Tänään aloitamme helpolla aiheella ja päädymme hieman monimutkaisempaan.
Lento MH17 ei koskaan lähtenytkään lentokentältä, sillä se ilmoitettiin perutuksi lennoksi!
Tämä väittämä levisi keskusteluissa, kun joku tarkasti
FlightRadar24.comin sivulta lento MH17:n tietoja. Siellä lukee selvästi, että kyseinen lento on peruttu,
Canceled. Eli oliko Ukrainan taivaalla edes oikea matkustajakone? Tällaista ihmettelyä tapahtui mm. tutun
Havaintoja uudesta maailmanjärjestyksestä -blogin sivulla.
Mutta
jos kerta MH17 lento ei olekaan noussut ilmaan, niin mikähän pirun
suihkukone sinne sitten on noussut edes ilmaan, että maalasiko Ukrainan
hallinto vartavasten jonkun toisen suihkukoneen näyttämään Malesian
airlinesin suihkukoneelta.
Myös
Verkkomedia vaivautui ihmettelemään samaa:
Lento MH 17 ei edes noussut kohti määränpäätään?
Tämä hämmentävä tieto levisi melko tuoreeltaan sen jälkeen kun lennon
MH17 kerrottiin tuhoutuneen torstaina. Asia liittyy myös Malesian
Airlinesin toisen Boeing 777 -koneen katoamiseen toisaalla reilut neljä
kuukautta sitten, 8.3.2014. Mikä voikaan olla näiden lentojen yhteys
toisiinsa: onko sellaista? Kun katsomme kysymyksiä eteenpäin,
mahdollisuudet tähän kasvavat eri tietojen yhdistyessä teorioiksi.
Tieto lennon MH 17 peruuntumisesta löytyy edelleen Flightradar24.com sivustolta.
Vastaus on kuitenkin yksinkertainen ja selkeä. FlightRadar24.com sivusto ei sisällä vaihtoehtoja
Shot down,
Abducted by Aliens, tai
Crashed, joten lento MH17:n kohdalle laitettiin tietenkin
Canceled. Konehan ei saapunut perille asti. Salaliittoteorioitsijoiden ongelmaksi nousee se, että minne ne matkustajat sitten katosivat?
Sitten monimutkaisemman kohdan pariin, joka on ristiriidassa edeltävän salaliittoteorian kanssa. Jos lento MH17 ei koskaan noussut lentokentältä, niin mitä voimme päätellä seuraavasta?
Nimimerkki Carlos kuvaili Ukrainan ampuneen alas matkustajakoneen!
Omien sanojensa mukaan Carlos oli tuona kohtalokkaana päivänä töissä Borispolin lentokentällä lennonjohtotornissa. Espanjalaiseksi mieheksi itseään kuvaileva Carlos kuuli ja seurasi sivusta, kun paikalle saapuneet sotilaat valtasivat tornin. Lento MH17 oli ammuttu alas. Ilmatila joutui armeijan hallintaan. Carlos kuvaili Kiovan olevan vastuussa iskusta. Ukrainan hävittäjät saattoivat matkustajakonetta ennen sen katoamista. Mahdollisesti armeija halusi nousta teollaan Ukrainan presidenttiä vastaan. Tornissa olevat sotilaskomentajat varmistivat, että ohjus oli ammuttu Ukrainan toimesta.
Carlos kuvaili tapahtumia Twitterissä. Sittemmin poistettu tarina lennonjohtotornin tapahtumista keräsi huomiota Venäjän puolella. Russia 24 ja moni uutissivusto käytti Carlosin twiittauksia lähteenä uutisissaan.
Carlosia haastateltiin
Russia Today-kanavan espanjankielisellä asemalla. Mies on poistunut Ukrainasta turvaan Espanjaan. Hän oli aikaisemmin lähteenä rajuille väitteille Maidan-mielenosoitusten aikana, kunViktor Janukovytš erotettiin. Oikeistolaiset olivat uhanneet häntä ja miehen perhettä, joten he olivat muuttaneet Kiovasta Espanjaan huhtikuussa. Carlos jopa väitti Twitterissä
joutuneensa häädetyksi maasta, sillä häntä epäiltiin vakoilijaksi.
Hetkinen? Sen jälkeen Carlos kuitenkin tuli takaisin Ukrainaan työskentelemään lennonjohtotehtäviin?
Carlosin tarinan taustoja alettiin penkomaan. Monet uskovat miehen kertomukseen. Siitäkin huolimatta, etteivät muut miehen mainitsemat ulkomaalaiset työntekijät (joiden henkilöllisyyksiä ei tiedetä) lennonjohtotornista avaa suitaan MH17:n turmasta.
The Spain Report-lehden Matthew Bennet tiedusteli Espanjan lähetystöstä Kiovassa olisivatko he kuulleet mitään Carlosista. Eivät olleet.
Full
reply from Spanish embassy to The Spain Report via e-mail on the
existence of "Carlos, @spainbuca, the Spanish air traffic controller" in
Ukraine:
"This is not the first time we have been asked about
him. This "Carlos" was also active during the Maidán revolution in
Ukraine.
We have no knowledge of "Carlos" having been in Ukraine.
There is no record of his passing through the Consulate, and no one
from the (relatively small) Spanish colony knows him.
The airport
where he supposedly worked for several years told us at the time that
all of their air traffic controllers are Ukranian, and that in any case
they have never employed any Spaniard for that or any other task.
Furthermore, the last information he was posting before the airline
tragedy was of the same sort. He was saying, for example, that he lived
in Kiev and had been threatened by radical extreme-right elements. No
Spaniard or national of another country—to my knowledge—has ever been
threatened in this country."
Todellakin, Ukrainan viralliset määräykset ovat ksenofobisia, sillä lennonjohtotehtäviin ei oteta ei-ukrainalaisia. Sama rajoitus koskee jopa alan koulutusta Ukrainassa.
Jos sotilaat oikeasti valtasivat tornin, niin miksi he antoivat Carlosin (ja varmasti muiden työntekijöiden) seurata miten he surmasivat MH17:n matkustajat? Jos he ovat valmiita murhaamaan koneellisen siviilejä, niin miksei Carlosia teloitettu?
Myös Carlosin twiittaus ministereistä on ongelmallinen:
13:29 - 17.7.2014: "Sisäministeri tiesi mitä hävittäjät tekivät alueella, mutta ei puolustusministeri"
Miten Carlos tiesi
kesken tapahtumien lennonjohtotornistaan mitä sisäministeri ja puolustusministeri ajattelivat asiasta? Joko tornissa oli arvovaltaista porukkaa, tai mies keksi kaiken päästään.
Mies on siis aikaisemmin häädetty maasta vakoilijana (jos uskomme Carlosin versiota), mutta on myöhemmin palannut töihin lentokentälle, jonne ei Ukrainan sääntöjen mukaan pitäisi ottaa töihin ulkomaalaisia.
Epäjohdonmukaisuudet johtivat lopulta siihen, että jopa
RT:n pienessä uutisessa mainitaan Carlosin Twitter-tilin olleen huijaus. Mutta myöhemmin samaa Carlos-tarinaa kuitenkin toistetaan toisissa RT:n uutisissa. Verkkomedia vetoaa Carlosin aitouteen näin:
On vahvistettu,
että kyseinen henkilö on toiminut lennonjohdon tehtävissä 17.7.
Borisbolissa. Tietojen mukaan sekä espanjalainen lennonjohtaja "Carlos"
(@spainbuca) että muut ulkomaalaiset lennonjohtajat saivat määräyksen
keskeyttää tehtävänsä välittömästi malesialaiskoneen tuhouduttua.
Lisäksi Ukrainan viranomaiset ottivat lennonvalvonnan tutkanauhoitteet
haltuunsa lennonjohdolta tragedian jälkeen.
Kyseisessä ETN:n uutisessa kuitenkin tehdään selväksi, että heidän lähteenään ovat pelkästään Carlosin väitteet ja Twitter-viestit. Kehä kiertää ympyrää. Uutisessa ei ole itsenäistä varmistusta miehen kertomuksen paikkansa pitävyydestä. Se mainitaan oikein erikseen uutisen lopussa:
ETN statement: The information in this article is not independently
confirmed and based on the statement of one airline controller and other
tweets received.
Joten uskaltaisin väittää Carlosin kirjoitelleen potaskaa.