Sana sunnuntaille: Turvavyö
Lait määräävät elämäämme. Vapautemme viedään pois kuin huomaamatta. Eräs räikein itsemääräämisoikeutta rajoittava säädös liittyy liikenneturvallisuuteen. Sitä kutsutaan turvallisuudeksi, mutta vain propagandatarkoituksessa. Meitä ahdetaan sakkojen uhalla turvavöihin kahlituiksi. Itse nimikin huokuu orwellimaista kieroutuneisuutta. Turvavyö? Pitäisikö siitä tulla turvallinen olo, kun luonnottamat materiaalit kietoutuvat ympärille? Olemme kuulleet vyön hyödyistä kyllästymiseen asti.
Teorian mukaan ihmisen kahlitseminen autoon estää vakavan vammautumisen onnettomuudessa. Mutta tiedätkö miten tätä ideaa testattiin alunperin? Pudottamalla pääkalloja portaikossa. Joitakin kalloja käärittiin eri pehmusteilla. Näitä vertailemalla pääteltiin, että paikallaan oleva kallo vahingoittuu vähiten. Ei kuulosta kovin tieteelliseltä. Logiikan mukaan paikallaan oleva kallo tietenkin pysyy ehjänä, mutta autoissa ihminen on suhteellisessa liikkeessä! Kerro tämä seuraavalla vastaantulevalla pro-vyöläiselle ja seuraa reaktiota.
Iso Autoteollisuus on mukana juonessa. Myyntilukuja nostetaan turvallisuuteen panostamalla. Se on vain näennäistä. Nettiin on vuotanut dokumentteja, joissa selvästi suunnitellaan vain autojen myymistä Safety Sells (pdf). Autovalmistajat mainostavat vaikuttavia lukuja vyön eduista.
Seatbelts are the foundation of safety! In approximately 60% of traffic accidents involving deaths, the vehicle occupant was not wearing a seatbelt. Looking at the comparative death rates based on belted and unbelted occupant positions during a collision, when belted in the driver's seat the death percentage is 0.22%, but 6.3% for unbelted, which makes the unbelted percentage about 28 times higher than belted. In addition, the same comparison for the passenger seat, unbelted fatalities are about 11 times higher, and for rear seat passengers about 9 times higher. Also, approximately 40% of accidents occur within 20 minutes from driving start. Always buckle up!Vaikuttavat luvut tulevat japanilaiselta liikenneonnettomuuksia tutkivalta ITARDA-laitokselta. Mutta taustalla vaikuttaa aina raha. ITARDA:lla on selvät yhteydet autoteollisuuteen. Kuten kuvasta näkyy he ajavat autoilla! Kahlitsemisvöiden vaaroista ei uskalleta puhua valtamediassa. Esimerkiksi tässä kuvassa voi nähdä miten vakavia jälkiä vyö voi jättää ihmiseen.
Ei näytä mukavalta. Ruvelle mennyt iho on tulehdusriski. Tuo punainen haavauma olisi jäänyt pois, jos nainen olisi vain uskaltanut jättää "turvavyön" pois. Hänet oli kuitenkin painostettu kytkemään se kiinni.
Turvavyöt ovat myös tappavia laitteita. Ns. turvallisuuspropagandan uhriksi joutui viaton 13-vuotias lapsi. Hän leikki autossa ystävänsä syntymäpäivillä. Vyö kietoutui kaulan ympärille. Lapsi tukehtui. Jos autoissa ei olisi valtion määräämiä turvavöitä, niin hän olisi vielä hengissä. Aina välillä ongelmat tulevat pintaan ja autovalmistaja joutuu ottamaan autoja takaisin. Toyota veti pois markkinoilta peräti 90 000 autoa. Yleisölle seliteltiin jotain lapsivöiden viallisuudesta. Ongelmat ovat siis oikeita ja olemassa.
Tiedä faktat. Ole valpas. Tämä bloggaus voi pelastaa henkesi. Lakitekninen lisäys: Tämä on parodia.
5 comments:
Hmm. Sinulla on hieman lisääntynyt aputekstit humoriaalisesti kehittymättömille lukijoille. Toivottavasti nämä ei ole seurausta parista typerästä kommentistani.
anyhuu...aiheeseen liittyväät historiallista komiikkaa:
http://darwinawards.com/darwin/darwin2005-15.html
Vanhoja Tekniikan maailmoja lukiessa paljastuu moni muukin kammoittava uudistus.
Yleisönosastossa joku todellakin kiehui raivosta kattonopeuksien tullessa käyttöön. Kun ennen sai ajaa niin kovaa kuin pystyi säilyi mieli virkeänä. Nyt kun jollotellaan hissuksiin niin valppaushan siinä kärsii ja ruumiita tulee kasapäin.
Toinen hirmuinen riski oli 70-luvulla tullut kypäräpakko moottoripyörille. Kirjoittajan mielestä semmoisen potan alta ei näe eikä kuule mitään vaan ajaa suoraan rekan alle. Hän uhosi jättävänsä kypärän pois jatkossakin koska arvostaa elämäänsä.
Aijai. Montakohan potentiaalista uutta lukijaa karkotit tuolla jutullasi ;D
Hmm. Sinulla on hieman lisääntynyt aputekstit humoriaalisesti kehittymättömille lukijoille. Toivottavasti nämä ei ole seurausta parista typerästä kommentistani.
Jep. Viimeisillä millimetreillä muistin, että Sähis voi vielä lukea blogiani.
Hehe.
Sinälläänhän tuo voi olla hyväkin, tuo varoitus. Onhan sitä oikeasti lähes mahdotonta tunnistaa "pelleilijää aidosta".
Itse asiassa tämäkin juttu veteli sellaisista tunneasioista, joita minulla on ollut. Turvavyö tuntuu inhalta ja yritän aina saada paljon vaatetta sen alle. Kun on pieni pelko, jonka aiheellisuuden kuva näyttää.
Joku muu voisi teoriassa vakuuttua. Valitettavasti tämäntyyppinen logiikkahan on käytössä, ja sen rakenteen tunnistamiseenhan tämänkin "vitsi" perustui.
Post a Comment