6.11.14

Huijaus VS Totuus, kumpi suositumpaa?

Havaitsin jälleen sen miten helposti huuhaa leviää klikkauksia netissä. Väärää väittämää levitetään eteenpäin vaivattomasti internetin aikakautena. Vaikka totuuden tarkistaminen olisi teoriassa vain pienen vaivan takana. Miten huijausvideoiden levittäjiä vastaan voisi edes taistella? Eteeni tupsahti kemikaalivanoista varoittavassa ryhmässä tällainen video, jonka väitettiin esittävän HAARP:in vaikutuksia täällä Suomessa. Salainen skalaariase on muovannut myrskyrintaman, josta pääsee luonnottomia ääniä. Ettei uhkaavassa pilvessä vaan piileskelisi myös avaruusalus?




Tätä kirjoittaessa tuolle videolle on kertynyt 938 846 katselukertaa. Se on ladattu Youtubeen vuonna 2012. Alkuperäisen videon katselukerrat ovat jääneet murto-osaan tuosta. Esim. vuonna 2010 Youtubeen ladatussa videossa ei tietenkään ole näitä salaperäisiä ja pelottavia ääniä. Sitä on katseltu 261 685 kertaa.




Alkuperäinen myrsky ylitti Hietaniemen rannan vuonna 2010. Tuomiopäivän pasuunat lisättiin videoon 2012. Siitä lähtien huijausvideo on kiertänyt läpi netin ns. folioisempia sivustoja. Onneksi melko usein joku toteaa äänten puuttuvan alkuperäisestä videosta. Kyseinen myrskyvideo on vain yksi monista joissa väitetään olevan pelottavia ääniä taivaalta. Ja sitä tullaan varmasti levittämään vielä usean vuoden kuluttua. Toivottavasti joku on silloin valppaana toteamassa: Bullshit.

4 comments:

Anonymous said...

Arvelisin osan näistä olevan puhtaasti hupi/provomielessä tehtyjä, jotta ihmiset saisivat haukotella folio-tarinoita toinen toistensa perään.

Kannattaako näistä videoista murheita ottaa?

RH said...

Heh, creepyt soundsit kuulostaa ainakin mun korvaan erittäin päälleliimatuilta :) Ja muutenkin, jos sieltä kuuluis tuommoisia ääniä, niin tuskinpa ihmiset iloisena juoksentelis rannalla.

MrrKAT said...

Kyllä näistä videoista kannattaa ärähdellä sen tekijänoikeuksien (tai moraalisten oikeuksien) puolesta.

Vrt. Ismo Leikola ärähti PS-puolueelle että hänestä oli tehty puolueen ns vaalimainostaja, kysymättä.

Irja Viirret said...

Suuri klikkausmäärä selittyy sillä, että ihmiset ovat luonnostaan uteliaita, sehän kuuluu tunnetusti sivistykseen:)