10.2.19

Britanniassa uskonnollista närästystä kouluja vastaan

Sumuisen saarivaltion kouluissa on ongelmia uskonnon kanssa. Uskonnolliset vanhemmat eivät tykkää siitä mitä modernin maailman koululaiset saavat kuulla kouluissa.

Charles Darwin on vieläkin joillekin itse suuri saatana. Hartford Manorin koulussa piti esittää Darwin Rocks musikaali. Se peruttiin, koska jotkut vanhemmat ilmaisivat huolensa epäsopivan materiaalin esittämisestä. Musikaali on kristityn kirjoittama, mutta sanoituksen sisältö johti vanhempien huolestumiseen. Kristinuskon yhteensopivuus koulutukseen on musikaalissa liian karikatyyrimäinen. Se sai yhden äidin huolestumaan uskon ja tieteen esittämisestä yhteensopimattomina. Päätös esityksen perumisesta tehtiin kyseisestä koulusta riippumatta. Paikalliseen koululautakuntaan kuuluva paikallinen pappi antoi ratkaisevan äänen.

Birminghamissa on oltu enemmän huolestuneita ala-asteelaisille opetettavasta suvaitsevaisuudesta. Koulun edessä on järjestetty mielenosoituksia. He eivät hyväksy sitä, että koululaisille kerrotaan homoseksuaalisuuden olevan hyväksyttyä Britanniassa, eikä seksuaalivähemmistöjä saa syrjiä. Opetus on osa No Outsiders projektia, jolla pyritään valistamaan hyväksynnän arvo. Projektissa keskustelun aiheina ovat sukupuoleen, rotuun, ikään, uskontoon sekä invaliditeettiin liittyvät syrjinnän muodot. Sitä annetaan monessa koulussa.

Tuollaista opetusta vastustavat koulun muslimit. Enemmistö koululaisista on muslimien perheistä.
Useat ovat sanoneet, etteivät periaatteessa vastusta tuollaisia arvoja. Kunhan niistä ei kerrota liian nuorille koululaisille. Tieto samaa sukupuolta olevien parien olemassaolosta kun voi hämmentää lapsia. Tyttärensä koulusta pois vienyt äiti Fatima Shah kertoi tiedotusvälineille miksi päätyi sellaiseen tekoon.

"Lapsille opetetaan että on OK olla homo vaikka 98 prosenttia koulun lapsista on muslimeita. Tämä on muslimien yhteisö."

 Shahille ja muille protestoijille valtion lait ja ihmisoikeudet ei ole itsestäänselvää. Lisäksi kaikista projektin aiheista nimenomaan homoseksuaalisuuteen liittyvät aiheet nostavat tunteet pintaan.  He teeskentelevät, ettei yhteisössä asu homoja tai lesboja jotka ovat myös muslimeita.

Keskimäärin kristillinen yhteisö on saatu enemmistönä hyväksymään homoseksuaalisuuden olemassaolo. Aina löytyy niitä Päivi Räsäsiä, Tapsa Puolimatkoja, James Hirvisaaria ja muita kumppaneita, jotka nielevät pyhän kirjansa liian vakavasti. Samoin heitä löytyy muslien yhteisöistä. He ovat sitä samaa porukkaa, joka aina pyrkii yleistämään oman tulkintansa uskonnosta kaikkien yhteisön muslimien tulkinnaksi milloin mistäkin aiheesta. Taktiikkana on teeskennellä suurta kannatusta oman sanoman tueksi, vaikka kukin äänitorvi on vain osa kokonaisuuden torvisoittoa.

Suvaitsevaisuutta vastustavat mielenosoittajat nostivat heti heitä vastustavat muslimit kommentoimaan aihetta. Esim. muslimi Masuma Rahim torui No Outsiders projektia vastustavia vanhempia. Lisäksi Birminghamin lehdissä paikalliset muslimit ovat kertoneet, etteivät halunneet allekirjoittaa mielenosoittajien vetoomusta. Heidän silmissään Fatima Shah ja kumppanit tuovat vain nolostuttavaa huomiota yhteisön ylle. Juuri heidän sanomaansa pitäisi saada enemmän esille.

