Lähetä kirja, pelasta sieluni
Sain eilen pitkästä aikaa palautetta sähköpostiini. Huolestunut kristitty ilmoitti minulle, että voisin vielä joskus kääntyä uskonnottomasta uskovaiseksi. En laita henkilön nimeä julkiseksi, mutta mainitsen hänen kehuneen C.S. Lewisin olleen ensin ateisti, joka sittemmin muuntautui kristinuskon puolustajaksi. Eikä hän kuulemma ollut ainoa uskoon tullut ateisti. Seuraavaksi tyrkyllä oli linkki William Lane Craigin kirjan suuntaan.
Kyllä sinä vielä joskus uskoon tulet, siihen voi tosin mennä vuosia tai vuosikymmeniä. On monia uskontoja ja jumalia niin onhan se ymmärrettävää että sitä on vaikea löytää sitä uskoa ja mihin uskoa. Tähän viestiin ei tarvitse vastata. En tyrkytä uskoa enkä uskontoa mutta miksi kristinusko, niin tuosta vastaus? etsivä löytää. Törmäsin blogiisi eikä sen kummempia.
Olen kuitenkin täysin valmis lukemaan tuon Craigin kirjan, mutta en ole valmis maksamaan siitä. Jos joku kirjan omistava henkilö haluaa altistaa kylmän sieluni pelastussanomalle, niin ota yhteyttä. Ethän halua, että joudun kadotukseen?
Olen tietoinen kaikesta tavallisesta värväyspuheesta. Eli niistä tarinoista joissa minulla on mahdollisuus pelastautua perimästäni synnistä, kunhan ensin otan itseeni Jeesus-rokotteen. Olen ottanut kouraani niitä esitteitä kristinuskosta. Olen lukenut läpi yleisimmät populaariperustelut kristinuskolle. Ehkä Craigin tuotos olisi parempaa tasoa. Go and know, eli mene ja tiedä.
11 comments:
Mitä sitä turhaan vielä kääntymään, kadut sitten kuolinvuoteellasi ihan vain varmuuden vuoksi (jahka olet ensin koko vanhuusikäsi lesoillut lapsenlapsille, mitä kaikkea syntiä olet nuorempana tehnyt ja missä ja kehottanut heitäkin kokeilemaan kaikkea paitsi sukulaisia). Jos jumala on olemassa ja kadut, niin saat anteeksi ja jos ei ole niin mitään et menettänyt. Win win.
Niin, uskoon tullaan, kunhan uskottomalle vain joku kertoo asioiden "oikean laidan". En tiedä tuosta kirjasta, mutta luultavasti sielläkin vain kerrotaan, että "tämä on ainoa oikea totuus".
Olen kyllä kerran lukenut yhden uskonnollisen kirjan, joka ei ärsyttänyt minua liikaa. Siksi nostankin hattua sinulle, PA., kun jaksat lukea tuota kamaa...
Eiköhän tuo kirja ole kuten lähes kaikki WLC:n kirjat eli samoja vanhoja argumentteja uudessa pakkauksessa. Oikeastaan mitään uuttahan ei heppu ole keksinyt vaan ottanut vanhoja väittämiä vaan uuteen käsittelyyn ja tehnyt niistä riittävän yksinkertaisia että ne voivat vedota keskivertokansalaiseenkin. Tarkemmin tutkittuna hänen filosofiset "todisteensahan" ovat melko helposti murentuneet mutta tämä ei ole hiljentänyt hänen kiertuevauhtiaan.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää minkälaisen summan WLC sai Suomenvierailustaan.
Lainaus tuolta mainostetun kirjan Amazon-sivulta:
"This concise guide is filled with illustrations, sidebars, and memorizable steps to help Christians stand their ground and defend their faith with reason and precision. .. This one-stop, how-to-defend-your-faith manual will equip Christians to advance faith conversations deliberately, applying straightforward, cool-headed arguments. They will discover not just what they believe, but why they believe—and how being on guard with the truth has the power to change lives forever."
Olisihan varmasti mielenkiintoista lukea tuo kirja ja miettiä, miten hyvin sähköpostin lähettäjä on oppinut soveltamaan sen ohjeita. Onkohan kirjassa sellainenkin ohje, että kannattaa ohjata opponentti lukemaan tämä kirja?
