25.3.10

Virvon varvon kuolleeks kerettiläiseks

Istu alas ja valmistaudu hämmästymään. Suomen ortodoksinen kirkko ottaa kantaa johonkin asiaan JA media huomioi sen. Asia liittyy virpomisen ainoaan oikeaan merkitykseen. Jos lapset kiertävät naapurustossa noidiksi pukeutuneina, niin he tekevät sitä väärin.


Palmusunnuntaina virpojat eivät piiloudu naamiaispukujen taakse, vaan sonnustautuvat omiin siisteihin vaatteisiin. Yleinen tietämys uskonnollisten juhlien sisällöstä ja vietosta on vähentynyt. Niinpä jopa toisilleen vastakkaisten juhlien viettotapoja yhdistellään uusiksi roolileikeiksi. Ortodoksit vierastavat ajatusta virpomisesta tuonkaltaisena toimintana. Heille virpomistapojen opettaminen on nimenomaan uskontokasvatusta.
Maallistunut yhteiskunta on unohtanut miksi pääsiäisenä lähdetään niiden varpujen kanssa kiusaamaan naapureita. Samoin on unohtunut miksi rairuohoa ja pääsiäistipuja laitetaan koristeiksi. Rairuohoa kasvatetaan muistuttamaan meitä siitä, että opetuslapset polttivat pilveä. Pääsiäistipuilla kunnioitetaan sitä hetkeä, kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin chocobolla.





Chocobo.


Chocobo söi lasten tarjoamia risuja ja palmunlehtiä. Siksi virpojilla on vitsoja. Tai ehkä muistan väärin. Noh, takaisin siihen pointtiin.

Ortodoksit ovat huolissaan heidän kulttuuriperinnön katoamisesta. Merkitys muuttuu, jos lapset pukeutuvat noidiksi. Eivätkä kaikki perheet edes osaa ladata virpomavitsoja oikeaoppisesti taikavoimilla.


Pajunoksat siunataan pyhitetyllä vedellä palmusunnuntain aaton eli Lasaruksen lauantain vigiliassa. Siunattujen oksien kera lapset ja lapsenmieliset aikuiset menevät sukulaisten ja ystävien luo toivottamaan Jumalan siunausta tulevalle vuodelle. Lahjaksi saatu virpomavitsa pitäisi säilyttää ikonin takana Helatorstain eli Kristuksen taivaaseen astumisen juhlan aattoon asti. Tuolloin siunattu virpomavitsa hävitetään polttamalla. Kauniisti koristelluista vitsoista täytyy luopua, aivan kuten opetuslasten täytyi ”luopua” Kristuksesta hänen astuessaan taivaaseen 40 päivää ylösnousemuksen jälkeen.


Ja mikä ettei. Tietenkin ortodoksit saavat suorittaa virpomiset aivan kuten he haluavat, kunhan lakeja ei rikota. Mites he suhtautuvat niihin jotka elävät pääsiäisenä epäortodoksisesti?


Pahuutta ei pidä sotkea hyvyyteen eikä pakanallista noitakulttuuria tule kirkollisissa piireissä suosia. Miksi kristillisten juhlien perinteitä pitäisi vääristää ja köyhdyttää? Ortodoksille virpominen on kirkollisen perinteen opettamista ja eteenpäin siirtämistä.


Jos ortodoksien suosima perinne katoaa katalan kapitalistisen karkkikerjuun taakse, niin too bad. Vastakkain ovat oikea tapa ja väärä tapa, kuten piispa Arsenikin sanoi:


Eihän niille mitään mahda. Mutta oikea tapa ja oikea perinne on pidettävä yllä. Tämä on kirkon ongelma yleisemminkin. Me opetamme yhtä ja ihmiset tekevät toista.

Tilanne voidaan ratkaista perinteisellä tavalla. Tapetaan vääräuskoiset ristiretkellä.

