Kansasin kreationistit kuumina
Kansasin konservatiiveilla on edessään hikiset paikat. Seuraavan sukupolven kasvaminen valtion kouluissa voi olla kohtalokasta heidän uskonnolliselle elämälleen. Koulujen opetussuunnitelmia kun ollaan päivittämässä. Jostain käsittämättömästä syystä kouluihin ei olla laittamassa kreationismia osaksi luonnontieteitä. Pacific Justice Institute on vähintäänkin närkästynyt näistä käänteistä. Hallitus suosii yhtä uskontoa ylitse lasten uskontojen. Nimittäin ateistinen uskonto on valtion virallinen uskonto, johon vanhemmilla ei ole vastaansanomista.
Taistelu jatkuu Kansasin osavaltion alioikeudessa. Ryhmän laatima virallinen valitus onkin raskasta luettavaa. Se on Citizens for Objective Public Education ryhmän nimellä kampanjoitu haaste jumalattomuutta vastaan. Luonnontieteellinen tieto on heidän mielestään vaikutuksille altiiden lasten aivopesua. Ja mikä pahinta, sellainen opetus on vastoin uskonnonvapautta. Lasten oma uskonnollinen vakaumus voi olla ristiriidassa luonnontieteellisen opetuksen kanssa, eikä kouluissa sallita kompromisseja. Lasten on pakko hyväksyä ateistiset vastaukset kokeissa. Juuri tällainen nuoriin kohdistettu materialistinen/ateistinen ajatusmaailma kouluissa tuomitaan jyrkin sanoin.
The effect of the F&S in teaching the materialistic/atheistic Worldview to young children before they attain the age and sophistication necessary to make an informed decision about it, is likely to cause them to embrace it, because studies show (a) that children between the age of five and eleven simply assimilate and take, unthinkingly, what authorities have taught to the child and (b) that they generally form their religious worldview by the time they attain the age of 13
Vaakakupissa on pelkästään vanhempien, veronmaksajien ja lasten oikeudet VS ateistinen tyrannia. Citizens for Objective Public Education vai vaatimattomasti pyytää, ettei Kansasin osavaltio enää aivopese lapsia kouluissa. Kuka julma ihminen kehtaa vastustaa sellaista pyyntöä?
Huolestuneet vanhemmat haluavat luonnontieteiden oppitunneille kreationistien kirjallisuudesta tuttuja asioita. Evoluutioteoriaa ei ole testattu tieteellisen pätevästi. Universumi on hienosäädetty. Elämän synnylle ei ole kemiallista selitystä. Evoluutioteoriaa tukeva aineisto voidaan tulkita myös vaihtoehtoisen teleologisen selityksen tueksi. Kambrikauden räjähdys. Mikro- ja makroevoluutio eivät ole kuin kaksi marjaa. Ja niin edelleen.
Elämän, maailmankaikkeuden ja kaiken muunkin synnyn selittämisessä kouluihin halutaan vaihtoehtoja. Oppilas sitten päättäisi itse mihin niistä haluaa uskoa. Perustelussa käytetään tuttua termiä "origins science" jossa menneisyyden tutkiminen on historian tutkimusta, eikä suinkaan sitä arvostettua "experimental science" versiota tieteestä. Näin on perusteltua punnita selitysvaihtoehtoja keskenään, jotta paras selitys voittaisi kilpailijat. Elämän synty on mysteeri, joten God did it ja Tuntematon materialistinen mekanismi ovat yhtä painavia selityksiä. Elämän kehityksen suhteen vaaka painuukin nopeasti sinne materialistisen selityksen puolelle.
Varmasti konsevatiiviryhmillä on mielessään sopivat opetusmateriaalit näille teleologisille selityksille elämän synnystä ja elämän muutoksista vuosimiljoonien aikana. Citizens for Objective Public Education vaatii oikeutta valamiehistön edessä. Toivottavasti sellainen järjestetään, sillä kreationismi-sota on ollut niin kuivaa viime vuosina. Pieni käänteis-Kitzmiller tekisi terää.
No comments:
Post a Comment