16.7.20

Sudan hylkäsi islamismin

Sudanin lainsäädäntö pääsi kovan väännön jälkeen eroon monista merkittävistä kahleista. Helsingin sanomat uutisoi vahvistetuista lakimuutoksista. Niistä nostettiin pinnalle tyttöjen sukupuolielinten silpomisen kieltämisen.


Aiemmin tänä vuonna Sudanin hallinto hyväksyi maan rikoslakiin muutoksia, joiden myötä silpomisesta voidaan rangaista nyt kolmen vuoden vankeustuomiolla ja sakolla, kertoo AFP. Tuolloin luvattiin myös, että silpomista tarjoavat sairaalat, klinikat ja muut paikat suljetaan.

Erittäin hieno laki. Toivottavasti naisten oikeudet lähtevät parempaan suuntaan. Tuohon suuntaan päästin heti kun entinen presidentti Omar al-Bashir menetti valtansa. Naisten johtamat mielenosoitukset ajoivat al-Bashirin pihalle. Nykyinen pääministeri Abdalla Hamdok on luvannut uudistusten jatkuvan, sillä Sudan tavoittelee vapautta, rauhaa ja oikeutta.

Ne muut uudistukset ovat myös merkittäviä. 1980-luvulla lakeihin nimittäin otettiin mukaan islamistien vaatimat säännöt. Nykyään Sudanin väestöstä n. 97 prosenttia on muslimeja (koska kristityt siirtyivät uuteen Etelä-Sudaniin). Siksi oli poliittisesti helppoa laittaa kaikki kansalaiset islamistien moraalisääntöjen alaiseksi. Uskonnon ja lain yhdistämisellä oli täysin ennakoitavissa olevat seuraamukset.

Alkoholin juominen kiellettiin. Kaikissa muodoissaan. Ei enää viiniä ruokajuomaksi kotona illallisen aikana. Rangaistus juomisesta on yleensä ollut fyysistä pahoinpitelyä raipan muodossa. Tämän vuoden lakiuudistuksen ansiosta Sudanissa asuvat ei-muslimit saavat halutetaan juoda alkoholia. Ei tietenkään julkisilla paikoilla. Muslimit ovat vielä rajoitusten piirissä.

Uskosta luopuminen on jälleen laillista. Islamistien silmissä islamista luopuminen on karmeimpia asioita joita ihminen voi tehdä. Siksi Sudanissa oli laki kuolemantuomiosta tällaisille hulttioille. Kuuluisin, mutta ei missään nimessä ainoa, sudanilainen henkilö tähän lakiin liittyen oli Meriam Yehya Ibrahim Ishag. Meriam sai hirttotuomion vuonna 2014. Mistäs muusta syystä kuin kristityn miehen kanssa naimisiin menosta, eli oli julkisesti kristityksi kääntynyt ex-muslimi. Kansainvälisen kampanjoinnin ansiosta hänet vapautettiin. Meriam kerkisi synnyttämään tyttärensä vankeutensa aikana.

Vuonna 2017 julkisuudessa oli Mohamed Salih, joka pidätettiin apostasiasta syytettynä. Salih oli kirjoittanut sudanilaiselle oikeudelle, että haluaisi vaihtaa virallisen uskontonsa islamista "uskonnottomaksi". Oikeuskäsittelyssä oltiin menossa kohti kuolemantuomiota, mutta onneksi joku keksi tehdä miehelle mielentilatutkimuksen. Sen perusteella Salih todettiin kyvyttömäksi toimia oikeudessa, joten käsittelyt keskeytettiin. Se oli poliittisesti vähiten draamaa aiheuttava tapa pyyhkiä tapaus pois päivänvalosta. Sudanin hallinto muisti vielä edellisten vuosien kansainväliset painostukset.

Sudan korvasi apostasia-lakinsa pykälällä, joka kieltää takfir käytännön. Eli musli syyttää toista muslimia uskostaluopumisesta. Maan viranomaiset huomasivat, että naapuririitoja ja muita kaunoja alettiin selvittämään perättömillä ex-muslimi syytöksillä. Kuka olisi voinut arvata!

