12.5.08

Monkey Girl

Monkey Girl - Evolution, Education, Religion, and the Battle for America's Soul. Edward Humes

Olen lukenut muutaman kirjan ID:n ja "darwinismin" välisestä sodasta. Doverissa käyty oikeudenkäynti oli uutisissa ympäri maailmaa ja kaikki minua kiinnostavat blogit käsittelivät sitä suurella huolella. Luulin tietäväni kaiken olennaisen kun olin lukenut PandasThumbia, "käsikirjoituksen" ja tuomarin antaman tuomion. Eniten pinnalla pyöri itse älykkään suunittelun käsittely oikeudessa, Michael Behen antamat lausunnot ja tiedemiehien pitkät luennot evoluutioteoriasta oikeussalissa. Käsittelyjen ajan sanaa "bakteeriflagella" toistettiin enemmän kuin laki sallii, ja siitä kehittyi oma vitsinsä lakimiesten ja tuomarin välillä.

Pulitzer-voittaja Edward Humesin kirjoittama Monkey Girl maalaa laajemman ja samalla tarkan kuvauksen koko episodista. Kerrontatyyli muistuttaa draamaa. IDeismin kannalta tärkeimmän oikeudenkäynnin pohjustus tehdään haastattelemalla kaikkia osapuolia ja nojautumalla myös bloggaajien tekemiin löydöksiin. Mainintoja saavat niin PZ Myers kuin toistaiseksi UncommonDescentissä hallitseva DaveScot. Humes osaa kuvata koko tapahtumaketjun osaksi suurempaa kokonaisuutta, eli Yhdysvalloissa riehuvaa kulttuurisotaa.

Ennen oikeudenkäyntiä Doverissa käytiin kinastelua suljettujen ovien takana, opettajien ja uuden koululautakunnan välillä. Oppikirjoja pitäisi päivittää. Valinnan tekisi paikallisesta väestö valitut vapaaehtoiset, joita perinteisesti auttoi tehtävissä itse opettajat. Lautakuntaan päätynyt ja syvästi uskonnollinen parivaljakko ajoi luonnontieteisiin "tasapainoa", jotta oppilaita ei aivopestäisi ateisteiksi. Oppitunneille täytyi saada kreationismia. Alan Bonsell ja William Buckingham eivät olleet tietoisia siitä mitä korkein oikeus oli päättänyt Edwards-tapauksessa 80-luvulla; kreationismia ei saisi opettaa julkisissa kouluissa. Muualla riehuvien evoluutiosotien ansiosta Buckingham tuli tietoiseksi Discovery Institutesta ja Thomas More Law Centeristä. Heidän kautta hän oppi, ettei kannata puskea läpi kreationismia, vaan mieluummin älykästä suunnittelua tai vielä parempaa, eli Stephen C. Meyerin kehittelemää "Teach the controversy"-taktiikkaa. Thomas More Law Center - joka haluaa puolustaa kristittyjen oikeuksia - oli jo vuosia etsinut lupaavaa ennakkotapausta, jonka kautta voisi päästä korkeammalle oikeusasteelle, ja sitä kautta vaikuttamaan kaikkien osavaltioiden päätöksiin ID:n opettamisessa. Myöhemmin ilmeni epäselvyyttä siitä mitä Discovery Institute oli neuvonut, sillä lautakunnan lakimiehet vaativat, ettei kyseistä vuoropuhelua saisi paljastaa. Se kun oli lakimiehen ja asiakkaan välinen kanssakäyminen, ja täten sitä ei saanut tuoda julki. Discovery Institute kuitenkin ilmoitti ettei se ollut sekaantunut asiaan virallisesti ennen lautakunnan päätöksiä. He olivat vain antaneet tietoa ja lähettäneet opetusmateriaalia kouluun.

Kolme edeltävää oikeuskiista olivat johtaneet kreationismin kannalta tappioon. Selvästi uskonnollinen selitys ei pääsisi läpi tuomarien seulasta, kunhan nämä vain osaisivat lukea lakia.

Kreationismin sijasta koululautakunta alkoi puhumaan älykkäästä suunnittelusta. Myöhemmin oikeudenkäynnissä kävi surullisen selväksi, ettei kukaan lautakunnan jäsen tietänyt mitä älykäs suunnittelu tarkoittaa. Se oli asia jota ajettiin moraalisesti pahan darwinismin vastapainoksi. Varmasti heidän ajatusmaailmassa kyse oli opetuksen tason parantamisesta, monipuolisesta tarjonnasta.
Opettajat kauhistuivat ehdotusta. He tiesivät mitä siitä seuraisi: kallis oikeudenkäynti, jonka lopputulos oli heille selvä. Piirikunta menettäisi rahaa (summaksi tuli n. miljoona dollaria), yhteisö jakaantuisi. He yrittivät opettaa koululautakuntaa (joka ei selvästikään tiennyt mitään evoluutiosta), jotta nämä ymmärtäisivät ettei evoluution oppiminen tarkoittanut Jumalan hylkäämistä. Osapuolet eivät päässeet yhteisymmärrykseen. Kummankin osapuolen mielestä vastakkainen osapuoli aivopesi oppilaita. Koululautakunnan vastustajat leimattiin pahimmalla mahdollisella leimalla. Heitä kutsuttiin ateisteiksi, vaikka lopulta kaikki syytteen nostaneet asukkaat olivatkin kristittyjä. He eivät vain halunneet, että koululuokassa aletaan ajamaan jotain tiettyä uskontoa. Sama ateistiksi leimatun pelko piti mm. lautakunnassa olevan Angie Yingling Buckinghamin puolella. Yingling oli epävarma kannastaan evoluutioon ja älykkääseen suunnitteluun, mutta tiesi mitä ateistiksi kutsuminen tarkoittaisi kaupungissa.

