Lisää akateemista vapautta
Tällä kertaa Discovery Instituten laatima akateeminen vapaus on pulpahtamassa pinnalle Louisianan osavaltiossa. Lakiehdotuksen on laatinut demokraatti Ben Nevers, jonka mielestä se ei tuo kreationismia kouluihin. Ei se tuokaan, vaan se toisi IDeistien suosikki materiaalia: "tasapuolista tarkastelua".
"Minä uskon, että oppilaiden pitäisi saada tietää tieteellisten tutkimustulosten molemmat puolet ja antaa tehdä omat päätökset," Nevers sanoo.
Lakiehdotuksessa (pdf-tiedosto) sanotaan, että opettajia pitäisi avustaa löytämään tehokkaampia tapoja esittää luonnontieteiden opinto-ohjelmaa, kun se käsittelee tieteellisiä kiistoja.
Biologinen evoluutio, elämän synty, ilmantonmuutos ja muut aiheet voivat aiheuttaa väittelyä julkisissa kouluissa, ja voivat hämmentää opettajia siitä miten asioita pitäisi opettaa.
Opettajien pitäisi rohkaista oppilaita käsittelemään erilaisia näkökulmia näissä aiheissa, mukaanlukien jokaisen teorian tieteelliset vahvuudet ja heikkoudet.
Tietenkin opettajilla pitää olla täysi vapaus esittää näitä tieteellisiä vahvuuksia ja heikkouksia ilman pelkoa vainosta.
Eli sitä samaa mitä Discovery Institute on esittänyt muutaman vuoden ajan. Nevers huomauttaa, että tällä kertaa tilanne on kuitenkin erilainen. Lakiehdotus kun mainitsee myös ilmastonmuutoksen ja ihmisten kloonaamisen. Kuin sattumalta se taho joka pyysi Neversiä laatimaan lakiehdotuksen on Lousiana Family Forum. LFF noudattaa raamatullisia periaatteita ja suojelee perheitä moraalittomuudelta. Siis tiukasti tarkkaa tieteellistä tutkimusta suosiva järjestö. Kuin sattumalta LFF:n johtaja Gene Mills sanoo, että lakia tarvitaan jotta opettajien olisi helpompi käsitellä evoluutioteorian kritiikkiä.
No comments:
Post a Comment