14.8.15

Cumulus ja kadonneen Pride -tarjouksen arvoitus

Cumulus hotelliketju tarjosi tulevan Turku Pride-tapahtuman kunniaksi tarjousta majoittumisesta. Sitä esiteltiin Facebookissa heinäkuun 11. päivä tällaisella tekstillä:






Varsin positiivinen sanoma kahden ihmisen rakkauden hyväksymisestä. Jopa painoarvoa annettu tasa-arvon sanoman edistämisestä. Eli firma hyödyntää sateenkaarisanomaa synergisesti mainonnassaan. Ei mitään valittamisen aihetta ainakaan minun suunnaltani. Monet isot firmat tekevät nykyään noin, sillä kukapa ei haluaisi hyödyntää positiivista tuulenvirettä ja vaikuttaa modernilta brändiltä.


Cumuluksen Turku Pride viesti sai kommentteja:

"Hohhoijaa... Taas kuulee tämän, että "se ei ole keneltäkään pois". Kyllä se on esim. lapsilta pois, kun eivät saa kasvaa omien biologisten vanhempiensa keskellä ja sitä kautta lapsilla jää täyttymättä tietyt tärkeät psykologiset tarpeet - tämä on puhdas fakta! (sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyviä vanhempia LGBT-parit voivat olla - kyse on lapsen luonnollisista ja korvaamattomista perustarpeista). Lisäksi esim. ulkomailta adoptoiminen vaikeutuu, kun Suomi joutuu mustalle listalle, esim. Venäjä ei enää anna lapsia adoptoitavaksi Suomeen - tämä koskee niin hetero- kuin lgbt-pareja. Joka paikassa aletaan tuputtamaan LGBT-asiaa, ja jos sinun vakaumus ei anna tässä asiassa periksi (tämä ei ole rasismia), niin saat tuntuvat sakot tai potkut tai linnaa. Myöskään vanhemmilla ei ole enää mitään mahdollisuutta vaikuttaa, mitä lapsille opetetaan koulussa. Katsokaa, mitä ulkomailla on tapahtunut, kun sukupuolineutraalit avioliitot on laillistettu ja sanokaa sitten, onko tällä asialla vaikutusta ihan joka ikiseen ihmiseen... Tulette huomaamaan, että tuolla LGBT-mantralla ei ole mitään todellisuuspohjaa."

 Ja:

"Mielestäni tälläiset poliittiset kannanotot eivät kuulu yritysmaailmaan. Minun on vaikeata uskoa, että jokainen Cumuluksessa työskentelevä henkilö on tämän asian takana ja mielestäni tällainen mainos loukkaa heidän oikeuksiaan.
Mainonnassa olisi hyvä huomioida tasa-arvosta puhuttaessa, että perustuslain tasa-arvoa koskeva kohta viittaa lakiin miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (1986/609)."


Sekä tietenkin linkkejä Aidon avioliiton kansalaisaloitteeseen. Mutta mitä minun kastanjanruskeat, vivahteikkaalla tavalla taivaan sinertävät ja syvää vanhan ajan viisautta heijastavat sekä runollista kaipuuta kajastavat silmäni eivät enää näekään?

Tarjous on kadonnut Cumuluksen facebooksivulta.


Tuotteet eivät ole ainakaan tätä kirjoittaessa loppu. Samainen tarjouskoodi nettivarauksissa kun esittelee vapaita huoneita Priden ajaksi. Joten LGBT-tarjous on näillä näkymin poistettu Facebookista sen saamien kommenttien takia. Ellen sitten osaa tulkita tilannetta oikein?

 Ainakin Vastustamme sukupuolineutraalia avioliittolakia -ryhmässä närkästyttiin tuolle samalla Cumuluksen tarjoukselle. Ja kehoitettiin boikotoimaan (eräs poikotoi) hotelliketjua tästä lähtien.

4 comments:

Anonymous said...

Suurin osa yritysten tekemistä kannanotoista asiaan liittyen on pelkkä ansainta mielessä suoritettua pinkkipesua.

Anonymous said...

No ihan sama juttu on tuotteissa joiden myynnistä annetaan (naurettavan) pieni osa hyväntekeväisyyteen. Tai kun autotehdas lupaa istuttaa puun per myyty auto. Tai kun Posti mainostaa olevansa "hiilineutraali". Myyntikikka on myyntikikka.

Mutta jos "politikointia" ei saisi tehdä, miksi jotkut hyväksyvät sen että homoille ei myydä hääkakkua jossain päin amerikkaa? Täh?

Anonymous said...

Se siinä vain on niin hellyyttävää että nämä homoaktivisti-urpot vetelevät siitä otsikoita että näin ja näin moni yritys tukee homoliittoja.

Tietysti Lasipalatsin aukiolla haluttiin rahastaa ihmisten halu ottaa kantaa Aito Avioliitto-yhdistystä ja sen kohua vastaan. Ranneliike.netissä oikein kehottivat menemään ostoksille noihin oikeamielisiin liikkeisiin. Näppärä yrittäjä olisi äkkiä tilannut jotain AA:ta halveksuvia t-paitojakin myyntiin aukion laidalle, jenkit osaavat tuon homman.

Anonymous said...

Mainonta, jossa tarjous koskee kaikkia ikään, sukupuoleen tai suuntautumiseen katsomatta on markkinointia. Tässä Cumuluksella hyvin kohdennettua, koska ostovoima on yleensä parempi kahden aikuisen yksiköissä. Keltään ei kielletä mitään, jokainen saa palvelua suubtautumiseensa katsomatta, koska jos huomasitte _kenenkään_ ei tarvitse seksuaalista suuntautumistaan mitenkään todistaa alennuksen saadakseen.

Se että kieltäydytään myymästä jotain tuotetta koska henkilö on väärää sukupuolta, väriä, poliittista mieltä tai seksuaalista suuntausta on taas syrjintää. Ja laitonta.

Se että yritykset osoittavat tukensa tasa-arvoiselle avioliittolaille on erinomaista markkinointia. Keltään ei viedä mitään pois, jokainen saa tarjotut edut - ihan niin kuin uudessa avioliittolaissakin :)