Koska lautakunta saikin sopivasti lahjoituksen Of Pandas and People-kirjoja, he kykenivät keskittymään oppikirjariitojen sijasta siihen mitä koulussa opetettaisiin. He eivät halunneet, että oppilaille kerrottaisiin elämän synnystä. Hieman ironisesti Of Pandas and People-kirjan ensimmäinen luku käsittelee pelkästään elämän syntyä. Opettajat yrittävät valistaa lautakuntaa jokaisessa kokouksessa, mutta heitä ei kuunneltu.

Sopua haettiin kompromissien kautta, jotka päättyivät koululuokassa luettavaan minuutin pituiseen ilmoitukseen:


"The Pennsylvania Academic Standards require students to learn about Darwin's Theory of Evolution and eventually to take a standardized test of which evolution is a part.
"Because Darwin's Theory is a theory, it continues to be tested as new evidence is discovered. The Theory is not a fact. Gaps in the Theory exist for which there is no evidence. A theory is defined as a well-tested explanation that unifies a broad range of observations.
"Intelligent Design is an explanation of the origin of life that differs from Darwin's view. The reference book, Of Pandas and People, is available for students who might be interested in gaining an understanding of what Intelligent Design actually involves.
"With respect to any theory, students are encouraged to keep an open mind. The school leaves the discussion of the Origins of Life to individual students and their families. As a Standards-driven district, class instruction focuses upon preparing students to achieve proficiency on Standards-based assessments."


Tämän jälkeen ilmoituksen lukenut henkilö poistui heti luokasta (opettajat eivät suostuneet lukemaan sitä), eikä oppilaiden esittämiin kysymyksiin saanut vastata.
Koulun kirjastossa olisi Of Pandas and People-kirja, jota mainostettiin tärkeäksi ID-oppikirjaksi.

Doverilla on oma historiansa kouluihin liittyvissä riidoissa. 1834 Pennsylvanian osavaltio määräsi julkisten koulujen perustamisen ja tätä varten alettiin keräämään omaa veroa. Doverissa vastutettiin kaksi vuosikymmentä (laki nähtiin ulkopuolisten häirintänä), kunnes lopulta paikkakunnalle rakennettiin kaksi koulua, edeltävien kristillisten koulujen lisäksi. Nämä "ilmaiset koulut" tuottivat jatkuvasti riitaa, sillä ne tulkittiin uskonnottomiksi laitoksiksi. Koulujen vastustajat saivat erävoiton vuonna 1881, kun molemmat julkiset koulut poltettiin samana yönä. Tuhopolttajaa ei koskaan vangittu. Sen jälkeen julkinen koulutus hoidettiin useissa pienissä rakennuksissa. Järjestely jatkui 50-luvulle asti, kunnes moderni Dover High School nousi kaunistamaan lääniä.
Tulevat sukupolvet tulevat muistamaan paikan ehkä jopa Scopesin oikeudenkäyntiä merkittävänä paikkana. Koulussa käyty kiista johti älykkään suunnittelun toistaiseksi suurimpaan tappioon.

Monkey Girl tarjoaa monta kiehtovaa nippelitietoa, eikä opusta malta laskea käsistään. Luin kirjan loppuun työpäivän aikana, hieman salaa. Into ei lopahtanut vaikka tiesin tarkalleen tarinan lopputuloksen. Kannattaa muistella miten Dembski mietti tuomiota ennen sen julistamista. Lopullinen opetus on kuitenkin selvä. Oppilaille annettavasta opetuksesta pitäisi päättää asiantuntijoiden kesken, eikä vaaleilla valittujen maallikoiden välityksellä. Varsinkaan kun kyseiset maallikot alkavat valehtelemaan omista sanomisistaan ja jäävät siitä kiinni kun itse tuomari kysyy pari kiperää kysymystä. Lautakunta oli pyyhkinyt kokouksien ääninauhat, joten jäljelle jäivät vain paikalla olleiden ihmisten muistikuvat sekä tietenkin paikallisten toimittajien julkaisemat uutiset, joissa Buckinghamin kreationismi- ja Jumala-kommentit osoittivat mistä oikeasti oli kyse. Lisäksi koululle lahjoitettujen Of Pandas and People-kirjojen mysteeri selvisi. Kun Buckingham ei onnistunut taivuttelemaan koulua tilamaan kirjaa kaikille oppilaille, niin hän sai opetussuunnitelmaan muutoksia. Muutokset loivat tilaa Panda-kirjalle. Ja kuin tilauksesta nimetön lahjoittaja antoi niitä koululle. Määräys opetussuunnitelman muutoksesta tuli kuukausi ennen anonyymiä lahjoitusta, mutta sen jälkeen kun Buckinghamin vaatimus ostaa kirjat oli epäonnistunut.

Koko fiaskon selväpäisimmät kommentit tulevatkin Dover High Schoolin oppilailta:

"I still don't know why people got so upset about it. People are going to believe whatever they want when it comes to Darwin and God and coming from monkeys. That's why they call it belief. Facts have nothing to do with it. So why get all upset about it?"

Kirjan nimi "Apinatyttö", tulee siitä miksi teinityttöä haukuttiin koulussa, kun hän ilmoitti ettei halua ID:tä ja kreationismia kouluun.

No comments:

Post a Comment