8.3.13

Reiki VS Katolinen kirkko

Selailin joulukuussa ilmestynyttä katolista hiippakuntaleti Fides:iä. Siinä Tuomas Nyyssölä kirjoitti reikin ja muiden uusien parantamisterapioiden yhteensopivuudesta kristityille. Sivun vievä artikkeli kuvailee tarkasti mitä reiki on ja miten sitä käytetään. Ihmisiä koulutetaan ohjaamaan universumin energiaa, jumaltietoisuudesta saapuvaa hoitoa, ihmisten voinnin parantamiseksi. Reikin harjoittaja viritetään tuon energian välikappaleeksi. He eivät katso olevansa uskonnon harjoittajia. Reiki on elämäntapa. Jotkut sairaanhoitajat näkevät reikihoitonsa luonnollisena parannuskeinona.


Nyyssönen kertoo, ettei reikille ole kertynyt tieteellisiä perusteluita. Eikä näyttöä. Luonnontiede ei tunne reikin energiaa. Siksi reikiä täytyy puolustaa henkisemmillä argumenteilla.

Onko tuollainen parantaminen sopivaa kristilliselle parantamiselle, jossa rukoillaan sairaiden puolesta? Reikissä ei voi olla sama voima, joka toimii Jumalan parantamissa ihmisissä. Kristittyjen täytyy lähettää rukouksena Jumalalle ja Kristuksen nimissä.

"Reikin kannattajat kuvaava reikissä tapahtuvaa asiaa "universaalin energian virtaamiseksi". Kristillinen Raamattu tai perinne eivät puhu maailmasta, joka perustuisi ihmisten voimin tai tahdolla manipuloitavissa olevalle universaalille energialle. Tällaisen maailmankäsityksen juuret ovat idän uskonnoissa, jotka ovat luonteeltaan panteistisia ja joissa ero oman itsen, maailman ja Jumalan välillä tahtoo kadota."

Kristitty menettää otteen turvallisesta kristinuskosta. Siitä ei seuraa hyvää.

"Kristillisestä näkökulmasta reikin käyttö on vaarallista, koska reikiä harjoittava hyväksyy ainakin alitajuisesti kristinuskon vastaisen käsityksen maailmasta. Koska reikissä ei ole kysymys tieteestä eikä kristinuskosta, se kristillisen näkemyksen mukaan sijoittuu taikauskon ja magian kenttään. Taikausko puolestaan turmelee Jumalan palvomisen kääntämällä uskonnolliset tunteet ja toiminnan pois Jumalasta. Vaikka ihmiset joskus lankeavatkin taikauskoon tietämättömyyden vuoksi, on kristinuskon mukaista työskennellä tällaisen tietämättömyyden poistamiseksi."
Tuntemattomien energioiden manipulointi on pelottavan lähellä huonojen henkivaltojen kepulikonsteja. Nyyssönen siteeraa Katolisen kirkon katekismusta:

"Kaikenlainen magia ja taikuus, jolla yritetään saattaa salaisia voimia ihmisten palvelukseen ja saada yliluonnollinen valta toisiin ihmisiin - olkoon kyseessä vaikka heidän tervehdyttämisensä - on vakavasti Jumalan kunnioittamisen vastaista."
 Lopussa lukijaa muistutetaan simonian alkuperästä. Apostolien teot 8:9-24 kertoo kuinka Simon piti kaupunkilaisia pauloissaan noituudella. Paikalle saapui Filippos, joka teki vielä hienommat käännytystyöt puheillaan Jumalasta. Simon halusi saada samanlaiset voimat itselleen.  Hän kääntyi uskoon ja seurasi Filipposta. Hän ilmoitti, että maksaisi hyvin tuosta käsien päälle panisen voimasta, joka sai muut kääntymään kristityiksi. Pietari hermostuu rahalla leikkimiseen: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi. Minä näen, että sinä olet myrkkyä täynnä ja vääryys pitää sinua kahleissaan." 

 Kautta linjan Fides -lehden jutussa annetaan negatiivinen kuva reikistä. Se on vähintäänkin arveluttava parantamisterapia, joka altistaa sielun kadotukselle. Kristityn kannattaa välttää reikiä. Turvallisempi paraneminen tapahtuu Jumalan välityksellä.

Toivottavasti Fides ottaa pian kantaa joogan ja kristinuskon yhteensopivuuteen.

3 comments:

Sanna said...

Rukoileminenhan on ihan selkeästi yritys tahdolla manipuloida universaalia energiaa (eli jumalaa) tekemään niin kuin ihminen haluaa.

Anonymous said...

@Sanna

Sama pisti silmääni.. ironiamittarin asteikolla ei ole väliä näitä juttuja lukiessa kun viisari vaan pyörii ympyrää.

Anonymous said...

Vain jos lähtökohta on että mitään yliluonnollista ei ole olemassa, on ironista koettaa puhua järkevästi mistään sentapaisesta. Ateistinen maailmankatsomus on kuitenkin yhtä hyvin tai heikosti perusteltavissa kuin teistinen, joten ilman muuta mikään mittari ei Jumalasta tai jostain yliluonnollisesta puhuttaessa pyöri ympyrää. Netti on pullollaan keskustelua tästä aiheesta joten sitä ei varmaan tarvitse alkaa tässä käymään.

Sanna puolestaan olettaa että artikkelissa mainittu universaali energia on yhtä kuin Jumala. Kirjoittajan näkökulma on selvästi että Jumala ja epämääräinen universaali energia ovat eri asioita. En sanoisi että kristillinen rukous on yritys manipuloida Jumalaa koska se pitää sisällään myös kiitoksen ja ylistyksen. Voi joku varmaan pelkästään manipulointi-toivossakin rukoilla.