Viimeisten 30 vuoden aikana monitieteinen kansainvälinen tutkimus on tuottanut paljon uutta tietoa Torinon käärinliinasta ja sen kaksituhatvuotisesta historiasta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat evankeliumien kertomukset suorastaan häkellyttävällä tarkkuudella ja tuovat samalla runsaasti tarkentavia yksityiskohtia Jeesuksen kärsimystiestä.Esillä ei ole aito alkuperäinen liina, vaan mahdollisimman tarkasti jäljennetty näyttelykappale. Alkuperäisen kappaleen kopioiminen ei tietenkään tarkoita, että alkuperäinen olisi väärennös. Sellaisen johtopäätöksen voi tehdä vain, jos selitetään miten olisi edes mahdollista tuottaa vastaalla tavalla tarkka ihmishahmo samalla tavalla liinaan, niin monta vuotta sitten (1300-luvulta lähtien). Väärennysteorioilla on pyritty osoittamaan miten liinan kuviot olisi mahdollista valmistaa ilman taivaallista säteilyä pois teleporttaavasta ruumiista.
Huonoin väärennysteoria on siveltimien käyttö. Maalaustekniikalla perustellut teoriat eivät kestä vettä, sillä Torinon liinasta ei löydetä sopivia jälkiä. Liinasta esiin saatava ihmishahmo ei ole maalattu siihen. Liinasta on löydetty maalipigmenttiä, mutta satunnaisista osista. Ihmishahmon kohdalta ei löydetä maalin, tai sen kaltaisten aineiden, jäänteitä. Maalin jämät ovat selitettävissä taikauskolla. Ennenmuinoin Torinon käärinliinan maagisia voimia siirettiin ikoneihin. Sitä varten esineet tietenkin siirrettiin koskettelemaan toisiaan.
Toinen vaihtoehto on ehdottaa, että liina on kääritty joko ihmisen tai patsaan päälle. Silloin tuota käärittyä hahmoa on käsitelty oikeilla aineilla (öljyt ja muut kemikaalit), joilla liinaan jää sopiva jälki. Joko ihminen on käsitelty aineilla. Tai liina on kääritty metallipatsaaseen, jota on kuumennettu ennen käärimistä. Näissä selityksissä tulee ongelmaksi se, ettei Torinon käärinliinan hahmo ole selvästikään kääritty liinaan. Mittasuhteiltaan sopusuhtainen kolmiulotteinen hahmo liinassa ei ole mitenkään mahdollista, ottaen huomioon miten mittasuhteet muuttuvat käärittäessä esineitä lakanoihin. Liinassa on nähtävissä mittasuhteiltaan oikea ihminen. Jos ihminen käärittäisiin lakanaan ja välissä olisi maalia, niin lakanaan ei tulisi samanlaista ihmishahmoa kuin Torinon käärinliinassa. Tuo kolmiulotteinen kuvajainen kaikkine syvyyssuhteineen on erittäin hieno käärinliinassa.
Mitä sitten jää jäljelle?
Näiden väärennysteorioiden variaatiot on tyrmätty yksitellen, joten uskovaisille on jäänyt vankka usko käärinliinan raamatullisuudesta. Se ei ole mikään tavallinen kangas, sillä onhan mukana säteilyn jälkiä. Ne voivat tulla vain siitä kun Jeesus Kristus on siirtynyt taivaallisimmille taiva.... tai siis, siirtynyt pois planeetaltamme. Jopa Torinon käärinliinan puolustajien mielestä kuva on projektio.
Torinon käärinliinan kuva ei ole syntynyt kankaaseen pintakontaktina, vaan on projektio, jolla on topografiset dimensiot. Toisin sanoen, sen oikeaa ruumista korreloivat yksityiskohdat ilmenevät syvyyssuhteessa täydellisinä niin, että ne tietokoneellisesti kuvattuna saavat aikaan 3-ulotteisen holografin, mitä ei voi syntyä esim. pintakontaktissa muodostuneelle kuvalle, joka lisäksi vääristää ruumiin mittasuhteita täten kuvattaessa koomisesti.
