Ei niin kaukana tulevaisuudessa voi olla hetki, jossa robottiauton eteen ilmestyy kapealla kujalla kymmenen ihmisen joukko. Auton nopeuden kannalta vaihtoehtona ovat joko:
1) ajaa joukkoa päin
2) ohjata auto seinää jolloin matkustaja ratin takana todennäköisesti kuolee.
Prioriteettinä pitäisi tietenkin olla se vaihtoehto, jossa kuolee vähiten ihmisiä. Mutta se tarkoittaisi autossa matkustavan kuolemaa.
Kun ihmisiltä kysyttiin yleisesti, pitäisikö robottiauton ajaa seinään ja uhrata matkustajansa vai surmata joukko jalankulkijoita tilanteessa, jossa ei ole muita vaihtoehtoja, he kannattivat jalankulkijoiden hengen säästämistä.
Mutta jos vastaajat asettiin kuljettajan asemaan, asetelma muuttui. Ihmisten halukkuus ostaa robottiauto, joka on ohjelmoitu uhraamaan matkustajansa, laski merkittävästi.
Tämä tarkoittaa sitä, että liikenteessä ihmiskuljettajia paremmin selviytyviä robottiautoja myytäisiin vähemmän ja liikenneonnettomuuksien määrät eivät laskisi niin paljon kuin ne voisivat laskea.
Robottiautot voisivat siis olla keino vähentää ihmishenkien menetyksiä liikenteessä. Sen saavuttaminen on vaikeaa, koska robottiauton ostamista harkitsevat ihmiset voisivat olla niin itsekkäitä. Useimmat vastaajista haluaisi, että muut ihmiset ajaisivat robottiautuilla. Tuokin skenaario on vielä yksinkertainen. Vastaukset ja käsitykset eettisesti oikeasta ratkaisusta muuttuvat, kun yhtälöön lisätään lapsia. Kaiken kaikkiaan moraaliin liittyvät algoritmit ovat tärkeä huolenaihe autoja suunniteltaessa.
Onneksi robottiautot ovat näinkin varhaisessa suunnitteluvaiheessa osoittautuneet erittäin turvalliseksi vaihtoehdoksi. New Scientist kertoo minkälaista tietoa on kerääntynyt robottiautojen kolareista. Peltiä on kolhiintunut 5,5 kertaa per miljoona ajokilometriä. Poliisien tilatojen mukaan ihmisten ajamien autojen kohdalla vastaava luku on 1,2 kolaria per miljoona kilometriä. Toki näissä ihmisten kolareissa on se selkeä etu tilastoinnin kannalta, ettei kaikkia ihmisten aiheuttamia onnettomuuksia tilastoida. Syyllinen vain painaa kaasua ja onnettomuuden uhreille vilkkuvat pelkät perävalot. Robottiautojen kohdalla tietokoneet taltioivat ja tilastoivat kolhut luotettavammalla tavalla. Tilastoista selviää robottiautojen kannalta se olennaisin tieto. Toistaiseksi kaikkien peltikontaktien syyllinen on ollut ratin takana istuva ihminen.
Ongelmat ovat vasta edessä, kun keinoäly ohjaa autoja ihan oikeilla moottoriteillä hankalissa ja yllättävissä sääolosuhteissa. Algoritmien ohjelmoinnista tulee äärimmäisen haastavaa, jotta robottiauto saadaan hallitsemaan veden, jään ja öljyn aiheuttamat vaaratilanteet. Unohtamatta toisten ihmisten aiheuttamia vaaratekijöitä. Toistaiseksi julkisilla teillä tapahtuneet ajomatkat eivät ole altistaneet autoja kaikkein haastavimmille keleille. Tarpeeksi kehittynyt algoritmi pystyy lopulta siihenkin.
Jos myyntiin tulisi auto, joka kykenee automaattisesti moottoriteillä ajamaan ne pitkät matkat kaupunkien välillä, niin olisin heti valmis ostaja. Jos minulla siis olisi varaa hankkia ja ylläpitää autoa. Ei ole. Yleisin vaihtoehto autokaupassa taitaa aluksi olla sellainen robottiauto, joka on ihmisen käsissä kaupunkiajossa mutta keinoälyn ohjaama pitkillä ja puuduttavilla reissuilla. Ehkäpä vain sellaisilla moottoriteillä jotka on erikseen kohdennettu robottiautoille.
ja kuitenkin robottiauton ohjelmointiin käytetään niitä ihmisaivoja, jotka selviytyvät todennäköisesti tilanteista paremmin kuin kankeat ohjelmat, jotka ohjaavat niitä robottiautoja.
ReplyDeleteOma mielipiteeni tässä ihmisaivojen suuruudenhulluudessa on tämä suuntaus, jossa pyritään ulkoistamaan ihmisaivot ja ihminen jostain tehtävästä, johon ei parempaa löydy. Jos ajatellaan mikä voi olla keinoälyn teoreettinen maksimitaso, niin eihän se kuitenkaan voi päästä pidemmälle kuin niiden aivojen, joilla tämä äly on kehitetty.
>Jos myyntiin tulisi auto, joka kykenee automaattisesti moottoriteillä ajamaan ne pitkät matkat kaupunkien välillä, niin olisin heti >valmis ostaja.
ReplyDeleteHankkii vaan Teslan niin tulevaisuus on täällä tänään.
Jos myyntiin tulisi auto, joka kykenee automaattisesti moottoriteillä ajamaan ne pitkät matkat kaupunkien välillä...
ReplyDeleteSellainen on keksitty, oikeastaan kaksikin: Juna ja linja-auto. Minä järkeilin aikanani kun töitten takia piti vähän väliä hyppiä Helsingissä, että minun toimenkuvaani ei kuulu auton ajaminen. Rupesin kulkemaan junalla Turku-Helsinki-väliä, lähiyhteydet paikallisbussilla. Paljon mukavampaa, eikä vaikeuksia parkkipaikan löytämisessä.
Jos myyntiin tulisi auto, joka kykenee automaattisesti ajamaan ne pitkät matkat kaupunkien välillä, vaarana taas olisi, että ihminen itse unohtaa hypätä kyytiin.
ReplyDeleteSaiskohan siinä älyautossa kuskin paikalla istuva ottaa halutessaan vaikka pientä napanderia?
ReplyDeleteEi vaan. Vaikka älyauto ei kaikissa tilanteissa olisi ihan rallikuskin veroinen, niin paljon inhimmillisiä virheitä kyettäisiin varmasti karsimaan ja onnettomuuksia vähentämään. Jäisi rattiin nukahtamiset pois ja örvelöinti liikenteessä. Myös kokemattomien kuskien vahingot karsiutuisivat. Kannatan tuollaista kehitystä ehdottomasti.
Lapsenlapselleni tai viimeistään hänen lapsilleen saattaa olla todellista extremeä ajaa ihan itse autoa. Silloin se voi tapahtua tietenkin enää suljetulla alueella.
Robottiautohan on nerokas keksintö. Robottiauton kyydissä istuvan kun ei tarvitse keksiä tekosyitä jalankulkijan tappamiselle tai tuntea syyllisyyttä, robottihan sen teki! Sakot valmistajan tai vakuutuksen piikkiin. Kun kuolee robottiauton alle, kuolee tulevaisuuden puolesta!
ReplyDelete