Apostasia-lait ovat perseestä, jos asia ei vielä tullut selväksi. Maailmassa on vielä jäljellä 11 valtiota, joissa uskostaluopumisesta voi saada kuolemantuomion.

Sudan sallii nykyään myös naisten matkustavan yksin ulkomaille ilman aviomiestensä lupaa. Kaiken kaikkiaan upea askel maan historiassa. Toivottavasti muutoksia vastustavat islamistit osataan pitää aisoissa. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että naisten oikeudet ja uskonnonvapaus jatkavat eteenpäin. Muutos toiseen suuntaan on vain yhden vallankaappauksen päässä.

5 comments:

Anonymous said...

Jospa islamilaisissa maissakin alkaisi järki hiljalleen voittaa. Näin uskon. Jopa äärivanhoilliset saudit ovat höllentäneet lakejaan. Vaatii se varmaan sukupolven tai kaksi, ennen kuin maltti voittaa, mutta ainakin eräiden saarnaama pelko islamistisesta Euroopasta on mielestäni täydin perusteeton.

Islamilaisuus maallistuu kuten kristinuskokin, mutta perässä laahaten. Onhan meilläkin nuoren Maan kreationistimme, mutta heidän mielipiteillään ei ole minkäänlaista yhteiskunnallista merkitystä. Lapsenlapseni voivat hyvinkin nähdä maailman, jossa uskonnollinen terrori on pelkkä historiallinen jäänne.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen said...

Uskonnollinen terrori vähenee merkittävästi suomesta sitten kun minun ikäpolvi alkaa kuukahtamaan. Ei aikaisemmin. Odotellaan pidempään kuin Leo Mellerien jne sukupolvi. (Jotka ei lopeta todellakaan.) Onhan meillä nämä kaikenmaailman PatricTiaisetkin poisjonotettavina.

Anonymous said...

Kommenttini häipyi kuin suolikaasu Saharaan. Yritän uudelleen.

Meillä tulee aina olemaan mellereitä ja tiaisia yhteiskunnassamme. Joku uskoo Maan olevan 6000 vuotta vanha ja toinen pitää Maata pannukakkuna. Kyse on siitä, onko heillä enää mitään yhteiskunnallista merkitystä.
Suomessa on paikkakuntia, joissa on vaikea saada yritystä pyörimään tai edes alkuun, jos ei ole lestadiolaisten kanssa väleissä. Terrorismista ei siinä ole kyse, mutta uskonnon ja politiikan haitallisesta sotkemisesta kyllä. Pääsemmekö siitä eroon ja milloin, on kysymys, johon ainakaan minulla ei ole vastausta. Lestadiolaisten määrä pysyy suurena ehkäisykiellon takia, vaikka he eivät aktiivista käännytystyötä teekään. Toki heilläkin osa nuorempaa ikäluokkaa "maallistuu" itsenäistymisen myötä.

Anonymous said...

Ei Suomessa ole mitään uskonnollista terrorismia.

Anonymous said...

Käytetty sana on terrori, ei terrorismi.

Jännittävästi meiltä löytyy näitä "harhaanjohtajat" -kirjoja ja vastaavia kuitenkin joissa on nimenomaan tälläisiä nimeltä mainittavia "supersankareita" jotka ovat levitelleet ympäriinsä esimerkiksi tappouhkailuja.

Toki tässä on pakko mainita että eihän se Suomi enää missään 1990 -luvussa elä ja malliesimerkki on siinä miten Hyvinkään palottelursurmassa kuunneltiin jotain Riku Rinnettä "asiantuntijana" mutta sitten Auerin ceississä Ahonrinnalle nauroi naurismaan aidatkin. Alueellisesti merkitystä on silti yhä, esimerkiksi tuo lestatilanne ei ole mikään yllätys kyllä ; Itsekin olen kuullut että osalla alueilla uskonvelille sanotaan jumalan terve ja muille hyvää päivää sellaisilla asenteilla että sanotun konnotaatiot välittyvät arkikielelle laittamalla sen tilalle haistapaskaa.