Baltimoren sillan romahtaminen ja rahtilaivan foliolasti
Marylandin osavaltion pääkaupunki Baltimore sai kokea hurjan tragedian tiistaiaamuna. Rahtilaiva Dali oli lähtenyt satamasta kohti aavaa merta. Pian lähtönsä jälkeen laivan sähköjärjestelmät reistailivat. Ne sammuivat. Laiva menetti hallintansa. Ankkurit laskettiin veteen mutta ne eivät pysäyttäneet laivaa. Se törmäsi Francis Scott Key siltaan, joka romahti nopeasti.
Dalin miehistö oli kotoisin Intiasta. Laivan omistama Grace Ocean Private julkaisi lausunnon Dalin tilanteesta. 22 jäsenen lisäksi laivassa on Baltimoren satama-alueella liikuttaessa myös sataman henkilöstö ohjaamassa laivaa. Marylandin osavaltion laki määrää nämä satamaluotsit ohjaamaan tulevaa ja lähtevää rahtilaivaliikennettä.
Sataman rahtiliikenteessä liikkuu n. 1800 rahtilaivaa vuodessa. Silta on juuri sillä kohtaa, jossa se romahtaessaan onnistuu tukkimaan tärkeän reitin.
Tällä kertaa törmäyksen syynä ei ollut satamaluotsin moka puhelinta räplätessään (kuten vuonna 2022), vaan rahtilaivan sähkön reistailu. Sähkökatkos pimensi laivan. Moottori ei käynnistynyt uudelleen. Tutkinta on vasta alkanut, mutta mahdollisen mekaanisen vian löytäminen on varmasti mahdollista, jotta vastaavaa ei tapahdu toista kertaa. Satamaluotsin nopea reagointi ja yhteydenotto siltaa valvovaan poliisiin esti suuremman tuhon, sillä sillalla ajava autoliikenne laitettiin nopeasti kiinni molemmista päistä. Jos onnettomuus olisi tapahtunut myöhemmin keskellä vilkasta päivää, niin kuolleita olisi varmasti useita satoja. Toistaiseksi varmistettuja kuolleita on kuusi ihmistä.
Sillan romahtaminen tukkii erittäin vilkkaan rahtisataman liikenteen. Enemmistö satama-alueesta on jumissa sillan takana. Kaupungin asukkaiden onneksi silta ei ollut sataman vilkkain autoliikenteen kannalta. Tunnelit ja muut sillat tulevat olemaan varmasti erittäin ruuhkaisina tulevat kuukaudet. Vesireitin raivaamisen jälkeen laivaliikenne pääsee palaamaan jonkinlaiseen normaaliin tahtiin. Sillan jälleenrakentaminen on varmasti erittäin kallis projekti.
Sosiaaliselle medialle tyypilliseen tyyliin turmasta revittiin välittömästi irti mahdollisimman paljon klikkauksia. Räikeät väitteet ja tietoisesti kyhätyt valheet laitettiin kiertoon, jotta niitä eteenpäin jakava tili saa palkkioksi huomiopisteitä Twitterissä/X:ssä. Suosituilla ja aktiivisuutta boostaavilla viesteillä kun tienaa rahaa.
Siksi väki ei kauheasti jaksa välittää onko heidän tuottamansa teksti mitenkään loogista. Somessa väitetään mm., että silta oli heikko ja sortui, koska USA lähettää mieluummin aseita ja tukea ulkomaille. Kukaan heistä ei jaksa miettiä sekuntia pidemmälle sitä miten silta olisi kestänyt paremmin, jos HIMARSit ja Bradleyt olisivat jääneet Yhdysvaltoihin.
Rahtilaiva menetti hallinnan, koska se oli diversiteetin ja
monikulttuurisuuden täyttämä. Olihan miehistö intialainen! Eli
vanha kunnon ei-valkoinen miehistö ei osaa tehdä työtään. Tosin
laivayhtiöllä on ennakkotapauksia siitä, että se riistää
työvoimaansa liian pitkillä komennuksilla. Mutta selittämättä jätetään miten valkoinen miehistö olisi onnistunut pysäyttämään rahtilaivan.
Fox News osasi
syyttää onnettomuudesta USA:n "avoimia rajoja." Huono
rajavalvonta yhdistettiin rahtilaivan sabotointiin. Ei siitä sen enempää.
Folioprikaatin aktiivisemmassa siivessä kaivettiin esiin kaikki
klassikot. Kuten aina ennenkin väki ei esitä todisteita vaan
katselevat videoita ja väittävät niissä näkyvän jotain
epäilyttävää. Silta ei romahtanut rahtilaivan törmäyksestä,
vaan siihen asennettujen räjähteiden ja/tai termiitin takia. Tämä
pääteltiin siitä, että katkenneet kannatinkaapelit leimahtelivat
katketessaan. Heille ei kelvannut se tylsempi selitys kaapelien
mukana voimalinjojen katkeamisesta. Mitään todisteita räjähteistä ei tietenkään kyetä esittämään. Selittämättä jäteään miksi siltaan olisi pitänyt asentaa mitään räjähteitä, kun sillan kantava rakenne antaa periksi laivan törmäyksen takia.
Myös rahtilaivan kyljestä havaitut mysteeriset symbolit voivat olla vain lavastusoperaation merkintöjä. Numero kolmen symboliikkaa ei ole vielä osattu selvittää näissä piireissä. Ehkä se oli sisäpiirin käyttöön tarkoitettu salainen viesti? Jotkut kyllä yrittävät kertoa heille, ettei se ole numero vaan ohjemerkintä kaikille hinaajille, jotta he tietävät minkälainen laivan keula on vedenpinnan alla.
NWO:n tekemiä numeroita vai ohjeita hinaajille? Ratkaisematon mysteeri! Samoin ihmeteltiin miksi Dalin kyljessä oli maltanristi. Onko asialla vapaamuurareita tai jotain vastaavaa hihhulijengiä?
Jälleen se tylsempi selitys on sama kuin "numero kolmen" kohdalla. Ristillä merkitään laivan keulapotkurien kohdat laivan kyljessä. On aika ymmärrettävää, että näistä meriliikenteen merkinnöistä tietämätön voi tulkita niitä omalla tavallaan. Se ei kuitenkaan poista sitä syytä mitä varten ne maalataan laivoihin.
Mistä päästään koko ilmiön tärkeimpään kohtaan. Emme vielä tiedä mitä laivan sähköille oikeasti tapahtui. Ei ole varmistunut mistä syystä kurssi meni suoraan kohti sillan pilaria. Tutkinta on vielä kesken. Taloudellinen lasku sataman tukkeutumisesta on varmasti käsittämättömän iso osavaltion kaupankäynnille. Siksi olisikin paikallaan tiedostaa omat puutteensa siitä mitä tietää ja osaa tulkita. Vielä tärkeämpää olisi tietää, että jakaako somessa eteenpäin hyödyllistä ja informatiivista kamaa.
Jätetään aihe toistaiseksi pieneen historialliseen katsaukseen vedonlyönnistä. Bay Pilot - history of the association of Maryland pilots kirjassa on huvittava anekdootti. 1970-luvulla vaihtoehtoina oli rakentaa joko silta tai tunneli. Silta oli halvempi vaihtoehto. Satama-alueen vesissä juuri se hetki jolloin moottorit käynnistetään, ja mahdollinen moottorivika tulisi ilmi, tapahtuu juuri silloin kun laiva lähestyy siltaa. Rannikkovartiosta aloitti vedonlyönnin siitä milloin silta romahtaa törmäyksen seurauksena.
Onnea mahdolliselle vedonlyönnin voittajalle!
No comments:
Post a Comment