Starbucks -boikotti perusarvojen puolesta
Muistatko melkein vuosi sitten aloitetun Starbucks-boikotin? National Organization for Marriage ei tykännyt kahvilaketjun avoimesta perusarvojen vastustamisesta. Starbucks ilmoitti kampanjoivansa samaa sukupuolta olevien avioliittojen puolesta. Siksi sitä vastaan järjestettiin Dump Starbucks vetoomus. Silloisesta 25 644 allekirjoituksesta on noustu 54 244 allekirjoitukseen. Starbucks ei mennyt konkurssiin, mutta eipä kurssi räjähtänyt nousuunkaan. Niin tai näin, boikotilla ei ollut suuria seurauksia firmalle. Kurssi sahasi aavistuksen alle yleisimpien odotusten.
Dump Starbucks pääsi uudelleen kiertoon sosiaalisessa mediassa, kun Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz vastasi kritiikkiä esittäneelle osakkeenomistajalle. Ensimmäinen neljännes boikotin alkamisesta ei ollut osakkeenomistajan mielestä tarpeeksi hyvä. Siihen Schultz vastasi näin:
Hurraahuudot ja aploodit kertovat minkälaiset asenteet jylläävät yhtiökokouksessa. Pian tuon puheen jälkeen Schultzia tulkittiin hieman eritavoilla. Jotkut tulkintansa kirjoittivat otsikoksi, että toimitusjohtaja ei halunnut asiakkaikseen perinteisen avioliiton kannattajia. Examiner.comin uutisessa toistettiin tuollainen jyrkkä kanta.
Onneksi jopa Christian Post -lehden artikkelissa täsmennettiin, ettei toimitusjohjata sylkenyt konservatiivisten asiakkaiden lompakoita kohti. Schultz totesi, että osakkeenomistajilla oli oikeus myydä pois Starbucksin paperinsa ja ostaa jotain muuta tilalle, jos eivät kokeneet saavansa tarpeeksi hyvää tuottoa.
Starbucksin, Applen, Amazonin, Facebookin, Microsoftin, IBM:n, Googlen ja muiden yhtiöiden avoin pro-gay agenda ei ole enää kovin radikaalia, sillä tuoreet mielipidemittaukset laittavat samaa sukupuolta olevien avioliittojen hyväksymisen ennätyskorkealle. Sama suuntaus näyttäisi toistuvan Euroopassa. Vaikka Ranskassa onkin massat liikkeellä avioliittolain muutoksia vastaan.
Starbucksai voi boikotoida useamman periaatteen perusteella. Rajusti levittäytyvä ketju ruhjoo pienet kuppilat kumoon, mutta se voidaan katsoa osaksi kapitalismin riemuvoittoa. Tai ovatko kahvilaketjun raaka-aineostokset Afrikassa nykyään niin eettisesti tehtyjä kuin halutaan uskotella.
No comments:
Post a Comment