19.5.13

Dust 514 - katsaus peliin

CCP Gamesin Eve Online on tunnettu scifi moninpeli. Sen universumiin mahtuu vannoutuneita veteraaneja, kapteeneja, kauppiaita sekä amiraaleja. Mukana on politiikkaa, liittoutumia, petoksia, sotaa ja vaihtoehtoista talousjärjestelmää. Korporaatiot kilpailevat tähtijärjestelmien rikkauksista. Korkea aloituskynnys pitää kasuaalit pelaajat Tellukselle vangittuna, kun muuta lentävät New Edenissä. Avaruusaluksilla tehty seikkailu sai täydennystä planeettojen pinnalla tapahtuvalla toiminnalla. Kyseessä on melko kunnianhimoinen projekti, jossa konsolilla pelaavat ihmiset vuorovaikuttavat PC-pelaajien kanssa. 

Dust 514 on pelkästään Playstation 3 konsolilla saatavilla oleva ilmainen FPS peli. 14. päivä tätä kuuta se sai melko ison päivityksen beta-testauksen päätteeksi. Grafiikka parani huomattavasti. Valikot muuttuivat selkeämpään suuntaan. Taitojen valinta ja kokemuspisteiden käyttö on lähes ymmärrettävässä muodossa. Serverillä on päivityksen jälkeen n. 7000 - 8000 pelaajaa. He kamppailevat palkkasotilaina eri planeetoilla, joilla toistetaan paria karttaa. Mukana on futuristisia jeeppejä, panssarivaunuja ja joukkojenkuljetuslentohärpäkkeitä. Niiden varustaminen yhä paremmilla asejärjestelmillä vaatii taitopisteitä ja pelin valuuttaa, ISK:ta. Ja niitähän joutuu keräämään jatkuvasti.

Huonoa:

Aloittaminen on kaikkea muuta kuin kivaa. Tähtääminen tuntuu kankealta verrattuna BF3 tai KZ3 kontrolleihin. Aseet ovat alitehoisia verrattuna vähänkään sinua enemmän pelanneiden aseisiin. Toiset tuntuvat juoksevan nopeammin, pidemmälle ja korkeammalle. Kuolema korjaa satoaan nyyppien ryhmissä.Tarkka-ampujan luokka on heikoin mahdollinen, sillä tähtääminen heiluu, ellei ole valmis sijoittamaan parin illan aikana tienaamieen pisteitä vakauttamiseen. Ymmärrän hyvin niitä, jotka lopettavat pelaamisen yhden session jälkeen. Pelaaminen muuttuu kontrollien puolesta siedettäväksi vasta puuduttavan grindaamisen jälkeen. Se ei lupaa hyvää pelaajien määrän kasvulle, sillä kilpailevissa peleissä tuo pelituntuma on sama alusta loppuun, varusteiden parantuessa.

Rahastaminen onkin se tapa, jolla CCP aikoo tienata takaisin euronsa. Pelin sisäinen valuutta kasaantuu kiitettävästi, kunhan jaksaa tahkoa taisteluita. Aloitusvarusteet ovat ilmaisia. Parempaa kamaa saa nopeammin ostamalla oikealla rahalla toista valuuttaa: Aurumia. Sillä voi ostaa taitopisteitä boostaavia bonuksia. Kokemusta karttuu 50 % nopeammin. Aurumilla ostetaan paremmat aseet nopeammin kuin eurojaan säästävät pelaajat. Peli on suunniteltu rahastamisen näkökulmasta, mikä on ymmärrettävää. Onhan peli ladattavissa ilmaiseksi. Sama periaate on tehnyt World of Tanks -pelin luojat varakkaiksi.

Hyvää:

Erilaisuutta yleisiin räiskintäpeleihin kyllä löytyy. Taitopisteitä sijoitetaan taitopuuhun, jonka oksia etenemällä saadaan parannettua varusteiden, sotapukujen, aseiden, ajoneuvojen ja raskaiden tykkien ominaisuuksia. Vaihtoehtoja selatessa menee sormi suuhun. Palkkasotilaan virittely itsessään vie helposti puolet peliajasta iltaisin. Sen optimaalisen taisteluyhdistelmän etsiminen on haastavaa. Taistelupukujen, aseiden ja varusteiden  käyttö vaatii saatavilla olevan energian ja tietokoneprosessorien tehojen tasapainottamista. Taistelupuvut tuottavat niitä rajallisen määrän. Pelaajan täytyy tietää etukäteen aikooko hän olla etulinjassa rynnäköivä sotilas, ammuksia jakava ja panssareita korjaava taituri, hyökkäysvaunun komentaja, skannereissa näkymätön puukottaja (oh my lack of god, how I hate you), Dropship-pilotti viemässä joukkuetta linjojen taakse, ohjusjärjestelmää kantava kävelevä terässeinä, tai vuorien rinteillä piileskelevä tarkka-ampuja (suom. hyödytön pelkuri).

Eve Online-pelin rinnakkainen pyöriminen Dust 514:sen kanssa mahdollistaa jännän tempun. Avaruusaluksellaan kiertoradalla odottava pelaaja pääsee laukaisemaan aseensa planeettaa kohti. Juoksuhaudoissa pelaava palkkasotilas näpyttelee sovitun koodin ja valitsee kartalta minne taktinen pommitus putoaa. Näyttää hienolta ja herättää kunnioitusta.

Kokemus kentällä aiheutti myös muista peleistä poiketen ihan oikeaa vihaa. Se oli harvinainen kokemus, mutta erittäin muistettava. Tilasin käyttööni pelin kalleimpiin kulkuneuvoihin kuuluvan kuljetusaluksen, jota ihailin pikaisesti vierellä kierrellen. Satunnainen joukkuetoveri hyppäsi kyytiin ennen minua. Hän lähti lentoon. Viisi sekuntia myöhemmin parisen sataa tuhatta rahayksikköä maksanut alukseni räjähti päreiksi maahansyöksyssä. Toivoin sitä ominaisuutta, jolla pääsee kuristamaan verkon välityksellä kanssapelaajia. Ajoneuvojen menetys kirpaisee, sillä niihin on itse sijoittanut sitä digitaalista rahaa. Uuden tilaaminen maksaa. BF3:ssa uusi menopeli ilmestyy automaattisesti tukikohtaan. Juuri siksi taistelussa nousee helpommin hiki pintaan, kun suojakentät säihkyvät ja panssarilevyt sulavat ympäriltä.

Dust 514:ssa on potentiaalia. CCP on luvannut jatkaa päivittämistä ahkerasti. Tekijät ovat tietoisia siitä, ettei peli ole valmis. Luvassa on lisää kaikkea sekä yksityiskohtien hiomista. Esim. pelaaja takertuu kiinni kulmiin, kaiteisiin ja laatikoihin yllättävissä paikoissa. Aseiden ääniefektit kuulostavat ponnettomilta. Tiu-tiu-tiu voi olla tulevaisuuden aseääni, mutta se voisi olla jykevämpi.

Ehkä parin kuukauden kuluttua kokemus on houkutteleva jo aloittelevien pelaajien temmellyksessä.

No comments: