9.12.09

Noitavainojan noitavainoamista

Afrikkalaiset noitametsästäjät ovat vihdoinkin kohdanneet vastustusta. Helen Ukpabion johtama kirkko on valistanut kansaa noituuden todellisista ja vaarallisen vaarallisista vaaroista. 150 henkinen The Liberty Gospel Church ilmestyy jopa protestoimaan kriittistä ajattelua ja ihmisoikeuksista valistaville luennoille. He eivät tykkää siitä, että noitavainoja vainotaan.

Center for Inquiry alkoi valistamaan entistä suuremmalla innolla siitä miksi Ukpabion toimet johtavat viattomien kärsimykseen. Se ei sopinut roviomestari Ukpabiolle. Hän päätti haastaa CFI:n edustajan oikeuteen. Leo Igwe on johtanut valistuskampanjaa Nigeriassa. Inkvisiittori Ukpabion mukaan CFI:n toiminta on uskonnonvapauden estämistä. Sananvapauden kahlitsemista. Jne.

Skeptikot eivät saisi puuttua kirkon asioihin. Ukpabion tulkitseman uskonnon kyseenalaistaminen on estettävä. Haasteessa vaaditaan myös, ettei poliisi saisi enää puuttua The Liberty Gospel Churchin protesteihin. Perusteluissa mainitaan, että Nigerian perustuslaki turvaa noitavainot. Ukpabiolla on ehdoton oikeus uskoa "Jumalaan, Saatanaan, noituuteen, Taivaaseen ja helvetin tuleen." Ukpabio vaatii yli miljardin dollarin korvauksia kivuista ja säryistä.

Noitavainojen takia lapsia hylätään kaduille. Se on se hyvä vaihtoehto, sillä muuten suku tai omat vanhemmat murhaavat lapsen. Ukpabion seuraajat ovat toistaiseksi polttaneet vain kolme lasta.

Ukpabion kirjoittamia kirjoja on myyty miljoonittain Afrikassa. Unveiling the Mysteries of Witchcraft opuksen pitäisi paljastaa mistä tietää onko lapsesi noita vai ei. 2 vuotiaat ipanat voivat olla noitia, jos he ovat harvinaisen itsepäisiä, valehtelevat, varastavat, koulumenestys huononee äkkiä tai hän vihaa koulua.

Tuollaiset Saatanan riivaamat lapset pitää häätää kylmyyteen. Tai sitten voi pohtia onko kaikki taikausko tarpeellista.

1 comment:

Mette said...

Ryszsard Kapuscinski on kirjassa "Eebenpuu" analysoinut kiinnostavasti afrikkalaista noitauskoa ja syyllisyyskäsitettä, jotka liittyvät yhteen (ja tekevät kristillisestä lähetystyöstä haastavaa).

Kapuscinskin mukaan kaikkeen ikävään on syy, ja se syy on aina inhimillinen. Jos joku tökkää pensaikossa silmänsä oksaan, se ei ole sattuma, koska miksi se oksa olisi ihan sattumalta juuri siinä kuin silmäkin? Jonkun on töytynyt tarkoittaa tapaus, ja se joku on tietenkin noita. Niinpä kaiken onnettomuuden ja sairauden kohdalla keräännytään pohtimaan, mikä noita sen olisi voinut aiheuttaa (sen sijaan, että esimerkiksi huolehdittaisin polun turvallisuudesta).

Noitia on kahta lajia; pahaksi syntyneet noidat, jotka eivät tavallaan voi itse pahuudelleen mitään ja ovat siis todella vaarallisia; he levittävät onnettomuutta ympärilleen. Ilmeisesti ne lapset kuuluvat tähän ryhmään. Ja sitten ammattinoidat, joille maksetaan noituudesta.

Samaten syyllisyyden tunne on kristillisissä kirkoissa erikseen opetettava, koska jos teko ei ole tiedossa, se ei ole tekijän syytä, ja kun se paljastuu, rangaistus seuraa välittömästi jo pelkästä paljastumisesta. Siinä välissä ei ole tilaa syyllisyyden tunteelle tai katumukselle (jos ei ole syytä, ei tarvita katumusta; kun on paljastunut, seuraa rangaistus, joten ei tarvitse katua).