Ilman- ja vedenlaatua tarkkaillaan jatkuvasti. Pian kaupungissa viihtyneet kotieläimet kupsahtelivat kenoon. Televisiossa esiteltiin mm. häkkeihinsä kuolleita kanoja. Kaikesta huolimatta hengittämisen väitettiin olevan turvallista kaupungissa. Uutisryhmien kamerat kuvasivat myös lähiseudun jokia. Kaikissa kellui kuolleita kaloja. Mutapohjaa sekoittamalla veden pintaan nousi selkeitä sateenkaaren värejä. Ympäristötuhojen laajuutta ei vielä tiedetä. Alustavien tietojen mukaan kemikaalit tulisivat hajoamaan ja haihtumaan nopeasti ympäristöstä, vaikka ne ovatkin erittäin haitallisia. Tätä ei kuitenkaan uskota nikottelematta, sillä ilmassa on vieläkin kitkerä sivumaku.
Viranomaiset pääsivät tutkimaan onnettomuutta vasta palojen sammumisen jälkeen. Tiedotuksen uskottavuuden suureksi harmiksi prosessi oli kaikkea muuta kuin sujuvaa. Syy löytyi vaunujen kuljetuksesta vastaavan Norfolk Southern yhtiön päätöksistä. Yhtiö ei heti julkaissut kokonaista listaa vaunujen kuljettamista kemikaaleista. Säiliöissä oli vinyylikloridia, fosgeenia ja vetykloridia.
Näinkin kriittinen tieto annettiin toimittajille vasta sunnuntaina, keskellä Super Bowl urheiluhurmaa. Yhtiötä syytettiin salailusta. Pian sosiaalisessa mediassa näytetiin miten rahtiyhtiön junavaunuissa on hurjia turvajärjestelmien puutteita. Erään kemikaalivaunun pyörät iskevät kipinää koko matkan ajan. Näin yhtiön säästötoimet pääsivät suurennuslasien alle. Luvassa on onnettomuustutkintoja ja syytteitä turvamääräysten rikkomisesta.
Mutta mikään näistä oikean maailman ongelmista ei näytä häiritsevän tunteikasta keskustelua.
Samaan aikaan kansakuntien huomion veivät runsaat UFO-uutiset. Yhdysvaltojen ilmavoimat ampui alas vakoilusta epäiltyjä kiinalaispalloja. Joitain alasammuttuja kohteita kutsuttiin tuntemattomiksi esineiksi. Luonnollisesti USA:n hallinto ei kertonut kaikkia yksityiskohtia sotavoimiensa käytöstä. Huron- järven yllä ammuttua kohdetta kuvailtiin ”kahdeksankulmaikeksi” esineeksi. Jolloin huhut salailusta ja avaruusolioista kiersivät tiuhaan tahtiin uutisten kommenttikentissä.
Isommat uutistoimistot kertoivat Ohion junaturmasta vasta näiden UFO-uutisten jälkeen. Eihän itse turmassa kuollut ketään, joten mahdolliset myrkytyksestä kärsivät asukkaat eivät olleet vielä ylittäneet uutiskynnystä. Näiden uutisten jälkeen roihahtivat salaliittoteoriat täyteen liekkiin. Uutistoimistoja syytettiin salailusta. Junaonnettomuuden uutisointi oli liian vähäistä, koska hallinto halusi piilottaa valtavien ympäristötuhojen vaikutukset.
Vastapuolella syyteltiin ihan päinvastaisesta toiminnasta. Juna ajettiin tarkoituksella pois raiteilta, jotta evakuoinnin varjolla pystyttäisiin käsittelemään alasammuttujen avaruusalusten jäänteitä.
Tämän kinastelun ja digitaalisen huutamisen alle hautautuivat huolet oikeista ongelmista.
Vähemmälle huomiolle jäi rataverkoston huono kunto. Yhdysvalloissa tapahtuu liikenneviraston mukaan n. 1700 raiteilta suistumista vuodessa. Pelkästään Ohion osavaltiossa on vuosittain n. 100 raideliikenteen onnettomuutta. Kaikki suistumiset eivät tietenkään ole yhtä vaarallisia. Eivätkä kaikki junat kuljeta myrkyllisiä aineita.
Julkisen keskustelun jumiutuminen avararuusolioihin ja salailusalaliittoihin ei edistä tavaraliikenteen tason parantamista.
Julkaistu ensimmäisen kerran Skeptikko-lehdessä 2023.
Jos simppelisti vertaa asukaslukuun niin USA:n luvut pitäisi pudottaa 1/60-osaan jotta vastaisi Suomea eli vuosittain 28 raiteilta suistumista Suomessa olisi vastaava odotusarvo.
ReplyDeleteTraficomin v. 2013 raportissa:
Vuonna 2012 tapahtui 19 merkittäväksi luokiteltavaa rautatieonnettomuutta. Merkittävien onnettomuuksien kokonaismäärä vuonna 2012 oli suurempi kuin vuonna
2011 (14), mutta kuitenkin vuosien 2007–2011 keskiarvoa
(22) pienempi. Vuonna 2012 merkittäviä onnettomuuksia
olivat kolme junan suistumista, 11 tasoristeysonnettomuutta,
kolme junan allejääntiä ja kaksi vaihtotyöonnettomuutta, jotka
luokitellaan kategoriaan muut onnettomuudet. Merkittävimpinä
eroina edellisiin vuosiin olivat tasoristeysonnettomuuksien
määrän paluu aikaisempien vuosien korkealle tasolle sekä
allejääntien pienentynyt määrä.
Graafista näkyy että vv.2007-2012 oli 0, 1, 2, 0 ja 3 radalta suistumista. Vaikka päälle lisättäisiin tasoristeyonnettomuudet (tyypillisesti 5-11/v) niin silti jäädään kauas luvusta 28.
Humpuukin käsitteleminen on vaikeaa. Vielä vaikeampaa on siirtyä humpuukin käsittelystä politiikkaan, koulutukseen yms.
ReplyDeleteNiihin on tietysti pakko siirtyä, kun eroa ei enää ole.