30.11.13

Syyskuun 11. ja Mahdottomat Puhelut

Tänään muistin vanhan aiheen, joka ilmestyy nykyään säännöllisesti joka syyskuu. Syyskuun 11. salaliittoteoriat kun eivät katoa minnekään internetin syövereistä. Tässä pohdintaa yhden 9/11-salaliittoteorian yksityiskohtia.

Pintaa syvemmältä-blogissa päädyttiin tänä vuonna toistamaan Jenkkilästä rantautuneita salaliittoteorioita. Blogissa nostetaan pinnalle matkustajalentokoneista soitetut puhelut. Kommenteissa selviää, että blogisti ei vaivautunut tarkistamaan sen kummemmin mitä kyseinen  "riippumaton kansainvälinen tutkimusryhmä" on kirjoitellut. Mark Binghamin puhelu äidilleen kun ei voinut olla aito, koska se joidenkin mielestä se oli outo. Mark esitteli itsensä puhelun alussa äidilleen "Äiti, tässä on Mark Bingham." Viralliselta kuulostava puhe tarkoittaisi sitä, että puhelu oli tekaistu jollakin tavalla. Pikagooglaus paljastaa, että äiti kertoo vastauksen uteliaille ihmisille. Se oli Markin tapa puhua puhelimessa.

Onneksi salaliittoteoriat ovat päässet ylitse pienistä yksityiskohdista. Kokonaisuutena matkustajien puhelut tulkitaan osaksi mielipiteenmuokkauskampanjaa. Kertomukset kaappareista, mattoveitsistä ja "Lets roll" tokaisut saivat kansakunnan sodan puolelle.

 Puhelut eivät olleet mahdollisia, joten ne oli tekaistu, joten 9/11-iskujen taustalla olikin synkät ja salaiset voimat. Salaliittoteoria paisuu lopulta niin monimutkaiseksi, että se törmää itseensä. Tarkastellaan yhden puhelimessa puhuneen tarinaa. Tom Burnett oli lennolla 93. Hän soitti neljä puhelua lentokoneesta. Ensimmäinen puhelu oli vaimolleen Deenalle.

Deena: Hello
Tom: Deena
Deena: Tom, are you O.K.?
Tom: No, I’m not. I’m on an airplane that has been hijacked.
Deena: hijacked?
Tom: Yes, They just knifed a guy.
Deena: A passenger?

Tom: Yes.
Deena: Where are you? Are you in the air?
Tom: Yes, yes, just listen. Our airplane has been hijacked. It’s United Flight 93 from Newark to San Francisco. We are in the air. The hijackers have already knifed a guy, one of them has a gun, they are telling us there is a bomb on board, please call the authorities.

Toinen puhelu meni myös vaimolle.

Deena: Hello
Tom: They’re in the cockpit. The guy they knifed is dead.
Deena: He’s dead?
Tom: Yes. I tried to help him, but I couldn’t get a pulse.
Deena: Tom, they are hijacking planes all up and down the east coast. They are taking them and hitting designated targets. They’ve already hit both towers of the World Trade Center.
Tom: They’re talking about crashing this plane. (a pause) Oh my God. It’s a suicide mission…(he then tells people sitting around him)
Deena: Who are you talking to?
Tom: My seatmate. Do you know which airline is involved?
Deena: No, they don’t know if they’re commercial airlines or not. The newsreporters are speculating cargo planes, private planes and commercial. No one knows.
Tom: How many planes are there?
Deena: They’re not sure, at least three. Maybe more.
Tom: O.K….O.K….Do you know who is involved?
Deena: No.
Tom: We’re turning back toward New York. We’re going back to the World Trade Center. No, wait, we’re turning back the other way. We’re going south.
Deena: What do you see?
Tom: Just a minute, I’m looking. I don’t see anything, we’re over a rural area. It’s just fields. I’ve gotta go.

Kolmas puhelu.