Koulu on onneksi ilmoittanut jatkavansa No Outsiders projektia. He ovat saaneet myös tukevia osoittavia viestejä vanhemmilta. Suurin ongelma näyttääkin olevan koululaisten vanhempien valistaminen.

11 comments:

Anonymous said...

Saahan kristityt vanhemmat esittää vastalauseensa koulun opetuksesta, kun niin tekevät ateistivanhemmatkin koulun "liiasta uskonnollisuudesta". Molemmat yhtä tyhmää tai viisasta, ihan miten vain haluatte!

Olavi Koskela said...

Harvoin on todempaa sanaa sanottu, kuin: "Uskomusten voima on uskomaton" (Samuli Paronen).

Anonymous said...

Tulisi vaan se Jeesus tms, siihen asti nuo kaikki ovat uskovaisten itsekkäitä pyrkimyksiä. Nuo uskovaiset ovat ihmisiä, joiden itsekeskeisyys on etäännyttänyt heidät todellisuudesta ja he ajattelevat, että uskovaisuus on tehnyt heistä koskemattomia.

Anonymous said...

Ateistitkaan eivät paljon häviä itsekeskeisyydessään.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen said...

"Ateistitkaan eivät paljon häviä itsekeskeisyydessään."

Todista tämä väite. Aseta vaihtoehdoksi teistit joiden mukaan yhteiskunta nojaa uskontoon ja moraali teismiin ja selitä miten ateistit selittää samaa ideologiaansa rapsuttavammin. Et löyd argumentaatiota siitä että miten moraali ateismin ulkopuolella olisi mahdotonta.

Tu quoque ei toki muutenkaan olisi rationaalinen argumentin lähtökohta. Toki ymmärrän jos ateistien dissaaja ei välitä logiikasta tai argumentaatiosta..... (Argumenttivirhe=roskaa ja sen heittäjä on keskustelussa arvoton, ei ollenkaan rakentava, ei opettava tai muutenkaan aikamme arvoinen joten on alettava miettiä että mistä voi saada laskutuskeinot loukkaaville onelinereille. Että kun viet aikaani niin sille on 300000 euroa tuntipalkkavaatimus.)

MrKAT said...

Eikö opettaja saisi lapsille kertoa luonnnostakaan, jossa on homolokkeja ja homojoutsenia?
Ja pareina elläävät.
Ai niin, eipä tietysti, eihän ne saisi kertoa lapsille evoluutiostakaan... vaikka uusia lajeja syntyy koko ajan...

Anonymous said...

Ehkä sekulaarihumanistiset ateistit ovat monesti uskovaisia parempia moraaliltaan, mutta eihän kaikki ateistit ole kuitenkaan sellaisia, ei, vaikka sekulaarihumanismia edustava Vapaa-ajattelijoiden liittokin väittää edustavansa kaikkia ateisteja ja jopa kaikkia uskontokuntiin kuulumattomia (heidän tietämättäänkin)! Ja voihan taas uskovakin olla moraaliltaan yhtä hyvä kuin sekulaarihumanisti.

Anonymous said...

”Minun jumalani kertoo, miten kaikkien muiden pitää elää” - eivät ateistit pääse millään tuollaiseen itsekeskeisyyteen.

Anonymous said...

Ateistitkin, ainakin sekulaarihumanistit, haluaisivat sanella muille, mikä on yhteiskunnassa luvallista ja haluavat kieltää mm. juutalaisilta poikalasten ympärileikkauksen, kun se ei ole heidän etiikkansa mukaista, vaikka asia ei kuulu ei heille pätkääkään. Ei heidän tavoittelemansa yhteiskunta ole kovin moniarvoinen, jos he haluavat määrätä muita, mikä on oikein ja väärin. Pitäisi varmaan joka ainoa asia mennä heiltä kysymään, saako niin ja niin tehdä vai ei?

Anonymous said...

Jos oppilaiden on koulussa "pakko" osallistua SETA:n vierailuihin, niin sallittaisiinko niiden yhteydessä oppilaille kriittiset kysymykset vai pitäisikö kaikki niellä pureskelematta?

timo-veli said...

Kriittiset kysymykset pitäisi sallia aina. Oli asianyhteys sitten mikä tahansa