7.4.18

Ongelmia hasidien kouluissa

Maailmasta löytyy monenlaisia kouluja. Päivän aiheena on uskonnollisten koulujen mahdolliset ongelmat. Periaatteessa suurin ongelmien aiheuttaja on tällaisten koulujen löysempi valvonta. Opetuksen taso päästetään ala-arvoiseksi, kun pääpaino on vakaumuksellisen jumalaopin pänttääminen.

Tämän päivän esimerkki kertoo selkeällä tavalla siitä miksi uskonnollisten koulujen opetussuunitelmat täytyy säännöllisesti tarkistaa. Tapaus liittyy siihen hasidijuutalaisten yhteisöön New Yorkissa, josta kerrottiin mm. Yksi meistä dokumenttielokuvassa. Ortodoksijuutalaiset ovat perustaneet maallisesta yhteiskunnasta täysin eristäytyneen yhteisön Brooklyniin. Eristäytymiseen kuuluu myös omien koulujen pyörittäminen. Näissä kouluissa annetaan opetusta, joka ei auta yhteisön ulkopuolella elämisessä.

 Lyhyesti: Kouluissa ei anneta lähellekään pätevää opetusta pojille. Samaan perinteeseen perustuen tytöt saavat parempaa opetusta. Naisten ei ole sallittua opiskella Talmudia, joten tyttöjen tunnit voidaan täyttää luonnontieteellä ja kielten opiskelulla.

Kautta linjan yhteisön kouluissa on kuitenkin nöyryyttävällä tavalla puutteellinen opetus. Matematiikka, historia ja englannin opiskelu ovat tuntimääriltään puutteellisia. Enemmistö koululaisten ajasta menee uskonnollisten oppien pänttäämiseen ja juutalaisten pyhien tekstien lukemiseen.

Osavaltion suorittamissa mittauksissa hasidijuutalaisten omissa kouluissa (joita kutsutaan ješiva kouluiksi) koululaisten tietotaso on puutteellista. Yhteisön ulkopuolisille puhuneet nuoret ovatkin huomanneet, ettei heillä ole keinoja päästä kunnollisiin työpaikkoihin. Jotkut heistä eivät pysty jatkokoulutuksessa määrittelemään mitä ovat kemian perusteet tai mitä sana molekyyli tarkoittaa. Toiset eivät edes osaa selittää lääkäreille mikä heitä vaivaa, koska eivät tiedä oikeita sanoja ihmisen anatomiasta.

Siksi heillä on edessään poikkeuksellisen paha ylämäki, jos he aikovat elää yhteisönsä ulkopuolella. Uskonnollinen koulu ei antanut heille niitä taitoja, joita kaikki muut saivat peruskoulun jälkeen. Valikoima mahdollisista työpaikoista jää erittäin rajalliseksi. Huonopalkkaiset työt takaavat myös sen, että tukea jäädään hakemaan ortodoksijuutalaisten parista.

Tällainen tiedon puute on yksi tapa hallita ja raja yhteisön lapsien elämää. He pysyvät varmemmin oman yhteisönsä sisällä, jos keinot elää yhteisön ulkopuolelle tehdään hankalaksi huonolla koulutuksella.

Kun viranomaiset haluavat parempaa opetusta kouluihin, niin he kohtaavat vastalauseita. New Yorkin kaupunki lupasi joitain vuosia sitten tutkia paremmin yeshivojen tasoa. Mitään ei näyttänyt kuitenkaan tapahtuvan. New York Times uutisoi siitä miten yhden senaattorin huoli uskonnonvapaudesta riittää pitämään uskonnolliset koulut pätevien vaatimusten ulkopuolella. Senaattori Simcha Felder piti käsittelyn alaisena ollutta budjettia panttivankinaan kuukauden vaihtuessa. Hän vaati osavaltiota suostumuksen siitä, ettei ješiva koulujen opetussuunnitelmiin puututtaisi.

Senaattori Felderin vaatimukseen suostuttiin. Tavallaan. Yeshivan kaltaisille kouluille säädettiin erilliset standardit. Joten niitä arvioidaan eri periaatteilla kuin valtion rahoittamia julkisia kouluja. Edes uskonnollisten koulujen opetussuunnitelman sisällön suhteen ei laadittu rajuja vaatimuksia.

Pienenä parannuksena osavaltion opetusviranomaisille suotiin ensimmäistä kertaa valtuudet edes arvioida uskonnollisten koulujen tasoa. Mikä on ihan kiva lisäys vuosia jatkuneiden vaatimusten jälkeen.  Toistaiseksi yksityiset uskonnolliset koulut ovat saaneet tukirahoja toimintaansa veronmaksajilta, kunhan kouluissa annettava opetus on "merkittävästi samantasoista" kuin julkisissa kouluissa.

Ješivassa opiskelleet entiset oppilaat ovat vaatineet osavaltiota puuttumaan puutteelliseen opetukseen. Uskaltavatko poliitikot joskus vihdoinkin puuttua asiaan? Ehkä sellainen ihme tapahtuu joku vuosi. Kunhan viranomaiset lopettavat pelkäämisen ja välittävät enemmän lasten oikeuksista ja elämän parantamisesti. Ja välittävät vähemmän siitä mahtaako hasidien yhteisö loukkaantua koulujen tason parantamisesta. Poliitikot jarruttavat prosessia, sillä he pelkäävät menettävänsä yhteisön äänet vaaleissa.

4 comments:

AnoMatti said...

Toisen kappaleen lopusta näyttää puuttuvan jotain.

Mutta itse asiasta. Mielestäni lapsella on oikeus kunnolliseen koulutukseen hänen tulevaisuuden mahdollisuuksiensa maksimoimiseksi ja sen evääminen uskonnollisten periaatteiden takia on lapsen ihmisoikeuksien rikkomista.

MrrKAT said...

YLE Puheella oli muutama tunti sitten:
Maapallon biodiversiteetin ja elinympäristöjen statuspäivitys
https://areena.yle.fi/1-4391974
Jossa puhuttiin just tehdystä IPBES-paneelin 1000 sivuisesta luontoraportista (vastaava kuin IPCC on ilmastonmuutos paneeli). Kyse maapallon luonnon tuhoutumisesta.

Muistaakseni tutkijat oli raporttia koostellessa tapelleet kahdesta asiasta joista toinen oli pitääkö ihmisen väestökasvua nostaa tärkeänä tekijänä esiin ingressiin. Koska aihe on arka.

Siis tutkijatkin(!) pelkäävät koskea väestönkasvuun (siis lapsien lukumäärään, ehkäisyyn jne), joten miten sitten poliitikotkaan uskaltaa. Tässä käsitin rivien välistä että kyse voi olla just uskonnollisesti arasta aiheesta. Voin kuvitella miten vaikea republikaanien on niellä sitä. Toisaalta tutkijat ehkä arvaa, että koko raportin mediauutisointi tukehtuisi tuon lapsiluvun takia monissa maissa täystyrmäykseen ilman että muuta osaa luetaan tai käsitellään olleskaan.

Ana said...

Voi perse, pentuparat (ja myöhemmin aikuisparat).

Anonymous said...

Artikkelissa on paljon perää. On ehkä hyvä kuitenkin muistaa, että Neuvostoliitossa opetus perustui tieteelliseen maailmankatsomukseen. NL saikin paljon aikaan ase- ja avaruusteknologiassa. Se sai myös aikaan mittavia ympäristöongelmia ja laiminlöi pahasti ihmisoikeuksien toteuttamisen.