Tom: Deena
Deena: Tom, you’re O.K. (I thought at this point he had just survived the Pentagon plane crash).
Tom: No, I’m not.
Deena: They just hit the Pentagon.
Tom: (tells people sitting around him “They just hit the Pentagon.”)
Tom: O.K….O.K. What else can you tell me?
Deena: They think five airplanes have been hijacked. One is still on the ground. They believe all of them are commercial planes. I haven’t heard them say which airline, but all of them have originated on the east coast.
Tom: Do you know who is involved?
Deena: No
Tom: What is the probability of their having a bomb on board? I don’t think they have one. I think they’re just telling us that for crowd control.
Deena: A plane can survive a bomb if it’s in the right place.
Tom: Did you call the authorities?
Deena: Yes, they didn’t know anything about your plane.
Tom: They’re talking about crashing this plane into the ground. We have to do something. I’m putting a plan together.
Deena: Who’s helping you?
Tom: Different people. Several people. There’s a group of us. Don’t worry. I’ll call you back.

Neljäs puhelu.

Deena: Tom?
Tom: Hi. Anything new?
Deena: No
Tom: Where are the kids?
Deena: They’re fine. They’re sitting at the table having breakfast. They’re asking to talk to you.
Tom: Tell them I’ll talk to them later
Deena: I called your parents. They know your plane has been hijacked.
Tom: Oh…you shouldn’t have worried them. How are they doing?
Deena: They’re O.K.. Mary and Martha are with them.
Tom: Good. (a long quiet pause) We’re waiting until we’re over a rural area. We’re going to take back the airplane.
Deena: No! Sit down, be still, be quiet, and don’t draw attention to yourself! (The exact words taught to me by Delta Airlines Flight Attendant Training).
Tom: Deena! If they’re going to crash this plane into the ground, we’re going to have do something!
Deena: What about the authorities?
Tom: We can’t wait for the authorities. I don’t know what they could do anyway.
It’s up to us. I think we can do it.
Deena: What do you want me to do?
Tom: Pray, Deena, just pray.
Deena: (after a long pause) I love you.
Tom: Don’t worry, we’re going to do something. 

Tuskin tarvitsee toistaa mitä lennolle sen jälkeen tapahtui. Mutta mitä nämä puhelut tarkoittavat salaliittoteorian kannalta? Pintaa syvemmältä-blogi selittää:

Kalifornialaisen myyntijohtajan Tom Burnettin vaimo Deena sanoi liittovaltion poliisille FBI:lle olevansa varma siitä, että mies soitti kännykästä, sillä hänen matkapuhelinnumeronsa näkyi kotipuhelimen näytössä.
Terrorihyökkäysten aiheuttaman sekaannuksen keskellä monilta jäi kuitenkin huomaamatta, ettei vuonna 2001 matkapuhelimella ollut teknisesti mahdollista soittaa puheluja ilmassa olevasta matkustajakoneesta – eikä ainakaan useiden kilometrien korkeudesta.

Deenan antama haastattelu FBI:lle antaa osviittaa siitä mistä on kyse. Hän ei muista tarkkaan kuinka monta puhelua sai tuona päivänä. Kolmesta neljään riittää, sillä ne tulivat n. kymmenen minuutin välein. Päivä oli kaaosta, joten muistikuvien epäselvyys on täysin ymmärrettävää ja yleinen ilmiö silminnäkijöillä. Myöhemmin Deena on tarkistanut muistiinpanojaan ja kertoo puhelun määräksi neljä. Hän muistaa kyllä nähneensä kännykässään soittajan tunnisteen, eli hän näki soittajan olevan miehensä.

Mutta toisaalta, Tomin kännykän laskusta ei löydy tietoja noista puheluista. Toisaalta Moussaouin oikeudenkäynnissä esitettiin puhelutietoja lentokoneen matkustamopuhelimista, joista Tom olisi tehnyt vain kolme puhelua. Joten saiko yksi Tomin kännykkäsoitto jostain yhteyden puhelinverkkoon, jotta hän sai yhteyden vaimoonsa? Se selittäisi Deenan muistaman soittajan tunnisteen kännykässään. Juuri näin arvellaan myöhemmissä 9/11 komission raporteissa, sillä hän muisti nähneensä tunnisteen vain kerran.

Kauan ennen salaliitoteoreetikoiden "puhelut ovat tekaistuja" puheita valtamediassa kuvailtiin Burnettin käyttäneen matkustamopuhelinta. Vanhempi etsivät Ray Guidetti jopa kertoi Moussaouin oikeudenkäynnissä, että lentoyhtiön "American Airlines Airphone Usage" raportista näkyi nuo kolmen matkustamopuhelimen ajat, joten puhelimet olivat päällä. Mutta samalla hän toteaa Tomin soittaneen kännykällään, vedon vaimon antamaan lausuntoon tunnistetiedosta.

