Yle uutiset (9 min 40 sek) uutisoivat Torinon käärinliinan näyttelystä Savonlinnassa. En nyt jaksa vääntää hermojani solmuun uutisen tasosta. Näyttely ottaa kristillisen kannan käärinliinan alkuperästä.
Viimeisten 30 vuoden aikana monitieteinen kansainvälinen tutkimus on tuottanut paljon uutta tietoa Torinon käärinliinasta ja sen kaksituhatvuotisesta historiasta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat evankeliumien kertomukset suorastaan häkellyttävällä tarkkuudella ja tuovat samalla runsaasti tarkentavia yksityiskohtia Jeesuksen kärsimystiestä.
Esillä ei ole aito alkuperäinen liina, vaan mahdollisimman tarkasti jäljennetty näyttelykappale. Alkuperäisen kappaleen kopioiminen ei tietenkään tarkoita, että alkuperäinen olisi väärennös. Sellaisen johtopäätöksen voi tehdä vain, jos selitetään miten olisi edes mahdollista tuottaa vastaalla tavalla tarkka ihmishahmo samalla tavalla liinaan, niin monta vuotta sitten (1300-luvulta lähtien). Väärennysteorioilla on pyritty osoittamaan miten liinan kuviot olisi mahdollista valmistaa ilman taivaallista säteilyä pois teleporttaavasta ruumiista.
Huonoin väärennysteoria on siveltimien käyttö. Maalaustekniikalla perustellut teoriat eivät kestä vettä, sillä Torinon liinasta ei löydetä sopivia jälkiä. Liinasta esiin saatava ihmishahmo ei ole maalattu siihen. Liinasta on löydetty maalipigmenttiä, mutta satunnaisista osista. Ihmishahmon kohdalta ei löydetä maalin, tai sen kaltaisten aineiden, jäänteitä. Maalin jämät ovat selitettävissä taikauskolla. Ennenmuinoin Torinon käärinliinan maagisia voimia siirettiin ikoneihin. Sitä varten esineet tietenkin siirrettiin koskettelemaan toisiaan.
Toinen vaihtoehto on ehdottaa, että liina on kääritty joko ihmisen tai patsaan päälle. Silloin tuota käärittyä hahmoa on käsitelty oikeilla aineilla (öljyt ja muut kemikaalit), joilla liinaan jää sopiva jälki. Joko ihminen on käsitelty aineilla. Tai liina on kääritty metallipatsaaseen, jota on kuumennettu ennen käärimistä. Näissä selityksissä tulee ongelmaksi se, ettei Torinon käärinliinan hahmo ole selvästikään kääritty liinaan. Mittasuhteiltaan sopusuhtainen kolmiulotteinen hahmo liinassa ei ole mitenkään mahdollista, ottaen huomioon miten mittasuhteet muuttuvat käärittäessä esineitä lakanoihin. Liinassa on nähtävissä mittasuhteiltaan oikea ihminen. Jos ihminen käärittäisiin lakanaan ja välissä olisi maalia, niin lakanaan ei tulisi samanlaista ihmishahmoa kuin Torinon käärinliinassa. Tuo kolmiulotteinen kuvajainen kaikkine syvyyssuhteineen on erittäin hieno käärinliinassa.
Mitä sitten jää jäljelle?
Näiden väärennysteorioiden variaatiot on tyrmätty yksitellen, joten uskovaisille on jäänyt vankka usko käärinliinan raamatullisuudesta. Se ei ole mikään tavallinen kangas, sillä onhan mukana säteilyn jälkiä. Ne voivat tulla vain siitä kun Jeesus Kristus on siirtynyt taivaallisimmille taiva.... tai siis, siirtynyt pois planeetaltamme. Jopa
Torinon käärinliinan puolustajien mielestä kuva on
projektio.
Torinon käärinliinan kuva ei ole syntynyt kankaaseen pintakontaktina, vaan on projektio, jolla on topografiset dimensiot. Toisin sanoen, sen oikeaa ruumista korreloivat yksityiskohdat ilmenevät syvyyssuhteessa täydellisinä niin, että ne tietokoneellisesti kuvattuna saavat aikaan 3-ulotteisen holografin, mitä ei voi syntyä esim. pintakontaktissa muodostuneelle kuvalle, joka lisäksi vääristää ruumiin mittasuhteita täten kuvattaessa koomisesti.
Ei selitystä, joten Jumala!
Onneksi Jumalaa pelkäävillä pakanoilla on vielä yksi selviytymiskeino.
Camera obscura, tuo hieno keino tuottaa projektio. Liina vaatisi käsittelyä tietyillä kemikaaleilla, jotta siihen heijastettu hahmo taltioituisi. Ne olivat tunnettuja aineita keskiajalla: hopeanitraattia, ammoniakkia ja kvartsia. Kvartsia tarvittiin linssin osaksi. Sen läpi pääsisi UV-säteilyä, joka olisi osana kemikaalisia reaktioita. Näin prosessin valottuminen nopeutuisi.
