12.12.11

Lasten kivittämisestä

Ateistien pahin painajainen, tai märkä uni, Ray "Banaani" Comfort on puolustanut lasten tappamisen moraalia. Ainakin periaatteellisella tasolla. Joku epäileväinen ihminen oli kertonut Comfortille, ettei hän hyväksy Raamatun käskyä kivittää lapsia kuoliaaksi. Tähän Comfort vastaa tyylilleen uskollisella tavalla. Vanha testamentti sisältää käskyn niskottelevien, ryyppäävien ja muutenkin pahojen ongelmatapauksien viemisestä kaupungin vanhimpien neuvoston eteen, jotta joukko miehiä raahaisi lapsen kivitettäväksi.

MUTTA, Ray jatkaa ovelasti, Raamattu sisältää pelkästään ohjenuoran tuollaisesta oikeusprosessista. Kirja ei kuitenkaan sisällä yhtäkään kuvausta tapauksesta, jossa lapsi olisi kivitetty tämän säännön perusteella. Muualla Vanhassa testamentissa on useita kuvauksia kivien viskomisista. Joten Raamatussa ei kivitetä lapsia kuoliaaksi uhmaiän takia.

However, there is no record in Scripture of even one rebellious youth in Israel
being put to death by stoning. The Law of Moses was read to all of Israel, so no doubt all children were made aware of this law’s terrifying threat before they reached their teenage years. (That it was an effective deterrent shows God’s wisdom in setting such a harsh penalty.) In contrast, each year in the U.S. thousands of youths die through drunk driving, violence, alcohol poisoning, drug abuse, etc., as a tragic result of their rebellious lifestyles.


Tiukkaakin tiukempi komento lasten kurittamisessa siis vain varmisti, että seuraava sukupolvi pysyy ruodussa. Siksi kuolemantuomion pitäminen kasvatusmetodeissa, edes teoreettisella tasolla, oli hyvä asia.

Comfortin pointti ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle. Vanha testamentti on täynnä mitä erikoisempia käskyjä, mutta niidenkään kohdalla ei aina ole mainintaa oikeasti tapahtuneesta esimerkkitapauksesta. Pitäisikö siitä päätellä, ettei Israelin kansa rikkonut näitä käskyjä? Onko Comfort oikeasti siinä uskossa, että vain sellaiset asiat jotka mainitaan Raamatussa tapahtuivat?

Nimimerkki Steve_J luennoi Comfortille:

Ray, is there a mention, anywhere in the Old Testament (David's decision regarding Nathan's fictitious lamb theft case aside) where a person was required to return two animals as a penalty for stealing one? As I recall, the Bible has little to say about the day to day administration of criminal justice in ancient Israel, or what penalties were handed down. If you assume that only what the Bible specifically mentions ever happened, we might as well conclude that Israelites hardly ever punished anyone for anything.

The same point has been raised about the death penalty for women who weren't virgins on their wedding night: the penalty is assumed to be so severe that no woman ever risked it. But one can look at "honor killings" among tribal peoples of the Middle East today, and discern that yes, the offenses will occur (or will be perceived to occur), and the penalties will be carried out.


Onneksi ajat ja tavat ovat muuttuneet. Muinaisen Israelin oikeuskäytäntö on jätetty taakse sivistysmaissa. Toisaalta, siinä käy sitten näin jos emme saa kivittää lapsia.

Menneiden muistelun sijaan kannattaa tapittaa vieläkin tuonne Lähi-idän suuntaan. Saudi-Arabia on kiihdyttänyt teloituksia kuluvana vuonna. Uskonnollinen poliisi jakelee syytteitä moraalirikkomuksista. Konservatiiviset tuomarit eivät kavahda kuolemantuomiota edes taikauskoon ja pelkkiin petostapauksiin liittyvissä oikeudenkäynneissä. Saudi-Arabian sisäministeriö on tiedottanut, että maassa teloitettiin n. 60-vuotias nainen. Syynä noituuden harjoittamisen. Hän oli petkuttanut rahat pois taikauskoisilta. Amina bint Abdul Halim bin Salem Nasseria ei kuitenkaan kivitetty, vaan nainen sai armolliseman tuomion. Pää pois miekalla.

1 comment:

tyy said...

Raamatun käskyjen logiikan penkominen on minusta varsin turhaa ja tympeää touhua. Jaksaahan sitä aikansa.

Mutta koska niillä ei oikeastaan ole tuon taivaallisen merkitystä muille kuin fundamentalisteille, niin tämäntyyppisten hörhöilyjen kaivelun merkitys jää varsin ohueksi.

Ellei raamattuhörhöilyn analyysia sitten kohdisteta todelliseen ongelmaan, eli kirkoillisveronsa maksaviin tapakristittyihin?

Mutta tapakristitty haluaa vain kirkkohäät ja kastamisen lapsilleen. Se mitä raamatussa sanotaan, on heillekin yhtä tyhjän kanssa.