Ei selitystä, joten Jumala!
Onneksi Jumalaa pelkäävillä pakanoilla on vielä yksi selviytymiskeino. Camera obscura, tuo hieno keino tuottaa projektio. Liina vaatisi käsittelyä tietyillä kemikaaleilla, jotta siihen heijastettu hahmo taltioituisi. Ne olivat tunnettuja aineita keskiajalla: hopeanitraattia, ammoniakkia ja kvartsia. Kvartsia tarvittiin linssin osaksi. Sen läpi pääsisi UV-säteilyä, joka olisi osana kemikaalisia reaktioita. Näin prosessin valottuminen nopeutuisi.
Vasemmalla Nicholas Allenin kemiallisesti tehty jälki liinaan, oikealla Torinon käärinliina. Jos liinaa käsiteltäisiin oikeilla kemikaaleilla ja paljastettaisiin oikean kokoisen ja alkeellisen neulanreikäkameran kautta päivänvalolle. Käärinliinan ihmishahmo on mahdollista tuottaa projektion avulla. Kemialliset ominaisuudet prosessin jälkeen ovat samanlaisia liinoissa. Ei pigmenttiä, puuteria, väriaineita, vaan kuvio on kankaassa samalla tavalla. Jäljen tuottava kemiallinen reaktio tuottaa kankaassa myös vapaita radikaaleja, jotka aiheuttavat tietynlaiset kemialliset palojäljet. Ne näyttäisivät olevan samanlaisia liinoissa. Kuitenkin eroja on, sillä jos oletamme Torinon käärinliinan olevan väärennös, emme tiedä tarkalleen miten se on väärennetty. Siksi tuskin koskaan saadaan tuotettua tarpeeksi tarkkaa jäljennöstä Torinon käärinliinasta.
Camera obscuralla tuotettu käärinliinan selitys on myös siitä hyvä teoria, että se ennustaa liinaan jäävien kuvioiden mittasuhteiden erot, kun verrataan hahmon etu- ja takaosia keskenään. Käärinliinoja on kaksi. Toisessa on hahmon etupuoli. Toisessa persepuoli. Näissä liinoissa on nähtävissä hahmojen pituusero. Se selittyisi alkeellisen projektion kautta. "Kuvatessa" hahmon eri puolia ei niitä saataisi optisesti samankokoisiksi liinoissa.
Suurin ongelma on tietenkin anakronismi. Oliko tarvittava tietotaito olemassa jo silloin kun käärinliina ilmestyi reliikkimarkkinoille? Näillä näkymin ei ollut.
Samoin säteilyselitysten ihmettely saa perspektiivin, kun otetaan huomioon miten säteily oikeasti toimii maailmassa. Torinon käärinliinassa oleva hahmo ei ole säteilyn polttama, ellei säteilyn oleteta olevan hokkuspokkus-fysiikan periaatteella toimivaa säteilyä. Professori Jouko Martikainen puhuu Ylen haastattelussa valtavasta energiapurkauksesta, joka olisi jättänyt tuon ihmishahmon jäljen liinaan. Koska tuon energiapurkauksen yksityiskohdat jätetään arvailujen varaan on meidän pakko esittää säteilyselitykselle useampi vaihtoehto. Miten säteily poltti tuon hahmon kuvan liinaan? Sattuneesta syystä selitykset ovat pakostakin ihmeen ja tieteen sekamelskaa. Koska käärinliinassa on koko ihmiskehon kokoinen kuva, on helposti pääteltävissä, että säteilyä lähti kaikkialta ihmisestä.
Säteilyä lähti jokaisesta ihmisen solusta.
Silloin liinaan ei olisi taltioinut nykyisen kaltainen kohokuvioitu hahmo. Liinassa olisi epämääräisesti ihmismäisen siluetin kuva, ilman esim. kasvojen yksityiskohtia.
Säteilyä lähti kaikista soluista vain vertikaalisesti.
