11.7.11

ShooTAG vastaa kritiikkiin

Onneksi valppaat ihmiset laittoivat talteen minulle 7.7.2011 ilmestyneen Ilta-sanomat lehden. Siellä oli sivun kokoinen juttu "magneettikentän vahvistamiseen perustuvasta hyönteissuojatuotteesta" eli Shoo!TAG -lätkästä. Aloituksessa lööppilehdistössä pakollinen testiosio, jossa yksi mies testaa itsellään ja yhdellä koiralla magneettinauhaa yhden viikonlopun aikana. Lemmikinomistajat ovat artikkelin keskiössä. Onpa alussa lainaus kriittisesti magneettinauhaan suhtautuvalta Rushdie nimimerkiltä Koirat.com -keskustalupalstalta: "Ripustakaa vanha pankkikortti kaulaan. On halvempi ja ajaa ihan saman asian".

Hyvin kirjoitettu, Rushdie!

Artikkelissa magneettikorttia testaava Panu Korva kommentoi, että Shoo!TAG antoi pienen vaikutuksen. Viikonlopun aikana meni vähemmän sääskimyrkkyä. Kortti kuitenkin heilui kaulassa, joten hän suosittelee tarrallisen version valmistamista. Varmasti sellainen luxus-versio tehdäänkin, sillä magneettikortit myyvät. Korva haluaa testata Shoo!TAGia loppukesän ajan.

Sitten Ilta-Sanomat haastattelevat tuotteen maahantuojaa PFC Finlandia. Otsikkona "Maahantuoja on tietoinen kritiikistä"

Toimitusjohtaja Petri Tiitola on vastannut skeptikoiden kysymyksiin. Kuulemma hyvin tuloksin. Kriittisiä viestejä lähettäneet ovat hiljentyneet, kun Tiitola on lähettänyt heille vastauksena "teksasilaisen A&M-yliopiston tutkimustulokset", jotka todistavat tuotteen toimivan.

*tirskahdus*

HAHAHAAHHAHHAAAAHHA!

*pyyhkii kyyneleen silmäkulmastaan*

Okei.

Ensimmäinen pointti: Teksasin A&M yliopisto ei ole testannut Shoo!TAGia. Sen sijaan yliopistossa työskentelevä filosofian tohtori Rainer Fink valvoi Shoo!TAGia valmistavan Energetic Solutions firman järjestämää kenttätestiä. Shoo!TAGin jenkkifirma esitti aluksi samalla tavalla tutkimuksen yliopiston tutkimuksena, mutta korjasi mainoslauseita pian kriitikoiden huomautusten jälkeen. Virhe oli kuitenkin jo tehty, ja nyt tuotteen maahantuojat toistavat virhettä kansainvälisesti.

Toinen pointti: Tutkimustuloksista ei voi johtaa johtopäätöksiä tuotteen toimivuudesta. Syy on selvä. Tutkimus oli tehty erittäin huonosti. Jopa testiä valvonut tohtori Rainer Fink kirjoitti, ettei tuloksista voida päätellä mitään tuotteen tehosta. Kenttätestin pieni otanta (kuusi koehenkilöä) sekä sokkoutuksen puute eivät saisi minua hiljaiseksi.

Tiitola sanoo myös, että tuotetta on myyty viime kesänä n. 30´000 kpl. "Palautusprosentti on ollut 1 - 2 prosenttia."

Pienenä helpotuksena hermoilleni artikkeli lopetetaan lumijokelaisen Raisa Nevalaisen suorittamalla kokeilulla. Nevalaisen dobermanni piti magneettikorttia viikonlopun ajan. Shoo!TAG ei aiheuttanut verenimijöiden vähenemistä koiran turkista. Nevalainen toteaa tuotteen olevan myös epäkäytännöllinen.

"Nyt joudun pitämään Ninjalla kaulapantaa ympäri vuorokauden, sisälläkin. Kortti oli vaikea kiinnittää kaulapantaa siten, ettei se liikkuisi. Sitä paitsi Shoo-tagi maksoi yli 30 euroa, mikä on todella paljon."


Kuin sattumalta samaisen lehden takakannessa oli Shoo!TAGin mainos.

5 comments:

RH said...

Apua.

tyy said...

Vittu.

Shootagin myyjille kuuluu joku keskiaikanen, julma rangaistus.

Esim tämä.

Morze said...

Kyllähän jokaisen peruskoulussa hereillä olleen pitäisi tietää, mistä tässä on kyse. Aiemmassa kirjoituksessasi ollut lainaus tuotteen toimintaperiaatteesta aiheutti harmaita hiuksia. Yleensä en leimakirveitä kannata, mutta jos tekstissä puhutaan energiakentistä niitä tarkemmin määrittelemättä (muistaakseni pätkässä höpistiin jotain "kun magneetti viedään energiakenttään, syntyy sähkäkenttä"), voidaan raapustus surutta määritellä humpuukiksi ja unohtaa.

Sähis said...

Tätä alkaa olla jo vaikea ymmärtää tätä typeryyttä.

Sähis said...

On tämä hirveän surullista, ettei Suomen suurimmilla iltapäivälehdillä löydy kykyä, resursseja tai ainakaan halua selvittää pelkäävätkö hyttyset magneettinauhoja.

Alkaa iltapäivälehtien toiminta maistua samalta kuin radio rockin korporaation nykyään. Eli pidetään ristiriitaisia ja täysin typeriä aiheita ja henkilöitä pinnalla ihan koska vittuuntuneiden lukijoiden/kuulijoiden on myös seurattava aihetta, ja sitä kautta saadaan lisää asiakkaita.
Kikka on paljon vanhempi, mutta noihin kahteen esimerkkiin voi törmätä päivittäin