Tai sitten noudatetaan liberaalia ajatusta kaikkien kukkien kukkimisesta.

7 comments:

Sähis said...

Tuli mieleen tästä postauksesta se South Parkin jakso, jossa Stan alkaa kyselemään mikä on pääsiäismunan historia ja symbolinen merkitys. Kukaan ei pysty antaan vastausta, ja loppu tarina lähtee huolella lapasesta ja taustaksi paljastuu pääsiäispupuseuran ja vatikaanin salainen sota.

Ihan hirveän järkeviä syitä pääsiäismunille ja niiden koristeluille ei suomen- eikä englanninkielinen wikipedia tarjoa.

Jos joku tietää enemmän asiasta niin valistakaa moukkaa.

Juha Haataja said...

Ja nykyäänhän tuo "Easter egg" on ruvennut tarkoittamaan jo jotain ihan muuta, kiitos Atarille.

Mutta että Chocobo... Kun elää niin viisastuu.

Anonymous said...

Kas kun Paholainen ohitti kokonaan pääsiäisnoitaperinteen pakanalliset konnotaatiot. Esimerkiksi tuolla pohojammaan suunnillahan virpojat eivät suinkaan kierrä jeesuksen muistoksi palmusunnuntaina vaan noidat käyvät kerjuulla pääsiäislauantaina wanhan perinteen mukaan. Kirkko on vaan taas kerran tunkenut omat perinteensä perinteisten tapojen päälle.

Paholaisen Asianajaja said...

Pääsiäismunien perinnehän tulee siitä, että Jeesuksen chocobo muni suklaamunia syötyään ne vitsat. Pääsiäispuput ovat pupunaisten vertauskuva:

http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=1166

Tämä on totuus.

Tai sitten puput ja munat ovat hedelmällisyyssymboleja.

Anonymous said...

Rairuohoahan laitettiin kasvamaan jo muinaisessa Egyptissä, juhlistettiin alkavaa Niilin tulvimista. Ainakin näin joskus muistaisin lukeneeni jostain.

Piikelo Ripaska said...

Arkkipiispa Leolta lähtee lapasesta Ilta-Sanomissa 27.3.2010:

Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo sanoo olevansa "syvästi luokkaantunut", mikäli hänen ovelleen tulee palmusunnuntaina noidiksi pukeutuneita henkilöitä virpomaan.
- En ota heitä vastaan. Ei kukaan saisi loukata kenenkään tunteita tahallisesti. Virpominen on suurelle osalle ihmisiä pyhän aamun pyhä viesti, Leo sanoo.

Hän ei syytä lapsia.
- Aikuisten pitää tämä ymmärtää!
- Emme saa loukata toisten uskontojen, kuten islamin ihmisten tunteita. Kuinka täällä sitten saadaan loukata ortodoksien tunteita ihan miten tahansa? En sitä hyväksy. Uskallan sanoa, että se loukkaa minun tunteitani syvästi.

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen said...

Minun tunteitani loukkaa se, että ovikelloani soitellaan kristillisen perinteen hengessä. En ole kristitty, joten mitä tapahtuisi jos minä "uskaltaisin" olla tuota mieltä. (Ikään kuin kyse olisi rohkeudesta eikä siitä että on blinded by his own tailbone.) Tosiasiassa tosin kävi naamioituneet tyypit ja mieleen tuli että nyt meillä on kaksi Halloweenia. Annoin suklaata ja allergian vuoksi tikut meni ulos oven eteen heilumaan. (Vaati muuten rohkeutta tytöiltä. I have reputation and stuff. Palkkio tietysti tätä ruhtinaallisempi. Etenkin kun ensi vuonna en enää asu tuossa talossa.)

PS: Mitään "hirmu valaistumista" ei ole luvassa, mutta noin vuosi sitten nakuttelin kännipäissäni jotain aiheesta. Munista ja vaginoista kiinnostuneet saavat tosin pettyä.