Vasemmalla Nicholas Allenin kemiallisesti tehty jälki liinaan, oikealla Torinon käärinliina. Jos liinaa käsiteltäisiin oikeilla kemikaaleilla ja paljastettaisiin oikean kokoisen ja alkeellisen neulanreikäkameran kautta päivänvalolle. Käärinliinan ihmishahmo on mahdollista tuottaa projektion avulla. Kemialliset ominaisuudet prosessin jälkeen ovat samanlaisia liinoissa. Ei pigmenttiä, puuteria, väriaineita, vaan kuvio on kankaassa samalla tavalla. Jäljen tuottava kemiallinen reaktio tuottaa kankaassa myös vapaita radikaaleja, jotka aiheuttavat tietynlaiset kemialliset palojäljet. Ne näyttäisivät olevan samanlaisia liinoissa. Kuitenkin eroja on, sillä jos oletamme Torinon käärinliinan olevan väärennös, emme tiedä tarkalleen miten se on väärennetty. Siksi tuskin koskaan saadaan tuotettua tarpeeksi tarkkaa jäljennöstä Torinon käärinliinasta.
Camera obscuralla tuotettu käärinliinan selitys on myös siitä hyvä teoria, että se ennustaa liinaan jäävien kuvioiden mittasuhteiden erot, kun verrataan hahmon etu- ja takaosia keskenään. Käärinliinoja on kaksi. Toisessa on hahmon etupuoli. Toisessa persepuoli. Näissä liinoissa on nähtävissä hahmojen pituusero. Se selittyisi alkeellisen projektion kautta. "Kuvatessa" hahmon eri puolia ei niitä saataisi optisesti samankokoisiksi liinoissa.
Suurin ongelma on tietenkin anakronismi. Oliko tarvittava tietotaito olemassa jo silloin kun käärinliina ilmestyi reliikkimarkkinoille? Näillä näkymin ei ollut.
Samoin säteilyselitysten ihmettely saa perspektiivin, kun otetaan huomioon miten säteily oikeasti toimii maailmassa. Torinon käärinliinassa oleva hahmo ei ole säteilyn polttama, ellei säteilyn oleteta olevan hokkuspokkus-fysiikan periaatteella toimivaa säteilyä. Professori Jouko Martikainen puhuu Ylen haastattelussa valtavasta energiapurkauksesta, joka olisi jättänyt tuon ihmishahmon jäljen liinaan. Koska tuon energiapurkauksen yksityiskohdat jätetään arvailujen varaan on meidän pakko esittää säteilyselitykselle useampi vaihtoehto. Miten säteily poltti tuon hahmon kuvan liinaan? Sattuneesta syystä selitykset ovat pakostakin ihmeen ja tieteen sekamelskaa. Koska käärinliinassa on koko ihmiskehon kokoinen kuva, on helposti pääteltävissä, että säteilyä lähti kaikkialta ihmisestä.
Säteilyä lähti jokaisesta ihmisen solusta.Silloin liinaan ei olisi taltioinut nykyisen kaltainen kohokuvioitu hahmo. Liinassa olisi epämääräisesti ihmismäisen siluetin kuva, ilman esim. kasvojen yksityiskohtia.
Säteilyä lähti kaikista soluista vain vertikaalisesti.Säteilyä lähti soluista 90 asteen kulmassa horisonttiin nähden. Maata kohti lähtevä säteily tuotti ihmishahmon takapuolen. Taivasta kohti lähtenyt säteily tuotti etupuolen liinaan. Emme tiedä miten ja miksi näin voisi käydä. Tällä voitaisiin selittää yksityiskohtainen kuva liinassa. Jos kuitenkin sorrumme miettimään miten säteily oikeasti toimii, niin idea posahtaa savuksi. Tälläkin tavalla tuotettaisiin vain tarkempi siluettikuva ihmisestä.
Säteilyä lähti vain sopivista soluista, juuri oikeisiin suuntiin.Jolloin kyseessä olisi todellakin voinut olla nykyisen kaltainen kohokuva.
Magic! Voin vain nostaa käteni ilmaan. Nykyisen kaltainen yksityiskohtainen kuva palaisi liinaan vain jos jotkin osat ihmiskehosta estäisivät osan säteilystä. Mutta tällöinkin nousee esiin outo ongelma. Tiheämpi luu estäisi enemmän säteilyä kuin pelkkä iho. Jolloin käärinliinaan taltioituisi röntgen-kuvan kaltainen versio ihmishahmosta. Luut erottuisivat vähemmän palaneina kohtina liinassa.
Torinon käärinliinan kuvan säteilyttäminen edellyttäisi säteilyä, joka kulkee esteettä luiden läpi, mutta estyy osittain ja tarkasti ohuimman kehonosan - ihon - kohdalla. Jos iho toimii tuolla erikoisella tavalla säteilyn estämisessä, niin Torinon käärinliinan keskikohdan pitäisi näyttää erilaiselta. Päällekkäin olevat kädet lepäävät nivusten päällä. Päällekkäin on viisi kerrosta ihoa. Kämmenten ja ranteiden kohdalla liinaan pääsisi erivahduudella säteilyä verrattuna esim. rintakehän tai kasvojen kohdalla. Kuitenkin "valotus" liinoissa on yhtä vahvaa näillä alueilla. Säteilin olisi siis oltava tarpeeksi
heikkoa luiden kohdalla, mutta tarpeeksi
vahvaa ihon kohdalla, ja sitten vielä tarpeeksi vahvaa polttaakseen liinaa. Erittäin erikoista säteilyä, sanoisin.
Säteilyteorioissakin on se jännä pointti, että käärinliina ei ole ollut ihmishahmoon
käärittynä. Liinan on täytynyt olla täysin sileänä ihmisen alla ja päällä. Erikois-säteily olisi voinut polttaa nykyisen kaltaisen kuvion vain sellaisessa tilanteessa.
Valitettavasti Ylen mainostama liinanäyttely on Savonlinnassa. Minulla ei ole mahdollisuutta matkustaa sinne.