Why People Believe Weird Things
Why People Believe Weird Things - Pseudoscience, Superstition and Other Confusions of Our Time
Michael Shermer.
Sain lainaan viime PA-tapaamisessa Michael Shermerin 1997 kirjoittaman kirjan. Se on oiva ja monipuolinen katsaus ihmisten erikoisiin uskomuksiin. Pseudotieteen ja taikauskon houkuttelevat ajatusmallit varmistavat, että moni ihminen saa niistä sisältöä, tukea ja tarkoitusta elämälleen. Entisenä uskovaisena Shermerillä on jonkinlainen käsitys tuosta uskon vaikutuksesta.
Aloituksessa pyritään määrittelemään skepsismin ja tieteen ero pseudotieteeseen. Tieteen muuttuminen ymmärryksen lisääntyessä ei tietenkään ole mikään ongelma vaan bonusta. Lukijalla tulee hyvä mieli, sillä edessä on opettavainen matka. Yleisimmät ajatteluvirheet tulevat tutuksi. Ehkä niitä jopa oppii välttämään. Hieman tavallista paremmin.
Kulttimentaliteettia tarkastellaan Ayn Randin henkilökultin kautta. Noitavainojen sisäinen logiikka havainnollistaa irrationaalisuuden pelottavimpia puolia. Kuolemattomuuden ja kuoleman rajalla käytyjen kokemusten selittäminen on mahdollista ilman ihmeitä. Mukana myös kreationismin ihmettelyä. Tunnustan skipanneeni luomisopin kohdalla, sillä materiaali oli minulle tuttua. Pseudohistorian esimerkkinä on holokaustin kieltäminen.
Lopussa keskitytään kirjan nimessä esitetyn kysymyksen vastaamiseen. Syitä outojen asioiden uskomiseen on monia. Uskomus lohduttaa. Se tuo turvaa sekavassa maailmassa. Lohduttaa surussa. Niistä saa tyydytystä tarvittaessa (esim. puhelinten kautta rahaa keräävät ennustajat antavat soittajille heidän kaipaamiaan vastauksia). Monimutkaisen maailman ymmärtäminen on helpompaa, jos sitä tarkastelee yksinkertaisen uskomuksen läpi (salaliittoteoriat). Uskomus voi antaa peräti moraalisen perustan elämälle, sekä toisten vähemmän moraalisten ihmisten tuomitsemiselle.
Ymmärrän näitä inhimillisiä tarpeita, sillä mielestäni maailma olisi huomattavasti hienompi ja jännittävämpi paikka, jos täällä olisi mahdollista muovata materiaa ajatuksen voimalla, lukea ajatuksia, juosta karkuun ihmissusia, tai tarkkailla avaruusolioiden aluksia (ei epämääräisiä valopilkkuja taivaalla).
Shermer selittää miten älykkäät ihmiset osaavat laatia hienoa tukirakenteita vastaavien uskomusten ympärille. Akateeminen koulutus ei takaa immuniteettia epäloogisuutta vastaan. Se mahdollistaa epäloogisuuksien hienostuneen perustelun. Nobel-palkittuja tutkijoita voidaan petkuttaa yksinkertaisilla taikatempuilla. Ufo- ja ID-tutkijoilla voi olla hienolta kuulostavia tutkimuksia.
Suositeltavaa luettavaa kaikille, jotka haluavat perehtyä outojen uskomusten suosioon ihmiskunnassa. Jos et jaksa lukea kirjoja, niin ensi viikolla olisi Helsingissä luvassa luento samasta aiheesta. Ole paikalla tai olet neliöjuuri:
6.3.2013, Yliluonnollisten uskomusten ajattelun perustaa, Skepsis ry:n järjestämä luento.
PsM Annika Svedholm, Helsingin Yliopisto
Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, klo 18-20.
1 comment:
Samasta aiheesta kirjoittaa myös tohtori Gregory W. Lester artikkelissaan "Why Bad Beliefs Don't Die".
http://www.csicop.org/si/show/why_bad_beliefs_dont_die/
Gregory W. Lesterin lähtökohtana uskolle on se mikä on elämän kannalta tärkeintä tärkeitä, eli hengissäpysyminen, ja miten uskomukset parantavat henkilön hengissäpysymisen mahdollisuuksia.
Post a Comment