Säteilyä lähti soluista 90 asteen kulmassa horisonttiin nähden. Maata kohti lähtevä säteily tuotti ihmishahmon takapuolen. Taivasta kohti lähtenyt säteily tuotti etupuolen liinaan. Emme tiedä miten ja miksi näin voisi käydä. Tällä voitaisiin selittää yksityiskohtainen kuva liinassa. Jos kuitenkin sorrumme miettimään miten säteily oikeasti toimii, niin idea posahtaa savuksi. Tälläkin tavalla tuotettaisiin vain tarkempi siluettikuva ihmisestä.
Säteilyä lähti vain sopivista soluista, juuri oikeisiin suuntiin.
Jolloin kyseessä olisi todellakin voinut olla nykyisen kaltainen kohokuva. Magic! Voin vain nostaa käteni ilmaan. Nykyisen kaltainen yksityiskohtainen kuva palaisi liinaan vain jos jotkin osat ihmiskehosta estäisivät osan säteilystä. Mutta tällöinkin nousee esiin outo ongelma. Tiheämpi luu estäisi enemmän säteilyä kuin pelkkä iho. Jolloin käärinliinaan taltioituisi röntgen-kuvan kaltainen versio ihmishahmosta. Luut erottuisivat vähemmän palaneina kohtina liinassa.
Torinon käärinliinan kuvan säteilyttäminen edellyttäisi säteilyä, joka kulkee esteettä luiden läpi, mutta estyy osittain ja tarkasti ohuimman kehonosan - ihon - kohdalla. Jos iho toimii tuolla erikoisella tavalla säteilyn estämisessä, niin Torinon käärinliinan keskikohdan pitäisi näyttää erilaiselta. Päällekkäin olevat kädet lepäävät nivusten päällä. Päällekkäin on viisi kerrosta ihoa. Kämmenten ja ranteiden kohdalla liinaan pääsisi erivahduudella säteilyä verrattuna esim. rintakehän tai kasvojen kohdalla. Kuitenkin "valotus" liinoissa on yhtä vahvaa näillä alueilla. Säteilin olisi siis oltava tarpeeksi heikkoa luiden kohdalla, mutta tarpeeksi vahvaa ihon kohdalla, ja sitten vielä tarpeeksi vahvaa polttaakseen liinaa. Erittäin erikoista säteilyä, sanoisin.
Säteilyteorioissakin on se jännä pointti, että käärinliina ei ole ollut ihmishahmoon käärittynä. Liinan on täytynyt olla täysin sileänä ihmisen alla ja päällä. Erikois-säteily olisi voinut polttaa nykyisen kaltaisen kuvion vain sellaisessa tilanteessa.
Valitettavasti Ylen mainostama liinanäyttely on Savonlinnassa. Minulla ei ole mahdollisuutta matkustaa sinne.
Enpä tiennyt, että Torinon Kääreliinaan liittyisi tällaisia kysymyksiä. Saapa nähdä, selviääkö mysteeri elinaikanamme, jos ikinä.
ReplyDeletehttp://news.nationalgeographic.com/news/2009/12/091216-shroud-of-turin-jesus-jerusalem-leprosy/
ReplyDeleteEräs varteenotettava tapa tehdä käärinliina on kohokuva ja sen päälle kangas. Tuollaisessa vedoksessa on voitu käyttää jotain kemikaaleja tai ehkä yksinkertaisesti kuumentaa kohokuva niin kuumaksi että kankaaseen jää polttojäljet.
ReplyDeleteTietääkseni tätä tekniikkaa ei ole testattu, jotta tuleeko sillä samanlaista jälkeä, mutta näin paperilla vaikuttaa että voisi hyvinkin.
Jaa, kohokuvatekniikkaa on sittenkin testattu:
ReplyDeletehttp://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin#Bas-relief
Ois kiva nähdä tulokset...
CopyCattaan itseäni:
ReplyDeleteSiitä on löytynyt punaokraa (rautaoksidia) ja vermilionia (elohopeasulfidia), taiteilijavärejä. Jälkimmäinen on vieläpä valoherkkää. Liina saattaisi olla itse asiassa keskiaikainen valokuva. Camera obscuralla ruumis olisi valossa kylpien valottanut tunti/päiväkaupalla liinan vermilioniin haalean kuvan. Tähän viittaa myös tietynlainen varjoisa 3D-mäisyys (valo paistanut sivusta ruumiiseen).
Kasvokuva on sopivan kapea valokuvaksi tai väärennemaalaukseksi mutta pään ympäri kierrettyyn liinaan tulisi luonnottoman leveä kasvokuva, jos se olisi suoraan ruumispainaumajälki. Uskovaiset joutuneet ad hoc-selitysten lillukanvarsiin: Jeesus säteili hohtaen mystistä säteilyä ja tuli valokuva..
Kovin on likaisen rähmänen jumalankuva.. olisin jotain komeampaa oottanu.
Olen itse saanut puuvärejä (Faber-Castell ym) haalistumaan auringossa jo parissa tunnissa, puuväreillä simuloiden voisi tehdä noita camera obscura kokeitakin, pienoismallilla.
Camera obscura-tekniikka on tunnettu jo kauan aikaa sitten.
ReplyDelete"The first surviving mention of the principles behind the pinhole camera or camera obscura belongs to Mozi (Mo-Ti) (470 to 390 BCE), a Chinese philosopher and the founder of Mohism."
"In the 6th century, Byzantine mathematician and architect Anthemius of Tralles (most famous for designing the Hagia Sophia), used a type of camera obscura in his experiments."
Jne.
Ongelmana taitaa olla se, että tuo Torinon käärinliina on historialtaan vanhempi kuin olisi camera obskuralla käytännöllinen selitys.
ReplyDeleteEräs selitys onkin siinä että kenties ei ole yksi ja sama esine ollut Torinon käärinliinana. Aiemminhan sitä saatiin jopa väärentäjän tunnustusta Paavi Clement VII:lle (Tikkanen ollut ahkerana tässäkin referenssit löytyy sitä kautta kivasti.)
Ajatus onkin että jos vanha huono väärennös on vaihdettu uuteen parempaan väärennökseen myöhemmin. Koska väärennökseen tietysti käytetään vanhan näköistä kangasta ja uutta hienoa camera obscuralla kikkailua (todennäköisesti erittäin kokeellista) saadaan tällä uskottava väärennös. Näin ollen esineen ns. provenienssi on kyseenalainen - esineen historian katkeamattomuutta ei ole vahdittu niin tarkasti kuin voisi. (Koska ei siihen aikaan ollut tämänlaisia mietitty niin paljoa muutenkaan.)
Pidän tätä tärkeimpänä selityksenä anakronismiin vaikka camera obcuran tosiaan tiedetään olevan hyvin vanhaa perua.
Minua huvittaisi kääriytyä alasti kankaaseen ja katsella venyneitä muotoja. Minulla ei tietysti olisi (epäjuutalaiseen tapoaan muuten) kädet suojaamassa jumalaisia sukuelimiä vaan olisi ristissä saatanahevariasennossa tai keskaria heiluttamassa.
Nimittäin kun lakana levitetään pyöreälle, syntyy omituisia topologioita. Jos kangas on todella ollut käärittynä ei synny kovin helposti nähdynkaltaista valokuvamaista jälkeä. Siksi ajatus käärinliinasta onkin kohdannut aika erikoisia modifiointeja uskovaisilla. Selittänee myös miksi Jeesus on kankaan mukaan eripituinen edestä ja takaa (sama ihminen kaksi eri pituutta - minä luulin että jo neitseestä syntyminen olisi riittävän ihmeellistä, tämä vie uskottavuutta jotenkin jo toiseen suuntaan..)
Itse en usko Torinon käärinliinaan pääasiassa siksi että sitä ei mainita Raamatussa, jota voi kuitenkin pitää tässä kohden Jeesuksen kuolemaa koskevana tärkeinpänä historiaan vivahtavana dokumenttina. Joka ajattelee toisin on kerettiläinen.