3.10.16

Shakki, matti ja hijab

Naisten hunnuttaminen ja kääriminen pysyy sitkeästi uutisotsikoissa. Kesällä saimme todistaa miten ranskalaiset näyttivät unohtavan mitä naisten itsemäärämisoikeus oikein tarkoittaa, kun poliisien voimin mentiin pakottamaan uimarannalla lepäävää naista poistamaan burkininsa.

Asian ydin ei ole monimutkainen. Nainen itse valitsee mitä laittaa päälleen. Jos joku pakottaa naisen pukeutumaan tietyllä tavalla tai riisumaan tietyt vaatteet, niin se on perseestä ja väärin. Asia kuitenkin mutkistuu asiayhteyden mukana. Henkilöllisyyden vahvistamiseen tarvitaan kasvojen näkeminen.

Burkinikieltoa perusteltiin joissain ranskalaisissa kaupungeissa mm. sillä, että asuste on itsessään naisten alistamista symboloiva uima-asu. Mikä voikin olla joissain valtioissa ja yhteisöissä aivan totta. Mutta toistaiseksi sivistyneissä länsimaissa nainen tekee sen päätöksen mitä laittaa päälleen uima-rannalle. Ja miten pukeutuu julkisilla paikoilla. Heitän tähän kunnolla kärjistetyn esimerkin. Jos nainen haluaa kävellä Helsingin keskustassa teddykäsiraudat käsissään ja suukapula suussaan, niin hänellä olkoon siihen kaikki oikeus.

Onneksi Ranskassa sanottiin ei burkini-kielloille, joten valtio säilyy vielä siellä sivistysvaltioiden joukossa.

Uusin naisten kaavuttamiseen liittyvä kohu liittyy shakkiin. Naisten shakin maailmanmestuudesta kun taistellaan seuraavan kerran turnajaisissa, jotka sijaitsevat Iranissa. Jokainen kisoihin osallistuva nainen pakotetaan pukeutumaan hijabiin. Samoin heidän asumistaan säännöstellään, sillä naiset eivät saa treenata valmentajiensa kanssa jos he ovat miehiä. Tai viettää julkisilla paikoilla iltaa sellaisten miesten kanssa, jotka eivät ole heidän aviomiehiään. Moraalipoliisi valvoo hijabin käyttöä. Paljaspäiset naiset pidätetään. Tällainen pakko jos mikä on selkeä esimerkki naisten alistamisesta, sillä heillä ei ole mitään vapautta valita.

Siksi moni shakkiturnaukseen kutsuttu aikookin boikotoida kisoja. Kuten Telegraph-lehti uutisoi USAn shakkimestari Nazi Paikidzen kannasta:

  Nazi Paikidze, the US women's champion, also raised concerns about players' safety in the Islamic republic.  She said: "It is absolutely unacceptable to host one of the most important women's tournaments in a venue where, to this day, women are forced to cover up with a hijab.
  "I understand and respect cultural differences. But, failing to comply can lead to imprisonment and women's rights are being severely restricted in general.

Boikottipuheisiin vastataan sanomalla, että tässä olisi tilaisuus nostaa naisten urheilulajia maailmankeskiöön. Iranin shakkimestari Mitra Hejazipour kirjoitti Guardian-lehdessä, että boikotti vetäisi mattoa naisten alta juuri kun maassa on taisteltu naisten shakin suosion puolesta. Tuleva shakin naisten maailmanmestaruuskisa olisi suurin naisten urheilutapahtuma jota maassa on koskaan järjestetty. Kisa on mahdollisuus osoittaa naisten voima Iranissa. Maan eristäminen jättää iranilaiset naiset yksin kamppailemaan oikeuksiensa puolesta.

Hejazipour kertoo myös siitä, että Iranissa käydään jatkuvaa kamppailua naisten oikeuksien puolesta. Pakollinen hijab ei ole maan kulttuuria, sillä moni iranilainen nainen taistelee pakkoa vastaan. Hijab-pakko asetettiin voimaan vuonna 1979, kun vallankumous mullisti kertaheitolla koko maan islamilaiseksi teokratiaksi.

“Day by day, Iranian women are becoming more empowered and are pushing aside traditional, legal and political discrimination … Those who are worried for the situation of human rights in Iran, if they are really serious, have to acknowledge these efforts and see these capacities.” 

Näyttäisi siltä, että molemmat osapuolet haluavat naisille vapauden valita miten pukeutuvat. Keinot hijab-pakon poistamiseksi ovat vain erilaiset. Keinot ovat monet, sillä nykyään löytyy iranilaisia miehiä, jotka pukeutuvat hijabiin. Myös My Stealthy Freedom näyttää miten iranilaiset naiset voivat olla vapaita. Vastavallankumous tapahtuu hitaasti. Iranista onneksi löytyy ihmisiä, joiden mielestä ne naiset jotka eivät käytä hijabia eivät automaattisesti ole huonoa ja moraalittomia naisia.

3 comments:

MrrKAT |=|;|,|,|==- said...

Me voimme osoittaa Suomessakin solidaarisuutta, tai ainakin minä, tavallamme. Talven kylmillä pitää joskus huivitella niin, että vain silmät näkyy. Suojaudun täten myös influenssaepidemioilta, kun on semmoinen sydänvikaisen riski. (Myönnän että olen tehnyt näin naamioituneena bittikommando-iskunkin kirjastoon. Taisin kirjoitella vähän ilkeitä suomi24-keskustelupalstalle. Hyi minä).
Joistain syystä huoltamon kassalla myyjällä oli kanttia sanoa "Ryöstämäänkö tulit?" ja nauroi päälle. Tunnisti minut. (Se siitä naamioitumisesta, voih!).

Eli myös me kristityt kärsisimme huivikiellosta. Saattaisivatpa pöhköt islamofobistit tappaakin meikäläiset influenssaviruksilla.

Sledge Hammer said...

Olen ymmärtänyt tuon kiellon eri tavalla kuin blogisti. Burkinin käyttäminen on mielenilmaus Ranskassa vallinnutta julkista sekularismia vastaan, ja se on haluttu kieltää puolustettaessa tätä yhteiskunnallista arvopohjaa. Näin muuten, status sivistysvaltiona tuntuu olevan löyhässä kun se on tällaisesta lainsäädännöstä kiinni. Kantavanhempamme luopuivat sivistysvaltiosta ns. puserolain myötä ja sivistysvaltioon palattiin kun sitä ei sovellettu.

Anonymous said...

Minäkin vaadin oikeutta mennä luennolle, töihin tai kahvilaan sellaisissa vaatteissa kun huvittaa, eli täysin ilman. Jos kasvojen peittäminen pitää olla sallittua missä tahansa, miksei siis alastomuuskin?