Pintaa syvemmältä kertoo miksi matkustamopuhelut olivat mahdottomia:

Tämäkään ei voinut olla totta, sillä American Airlines poisti käytöstä matkustamopuhelimet kaikista Boeing 757 -koneista alkuvuodesta 2001.

Tuo on todella vaikea ongelma viralliselle selitykselle. Varsinkin jos se olisi totta. Tavallaan se on totta siinä mielessä, että American Airlines antoi teknisen määräyksen vuoden 2001 alussa matkustamopuhelinten poiskytkemisestä matkustajakoneistaan. Mutta se ei tapahtunut automaattisesti yhden päivän aikana yhtiön koneissa. Poisto johtui - DRUM ROLL - kännyköiden suosiosta lentokoneissa. AA:n koneissa oli AT&T firman matkustamopuhelimia.

Airline grounds in-flight phone service
American Airlines is scrapping some of those phones built into the seats of airplanes, and it's blaming it all on the popularity of cell phones.
By Sam Ames Staff Writer
Published: February 6, 2002, 4:20 PM PST

Airlines are throwing away those phones built into the seats, and they're blaming it all on cell phones.American Airlines will discontinue its AT&T in-flight phone service by March 31, a spokesman for the airline said Wednesday.

"Almost since their installation in 1996, we've seen a dramatic decrease in the use of these phones," said American Airlines spokesman Todd Burke, who added that the service averages about three calls a day per aircraft.

 Poisto-operaatio vaatisi piirilevyjen poistamista ja luureihin teipattavien tarrojen levittelyä. Eli poiskytkentä suoritettaisiin kunkin koneen huollon yhteydessä. Syyskuun 11. iskuissa tuhoutuneiden koneiden kohdalla tuo operaatio oli vielä tekemättä, kuten oli joissakin AA:n koneissa vielä keväällä 2002. Sekaannus poistuneista puhelimista johtunee siitä, että David Ray Griffin ja muut totuuslaiset ovat kyselleen lentoyhtiöiltä puhelimista. Heille on vastattu aivan oikein (jos kysymys ei ole ollut tarpeeksi tarkka), että puhelimet on kytketty pois päältä tai kokonaan poistettu. JOTEN PUHELUT OLIVAT MAHDOTTOMIA! Jne blaa blaa.

Koko salaliittoteorisointi virallisen totuuden valheellisista matkustamopuhelimista onkin outoa. Siinä tapauksessa yksikään American Airlines tai United Airlines yhtiön työntekijä (varsinkaan huoltoteknikko) ei ymmärrä paljastaa salaliittoa.

David Ray Griffin myönsikin, että tässä kohtaa totuusliikkeessä oli tapahtunut pieni moka. Mutta tietenkään puheluja ei oikeasti soitettu lentokoneista, koska muut syyt.

Entä olisivatko kännykkäpuhelut edes mahdollisia lentokoneiden sisältä lentokorkeudesta? Ehkä olisivat. Eivät ainakaan mahdottomia.

Jos puhelut kuitenkin tekaistiin, niin mitä tapahtui alkuperäisille matkustajille? Näyttelivätkö he puhelujen aikana? Vai olivatko puhelut valmistettu jotenkin digitaalisesti ilman alkuperäisten ihmisten puhetta (kuten David Ray Griffin on väittänyt)? Kuolivatko koneiden matkustajat vai elävätkö he jossain suojeluohjelman piilottamina? Miksi salaliittolaiset vaivautuivat tekaisemaan puheluita, kun terroristien henkilöllisyys oli muutenkin ilmoitettavissa lehdistölle ilman niitä? Kuten myös iskut olisivat tapahtuneet huolimatta lentopuheluista.

Uskomattoman monimutkainen projekti olisi myös altis paljastumiselle niin monella tapaa. Pelkästään lentokoneesta tehtyjen puhelujen takia. Miten tahansa yritän pyöritellä "puhelut tekaistiin" herping derpingiä, niin jäljelle ei jää mitään koskettelemisen arvoista. Seuraavalla kerralla voisin kai kirjoitella siitä miten WTC-tornien romahtamiseen ei tarvittu räjähteitä. Kuten tornin viimeisistä vaiheista selviää.

No comments: