24.7.07

Uskonto evoluutiotieteessä

American Scientist, July-August 2007

Evolution, Religion and Free Will. Kirjoittanut Gregory W. Graffin ja William B. Provine. He lähettivät kyselylomakkeen 271 arvostetulle evoluutiotutkijalle. Heistä vastasi 149. Näitä tuloksia verrattiin aikaisempiin kyselyihin. Niiden perusteella on ollut havaittavissa tietty kaava.

Vuonna 1914 James H. Leuba lähetti kyselyn 400 tiedemiehelle. Sen perusteella 32% uskoi Jumalaan, joka vastaa rukouksiin ja 37% uskoi ikuiseen elämään. Leuba toisti kyselyn vuonna 1933. Jumalaan uskominen oli laskenut 13 prosenttiin ja ikuisen elämän kohdalla 15 prosenttiin. Molemmissa kyselyissä Jumalaan uskominen oli vähäisintä biologien parissa. Vuonna 1933 vain 2 prosenttia psykologeista uskoi ikuiseen elämään. Leuba ennusti ensimmäisen kyselyn jälkeen, että Jumalaan uskominen vähentyisi. Toinen kysely vahvisti aavistuksen. Sen jälkeen hän ennusti, että uskominen jatkaisi laskuaan.
Edward J. Larson ja Larry Witham tekivät vastaavan kyselyn vuonna 1998. National Academy of Sciencen jäsenet joutuivat tentattaviksi. Jumalaan uskoi enää 10 prosenttia. Biologien parissa usko oli enää 5 prosentin luokkaa.

Mutta mitä lukuja tuorein kysely sitten antoi?

Graffin ja Provine keskittyivät vain evoluution parissa työskenteleviin tiedemiehiin. Kyselilomakkeessa oltiin edellisiä kyselyjä tarkempia mm. uskonnon ja tieteen välisestä suhteesta ja siitä minkälaiseen Jumalaan he uskovat. Aikaisemmista kyselyistä oli tullut palautetta. Niissä ei oltu määritelty Jumalaa kovin avarasti. "Henkilöitynyt Jumala" voi tarkoittaa niin monta eri asiaa. Jos vastauksena oli jotain muuta kuin henkilöitynyt Jumala, niin se laskettiin automaattisesti puhtaaksi naturalismiksi ja deismiä kannattavat luetteloitiin uskonnottomiksi.

Tämän takia uusi kysely koostui 17 kysymyksestä, ja pääpointtina oli kolmio. Vastausvaihtoehtoina oli sijoittaa oma kanta joko teistisen, deistisen tai naturalistisen kulman kohdalle, tai jonnekin niiden välille. Tämä hajautti tuloksia vain aavistuksen. Vain 1 prosentti ilmoitti olevansa puhtaasti teistinen. Kukaan ei ollut puhtaasti deistinen. Suurin hajonta asettui naturalistisen kannan lähelle ja enemmänkin deismiin päin. Enemmistö oli puhtaasti naturalistisia, eli 78 prosenttia. Enemmistö Jumalaan uskovista oli deistejä (21 kpl), joten teistejä oli vain 7 kpl.

Eräs yllätys oli kuitenkin evoluutiotieteen ja uskonnon välinen suhde. Vaihtoehtoina olivat A) Non-overlapping magisteria, eli suomeksi: uskonto ja tiede vastaavat kysymyksiin omilla alueillaan, B) Uskonto on evoluution kehittämä adaptaatio, C) Ne ovat toistensa kanssa ristiriidassa (Mutually exclusive tenets) , D) Harmoniassa keskenään tai E) Tyhjä.
Koska suuri enemmistö oli jotain muuta kuin uskonnollista väkeä, voisi olettaa, että tässä tulisi enemmistöksi kohta C), joka oli mm. Richard Dawkinsin suosikki. Näin asia ei kuitenkaan ole. Jopa 72 prosenttia valitsi vaihtoehdon B). Uskonto on heidän mielestään ihmiskulttuurin sosiobiologinen piirre, osa ihmisen kehitystä, eikä evoluution vastakohta. Kun uskonto nähdään kehittyneenä sosiobiologisena piirtenä, niin se poistaa kaiken kilpailun evoluution ja uskonnon väliltä. Näin ainakin uskoo enemmistö. He eivät näe konfliktia, vaan keinon oppia miten uskonto on ilmestynyt. Vain 10 prosenttia ilmoittaa uskonnon ja evoluution olevan ristiriidassa.

7 comments:

Anonymous said...

Greg Graffin on muuten Bad Religion -orkesterin solisti/biisinkirjoittaja.

rossi said...

Et maininnut minkä bändin laulajana Greg Graffin ehkä tunnetaan hieman paremmin.

http://www.youtube.com/watch?v=-lOcRI37cu0
http://www.youtube.com/watch?v=C62jsJrtf9s

Ja kyllä, kyse on samasta Gregory Walter Graffinista. =)

Paholaisen Asianajaja said...

Graffin on aivan outo nimi, mutta Paha Uskonto on tuttu bändi. Toivottavasti Bad Religion ei vaikuta kyselyn metodologiaan.

Anonymous said...

Kyllä heistä moni kaiketi näki uskonnon ja evoluution olevan keskenään ristiriidassa.

Mutta kysymys oli muotoiltu johdattelevalla tavalla. Suurin osa oli tulkinnut ilmeisesti vastatessaan kysymyksen niin, että onko jonkin uskonnon olemassaolo ristiriidassa evoluution kanssa. Jos kysymys olisi sen sijaan ymmärretty kysyvän jonkin uskonnon sisällön ristiriidasta evoluution kanssa, vastaukset olisivat olleet hyvin erilaiset.

M said...

Jompi kumpi meistä on nyt ymmärtänyt väärin, ja veikkaan, että se olet sinä! ;D

B) Ei sano mitään uskonnon todenperäisyydestä, sanoo vaan, että se on evoluution myötä kehittynyt adaptaatio. Se ei silti tarkoita, opit olisivat yhteneväiset, tai että näiden käsitysten välillä ei ole kilapailua. Dennett kirjoittaa tästä mielestäni ihan mukavasti Breaking The Spell -kirjassaan.

Täytyy myös muistaa, että adaptaatiot voivat kääntyä itseään vastaan. Se mikä on pronssiajalla ollut hyvä adaptaatio, voi koitua koko lajille kohtalokkaaksi ydinaseiden aikana.

Paholaisen Asianajaja said...

Tässä itse artikkeli:

http://www.americanscientist.org/template/AssetDetail/assetid/55593

Hitto! Nää on kaikki netissä ilmaiseksi, mutta kuitenkin ostan lehtiä joka kuukausi.

M said...

Jep, artikkelin kirjoittajat tuntuvat olevan juuri tuota mieltä, mitä sanoit, mutta minusta, jos kysytään tuolla tavoin kuin he ovat kysyneet, vedetyt johtopäätökset eivät ole perusteltuja.