23.7.14

MH17: Peruttu lento ja "Carlosin" twiittaus

Tänään aloitamme helpolla aiheella ja päädymme hieman monimutkaisempaan.

Lento MH17 ei koskaan lähtenytkään lentokentältä, sillä se ilmoitettiin perutuksi lennoksi!

Tämä väittämä levisi keskusteluissa, kun joku tarkasti FlightRadar24.comin sivulta lento MH17:n tietoja. Siellä lukee selvästi, että kyseinen lento on peruttu, Canceled. Eli oliko Ukrainan taivaalla edes oikea matkustajakone? Tällaista ihmettelyä tapahtui mm. tutun Havaintoja uudesta maailmanjärjestyksestä -blogin sivulla.

Mutta jos kerta MH17 lento ei olekaan noussut ilmaan, niin mikähän pirun suihkukone sinne sitten on noussut edes ilmaan, että maalasiko Ukrainan hallinto vartavasten jonkun toisen suihkukoneen näyttämään Malesian airlinesin suihkukoneelta.

Myös Verkkomedia vaivautui ihmettelemään samaa:

Lento MH 17 ei edes noussut kohti määränpäätään? 
Tämä hämmentävä tieto levisi melko tuoreeltaan sen jälkeen kun lennon MH17 kerrottiin tuhoutuneen torstaina. Asia liittyy myös Malesian Airlinesin toisen Boeing 777 -koneen katoamiseen toisaalla reilut neljä kuukautta sitten, 8.3.2014. Mikä voikaan olla näiden lentojen yhteys toisiinsa: onko sellaista? Kun katsomme kysymyksiä eteenpäin, mahdollisuudet tähän kasvavat eri tietojen yhdistyessä teorioiksi.
Tieto lennon MH 17 peruuntumisesta löytyy edelleen Flightradar24.com sivustolta.

Vastaus on kuitenkin yksinkertainen ja selkeä. FlightRadar24.com sivusto ei sisällä vaihtoehtoja Shot down, Abducted by Aliens, tai Crashed, joten lento MH17:n kohdalle laitettiin tietenkin Canceled. Konehan ei saapunut perille asti. Salaliittoteorioitsijoiden ongelmaksi nousee se, että minne ne matkustajat sitten katosivat?

Sitten monimutkaisemman kohdan pariin, joka on ristiriidassa edeltävän salaliittoteorian kanssa. Jos lento MH17 ei koskaan noussut lentokentältä, niin mitä voimme päätellä seuraavasta?

Nimimerkki Carlos kuvaili Ukrainan ampuneen alas matkustajakoneen!

Omien sanojensa mukaan Carlos oli tuona kohtalokkaana päivänä töissä Borispolin lentokentällä lennonjohtotornissa. Espanjalaiseksi mieheksi itseään kuvaileva Carlos kuuli ja seurasi sivusta, kun paikalle saapuneet sotilaat valtasivat tornin. Lento MH17 oli ammuttu alas. Ilmatila joutui armeijan hallintaan. Carlos kuvaili Kiovan olevan vastuussa iskusta. Ukrainan hävittäjät saattoivat matkustajakonetta ennen sen katoamista. Mahdollisesti armeija halusi nousta teollaan Ukrainan presidenttiä vastaan. Tornissa olevat sotilaskomentajat varmistivat, että ohjus oli ammuttu Ukrainan toimesta.

Carlos kuvaili tapahtumia Twitterissä. Sittemmin poistettu tarina lennonjohtotornin tapahtumista keräsi huomiota Venäjän puolella. Russia 24 ja moni uutissivusto käytti Carlosin twiittauksia lähteenä uutisissaan.

Carlosia haastateltiin Russia Today-kanavan espanjankielisellä asemalla. Mies on poistunut Ukrainasta turvaan Espanjaan. Hän oli aikaisemmin lähteenä rajuille väitteille Maidan-mielenosoitusten aikana, kunViktor Janukovytš erotettiin. Oikeistolaiset olivat uhanneet häntä ja miehen perhettä, joten he olivat muuttaneet Kiovasta Espanjaan huhtikuussa. Carlos jopa väitti Twitterissä joutuneensa häädetyksi maasta, sillä häntä epäiltiin vakoilijaksi.

Hetkinen? Sen jälkeen Carlos kuitenkin tuli takaisin Ukrainaan työskentelemään lennonjohtotehtäviin?

Carlosin tarinan taustoja alettiin penkomaan. Monet uskovat miehen kertomukseen. Siitäkin huolimatta, etteivät muut miehen mainitsemat ulkomaalaiset työntekijät (joiden henkilöllisyyksiä ei tiedetä) lennonjohtotornista avaa suitaan MH17:n turmasta. The Spain Report-lehden Matthew Bennet tiedusteli Espanjan lähetystöstä Kiovassa olisivatko he kuulleet mitään Carlosista. Eivät olleet.