HEI TE VIISAAT IHMISET
jos olisitte vähääkään perillä asioista joista puhutte tietäisitte että luonnollinen teologia (usko Jumalaan) on todella kovassa huudossa nykypäivän filosofiassa.
"Tarkemmin tutkittuna hänen filosofiset "todisteensahan" ovat melko helposti murentuneet"
- Kerroppas yksikin esimerkki. Ihan yksi kappale riittää.
Kannattaa myös muistaa että Valveilla on pelkkä populaari tiivistelmä argumenteista. Jos haluaa ruveta huutelemaan kannattaa ensin lukaista vaikkapa Blackwell Companion to Natural Theology.
Suomenkielellä on julkaistu aika hyvä apologeettinen kirja. Sen on kirjoittanut Daniel Nylund ja se on netissäkin luettavissa:
http://www.netikka.net/mpeltonen/siirretyt/tekstit/daniel/kirja.html
Suosittelen.
Luonnollinen teologiahan ei ole erityisen suosiossa tämän päivän filosofiassa. Toiseksi, huutoäänestys ei ole filosofiassakaan pätevä todistusmenetelmä. T: filosofi
WLC:n kirja on varmasti mielenkiintoista luettavaa. Ei kuitenkaan ehkä kannata pidättää hengitystä valaistusta odottaessa.
Saara, filosofina varmaankin ymmärrät etten tietenkään tarkoita mitään huutoäänestystä vaan sitä, miten teistiset argumentit ovat menestyneet. Ja ne ovat menestyneet varsin hyvin.
Lähinnä näyttää siltä, että teistiset argumentit ja teistinen ajattelutapa ovat suorastaan romahtaneet viimeistään 1900-luvulta alkaen, eikä tuolla romahdukselle näy pohjaa.
Saara ja Thoth,
teistinen ajattelutapa ja luonnollinen teologia olivat tosiaankin pohjamudissaan 1900-luvun alkupuoliskolla, loogisen positivismin valtakaudella. Positivismin romahdettua noin 1950-lukuun mennessä kaikki perinteiset filosofiset probleemat ovat kuitenkin palanneet vilkkaiksi keskustelunaiheiksi angloamerikkalaisen analyyttisen filosofian piirissä. Eräs suoranaisen renessanssin kokenut suuntaus analyyttisessä filosofiassa on ollut nimenomaan uskonnonfilosofia ja luonnollinen teologia. Tämän renessanssin ansioista nykypäivän filosofiassa on huomattava määrä teistejä (”huomattava” verrattuna positivismin aikoihin). Filosofi Quentin Smith, joka on itse ateisti, pitää Swinburnen, van Inwagen, Plantingan, Craigin ja muiden tekemää työtä teistisen ajattelutavan parissa jopa niin vahvana, että hänen mukaansa valtaosa tämän päivän naturalistifilosofeista omaa ”epäoikeutetun uskomuksen naturalismin totuuteen sekä epäoikeutetun uskomuksen teismin (supernaturalismin) epätotuuteen”. Tämä johtuu Smithin mukaan siitä, että moni tämän päivän ateisti on autuaan tietämätön siitä korkeatasoisesta teistisestä kirjallisuudesta, jota analyyttinen uskonnonfilosofia on viimeisten vuosikymmenten aikana tarjonnut. Ja jos ammattifilosofit ovat tästä kirjallisuudesta tietämättömiä, niin en ole kovin yllättynyt, että tämän blogin kommentoijat ovat samoin pimennossa tässä suhteessa.
Suosittelisin siis, että lukisitte kyseenomaisen Smithin artikkelin: ”The Metaphilosophy of Naturalism”, Philo 4, 2001. Luettavissa täältä: http://www.philoonline.org/library/smith_4_2.htm. Tämän jälkeen tuo Laurin mainitsema Blackwell Companion to Natural Theology antaa hyvän mahdollisuuden tutustua tähän Smithinkin mainitsemaan korkeatasoiseen teistiseen kirjallisuuteen.
Lähetän linkin kirjan sijasta:
http://www.youtube.com/watch?v=_mK65lpveSM
Post a Comment