole minusta esim. sanottu.
Jotkut tiedeuutiset nyt vaan saa ainakin kihelmöintiä aikaan:)
Tiederunnakari Rami
Minä "ahdistelin" kerran Matti Leisolaa myös kysymyksellä maan iästä. Hän ei suostunut ottamaan kantaa, silloin.
ReplyDeleteMyöhemmin on paljastunut, että hän on YEC.
Diagnoosi Huhtasaaaresta näyttäisi siis olevan samansuuntainen. Valitettavasti.
Kysyjän olisi pitänyt muuten kääntää kysymys "hänestä sivuun" niin että "mitä opettaisit sukulaislapaiillesi/koululaisillesi jos he kysyvät maan iästä ?"
Olen huvittunut siitä että kreationisti osaa huutaa "evoluutio on kakkaa". Mutta tämä ei ole loukkaavaa eikä sivistymätöntä. Ei edes silloin kun rinnastetaan sosiaalidarwinismiin ja Pekka-Eric Auviseen. Se on vaan keskustelua ja mielipiteenilmaisua. Jeejee.
ReplyDeleteMutta annas olla jos kritisoit kreationistista argumenttia tai esität että ne eivät ole kiveen hakattuja totuuksia ja viisauksia. Se on loukkaavaa ja sortavaa. Mielipiteenvapaudelle ei ole tilaa.
Kreationistien mielipiteenvapaus onkin se, että kaikki ovat heidän kanssaan samaa mieltä, antavat heidän saarnata mitä haluavat, eivät ole erimielisiä. Ja kiittävät heitä tästä panostuksesta. Jos tuollainen kreationistien tappouhkailen-vittuilen-en-ymmärrä-sekoilen-tallaan-mollaan on mielipiteenvapautta niin sitten olen kyllä sellaista vastaan kovastikin.
Karkeasti voisi sanoa niin että uskonnollinen vakaumus ei tee parempaa tai huonompaa luonnontietelijää. Sen sijaan kyvyttömyys ymmärtää biologisten perusteorioiden alkeita tekee luonnontieteilijästä todella surkean. Se tekee myös korkeasti koulutetusta maallikosta erittäin säälittävän tapauksen. Flogiston -teoriaan ja Aristoteeliseen elementtioppiin palaava luonnontieteilijä olisi tampio. Eikä siksi että tiedemaailma on dogmaattinen. Vaan se, että tämä flogiston ja elementtioppi on tieteellisesti niin heikko että ainut syy olla sellaisen kannattaja on dogmaattisuus. Jotkin asiat nyt eivät ole tiedettä. Ja tätä voidaan sanoa siitä huolimatta että tieteellisyyden kriteereistä keskustellaan ja rajat tieteen ja ei-tieteen välillä ovat harmaasävyiset. Gravitaatio toimii ja maapallo ei ole litteä, noin esimerkiksi. Ja ainiin. Kreationismi on kakkaa myös. (Jos ei muuten niin tiedon epäsymmetrian kautta. Mikään määrä evidenssiä ei voi todistaa induktiota lopullisesti. Mutta jo yksi vastaesimerkki voi falsifioida sen modus tollens.)
Tiederunkkarit ovat ikäviä. Miksi tiederunkkarille ei kelpaa Jeesuksen ojentama käsi?
ReplyDelete" Miksi tiederunkkarille ei kelpaa Jeesuksen ojentama käsi?"
ReplyDeleteNäen tieteen saavutuksia joka puolella ympärilläni. Yliluonnollisen olennon käsiä tai muitakaan tartuntaulokkeita en ole nähnyt ikinä.
Minulla ja täällä asuvalla sukupolvellani on se onni, että saan valita tieteellisen maailmnkuvan ja dogmaattisen uskonnollisuuden välillä. Tällaista valinnanvapautta ei länsimaissakaan ole ollut vielä kovin pitkään, eikä läheskään kaikkilla ihmisillä sitä ole vieläkään.
Minulla ei ole pienintäkään vaikeutta valita niiden kahden välillä, etenkin kun se uskonnollinen elämäkin tuli nuorena koetuksi.
Taisi tuo heitto mennä hieman ohi. :)
ReplyDeleteKun kansanedustaja kertoo mielipiteensä, nyökytellään kiltisti mukana ja pidetään turpa kiinni. Kansanedustaja on jo lähtökohtaisesti tavallisen rahvaan arvostelun yläpuolella, edustaahan hän tuhansien äänestäjien mielipidettä. Vähän kunnioitusta, pliis.
ReplyDeleteThursday, 08 October, 2015 Anonymous Anonymous said...
ReplyDeleteHuhtasaari ei ole tiederunkkari, kuten tämän blogin pitäjä.
---
Jos allekirjoittanut tunnustautuu ilomielin tiederunkkariksi (loistava termi muuten, kai sitä saa käyttää?), tarkoittaako tämä jaottelu sitä että Huhtasaari sitten ihan vain tavallinen runkkari raamatulla/koraanilla/tms maustettuna?
Blogimerkintä oli asiallinen ja kiihkoton.
ReplyDelete