Full reply from Spanish embassy to The Spain Report via e-mail on the existence of "Carlos, @spainbuca, the Spanish air traffic controller" in Ukraine:
"This is not the first time we have been asked about him. This "Carlos" was also active during the Maidán revolution in Ukraine.
We have no knowledge of "Carlos" having been in Ukraine. There is no record of his passing through the Consulate, and no one from the (relatively small) Spanish colony knows him.
The airport where he supposedly worked for several years told us at the time that all of their air traffic controllers are Ukranian, and that in any case they have never employed any Spaniard for that or any other task.
Furthermore, the last information he was posting before the airline tragedy was of the same sort. He was saying, for example, that he lived in Kiev and had been threatened by radical extreme-right elements. No Spaniard or national of another country—to my knowledge—has ever been threatened in this country."

Todellakin, Ukrainan viralliset määräykset ovat ksenofobisia, sillä lennonjohtotehtäviin ei oteta ei-ukrainalaisia. Sama rajoitus koskee jopa alan koulutusta Ukrainassa.

Jos sotilaat oikeasti valtasivat tornin, niin miksi he antoivat Carlosin (ja varmasti muiden työntekijöiden) seurata miten he surmasivat MH17:n matkustajat? Jos he ovat valmiita murhaamaan koneellisen siviilejä, niin miksei Carlosia teloitettu?

 Myös Carlosin twiittaus ministereistä on ongelmallinen:

13:29 - 17.7.2014: "Sisäministeri tiesi mitä hävittäjät tekivät alueella, mutta ei puolustusministeri"

Miten Carlos tiesi kesken tapahtumien lennonjohtotornistaan mitä sisäministeri ja puolustusministeri ajattelivat asiasta? Joko tornissa oli arvovaltaista porukkaa, tai mies keksi kaiken päästään.

Mies on siis aikaisemmin häädetty maasta vakoilijana (jos uskomme Carlosin versiota), mutta on myöhemmin palannut töihin lentokentälle, jonne ei Ukrainan sääntöjen mukaan pitäisi ottaa töihin ulkomaalaisia.

Epäjohdonmukaisuudet johtivat lopulta siihen, että jopa RT:n pienessä uutisessa mainitaan Carlosin Twitter-tilin olleen huijaus. Mutta myöhemmin samaa Carlos-tarinaa kuitenkin toistetaan toisissa RT:n uutisissa. Verkkomedia vetoaa Carlosin aitouteen näin:

On vahvistettu, että kyseinen henkilö on toiminut lennonjohdon tehtävissä 17.7. Borisbolissa. Tietojen mukaan sekä espanjalainen lennonjohtaja "Carlos" (@spainbuca) että muut ulkomaalaiset lennonjohtajat saivat määräyksen keskeyttää tehtävänsä välittömästi malesialaiskoneen tuhouduttua. Lisäksi Ukrainan viranomaiset ottivat lennonvalvonnan tutkanauhoitteet haltuunsa lennonjohdolta tragedian jälkeen.

Kyseisessä ETN:n  uutisessa kuitenkin tehdään selväksi, että heidän lähteenään ovat pelkästään Carlosin väitteet ja Twitter-viestit. Kehä kiertää ympyrää. Uutisessa ei ole itsenäistä varmistusta miehen kertomuksen paikkansa pitävyydestä. Se mainitaan oikein erikseen uutisen lopussa:

ETN statement: The information in this article is not independently confirmed and based on the statement of one airline controller and other tweets received.
Joten uskaltaisin väittää Carlosin kirjoitelleen potaskaa.

6 comments:

Anonymous said...

Global Researchin uutinenkin on osittain vedetty takaisin, mutta löytyy vielä:

http://www.globalresearch.ca/spanish-air-controller-kiev-borispol-airport-ukraine-military-shot-down-boeing-mh17/5391888

Petri Honganmäki said...

Herra Leinivaara, olette melkoinen painajainen foliokerholaisille ja heidän "luotettaville tietämyksilleen" XD

PS. Oletteko muuten harkinneet kirjan kirjoittamista?

Paholaisen Asianajaja said...

Kirjoitan kirjan ``sitten joskus`` kun on aikaa. Aiheista ei ole pulaa.

Anonymous said...

Miten nuo aikaleimat ym mahtavat muuten mennä? Kuinka pian koneen putoamisen jälkeen "Carlos" twiittasi? Oliko tieto koneen putoamisesta jo uudisoitu? Jos ei ollut, asiaa voisi pitää aika mielenkiintoisena.

Anonymous said...

Oletko Juha Leininvaara paholaisen asianajaja... Onko paholainen pahoittanut mielensä esim. NWO HAVAINTOJA BLOGIN teksteistä?

Anonymous said...

Veikö kissa kielen Juha Leininvaara? Vai etkö kestä totuutta.