24.11.09

Kun ateistikampanjaa ei ymmärretä

Britannian ateistit julkaisivat jokin aika sitten uuden bussikampanjan. Siinä pyydetään, ettei lapsia leimata automaattisesti vanhempien uskonnon mukaan.



Kehittäjä Ariane Sherinen idea on yksinkertainen:

"One of the issues raised again and again by donors to the campaign was the issue of children having the freedom to grow up and decide for themselves what they believe, and that we should not label children with any ideology. I hope this poster campaign will encourage the government, media and general public to see children as individuals, free to make their own choices, and accord them the liberty and respect they deserve."


Mutta kuinka ollakaan, TimesOnline on löytänyt kohulööpin! Ateistien mainoskuvissa olevat lapset ovat evankalisen perheen lapsia.

Children who front Richard Dawkins' atheist ads are evangelicals


Voi ei! Ateistit käyttivät kristittyjä mainoksessaan! Miten noloa! Noloa siinä mielessä, ettei artikkelin kirjoittanut Ruth Gledhill ymmärrä kampanjan sanomaa. Jos he olisivat valinneet valokuviin vain ateistisia lapsia, niin mitä tapahtuisi kampanjan sanomalle?

Lasten isä Brad Mason on tunnettu evankelinen kristitty Britanniassa. Kampanjan ilmestyminen on tuottanut iloa:

“It is quite funny, because obviously they were searching for images of children that looked happy and free. They happened to choose children who are Christian. It is ironic. The humanists obviously did not know the background of these children.”


Ehkä humanistien lapset eivät hymyile.

3 comments:

Anonymous said...

Eli kristityt riemuitsevat kun mainoksen lapset on jo ehditty korvamerkitä heille? Ihastuttavaa.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen said...

Tuossa on tiettyä ironiaa. Jos mainoksen henki on että ei saa leimata, ja vanhemmat ovat laittaneet tuollaiseen mainokseen jolla on tuollainen sanoma.

Vai ovatko kristityt niin vastuuttomia että ei tiedä mihin "kuvauksiin" lapsensa laittavat?

En usko että humanistien sanoma romahtaa, koska jos ei saa leimata, on sama onko kristityt vai ateistien lapset. MUU olisi sitä leimaamista. Eli osoittaako tämä siitä että ateistit myös todella ovat leimaamatta ja avomielisiä uskontoja kohtaan? (Vai onko takana muka sittenkin ironinen anelu. Kuvien lapset aivopestyjä kotonaan. Hymyilevien lasten aivopesu tuntuu erityisen pahalta..)

Mitä hymyilyteoriaan taas tulee, jos olisin kristitty en IKINÄ KOSKAAN MISSÄÄN sanoisi mitään siihen viittaavaan. Olisin hiljaa vain.

Anonymous said...

Ironia oli kommentoijien mukaan siinä, että ns. uuden ateismin edustajat katsovat uskontojen olevan kaiken pahan alku ja juuri. Ja näkevät sen synkistävän elämän.

Sitten mainokseen valitaan useiden mahdollisuuksien joukosta lapsia. Mainokseen halutaan onnellisen näköisiä lapsia. Jumala on. Nauti elämästä, vai miten se eräs mainos menikään...

Ironia on siis siinä, että edellisessä bussikampanjassa ateistit kertoivat uskonnottomuuden poistavan elämästä huolia ja mahdollistavan onnellisuuden. Ja sitten seuraavaan mainokseen valitaan kuvia onnellisista lapsista, ja kuavassa onkin kristillisen kasvatuksen saaneita lapsia.

Tuleeko tai saako lapsia nimittää sitten jollain nimikkeillä on asia erikseen. On lasten luokittelussa tosin ollut oma osansa myös Dawkinsilla ja kumppaneilla...
http://news.softpedia.com/news/First-Atheist-Children-s-Camp-Opens-in-Somerset-117817.shtml