29.3.12

Sana sunnuntaille: Epäkognitiivinen

Yhdysvaltalainen Human Rights Campaign on taistellut aktiivisesti uskovaisten ihmisten oikeuksia vastaan. Tuorein todiste tästä vainosta nousi tällä viikolla uutisiin, kun oikeudenkäynnissä julkaistut dokumentit osoittivat, ettei Human Rights Campaign välitä tippaakaan National Organization for Marriagen (NOM) maineesta. On todella törkeää, ettei NOM:in hyvästä maineesta välitetä tippakaan. Lehtimiehet ovat ahmineet julkaistut paperit läpi. Papereissa on järjesteltynä NOM:in toimintastrategia.

Mainen osavaltiossa on homoseksuaalien avioliitot salliva avioliittolaki. Avioliittolaki oli NOM:in mielestä huono avioliittolaki. He aikoivat muuttaa sen perinteisiä arvoja kunnioittavaksi. 1,8 miljoonan dollarin avustuspaketti mielipiteiden muuttamiseksi aiheutti vastalauseita, vaikka se oli aivan tavallinen tapa vaikuttaa demokratiassa. Karmaiseva vaino iski jälleen, kun Mainen osavaltion laki olisi pakottanut yli 5´000 dollarin lahjoituksia tehneiden lähettävän selonteon toiminnastaan viranomaisille. Eli suurten lahjoitusten kohdalla lahjoittaja oli velvollinen ilmoittamaan lahjoitusten lähteet. Kansalla on oikeus tietää ketkä ovat vaikuttamassa osavaltion äänestyksiin. Mutta NOM ei tietenkään ole velvollinentekemään sellaista, sillä onhan se perusarvojen asialla. Kuitenkin viranomaiset olivat aloittamassa tutkintaa NOM:in toimista Mainessa. NOM haastoi osavaltion oikeuteen.

Mainen osavaltio voitti NOM:in oikeudessa, eikä korkein oikeus edes suostunut ottamaan keissiä käsittelyynsä valitustoimissa. Aivan selvä todiste siitä miten USA:n hallitus vainoaa NOM:ia. Viimeisenä loukkauksena oikeudenkäynti paljasti jotakin NOM:in toimintaperiaatteista. NOM:n sisäiset muistiot oli lähetetty todistusaineistoksi oikeidenkäyntiä varten. Verenhimoinen Human Rights Campaign sai dokumentit jumalattomiin kouriinsa. Tietenkin he ovat maalaamassa NOM:ia mahdollisimman huonossa valaistuksessa, epäsiistiä taustaa vasten. Kaikki esimerkit ovat kuitenkin täysin hyväksyttäviä strategioita.

NOM suunnitteli luovansa rotukiistoja. Mustien ja seksuaalivähemmistöjen välille aiottiin iskeä kiila, jolla mustat äänestäjät saataisiin tukemaan NOM:in suosimia lakeja. Tässä kohtaa ei sovi pohtia miten kampanjointiin reagoisivat mustat homoseksuaalit ihmiset. Todennäköisesti he alkaisivat vihaamaan itseään.

Samoin NOM aikoi markkinoida latinoyhteisöille latinoidentiteettiä, jossa homoseksuaalisuuden hyväksyminen olisi epä-latinomaista. Nuoret latinoäänestäjät saataisiin kapinoimaan "valkoisten arvoja" eli homomyönteisyyttä vastaan. Eripuran luominen on aivan hyväksyttävä tapa ajaa omia asioita.

NOM oli myös laittamassa sivuun rahaa, jolla etsittäisiin homoperheiden lapsia, jotka olisivat valmiita puhumaan videokameran edessä huoltajiensa haitallisuudesta. Toisena videoprojektina oli tasa-arvoisen avioliittolain uhrien kokemusten ikuistaminen. Näillä projekteilla ei nähtävästi päästy kovin pitkälle.

Eikä papereissa seisovat tekstit siitä, että NOM oli tietoinen kampanjointilakien kiertämisestä, ole ollenkaan moraalisesti arveluttavia. Järjestöllä on oikeus järjestää erilaisia rahastoja, joilla salataan lahjoittajien identiteetti.

On erittäin törkeää, että NOM:in tarkoitusperät paljastettiin tuollaisella vuodolla. Papereissa kerrotaan, että NOM:in tavoitteisiin kuuluu myös presidentti Obaman sosiaaliradikalismin paljastaminen. Sekä pornografian vastustaminen. Yksi NOM:in alajärjestöistä ajaa avioeron vaikeuttamista. Kaikki nämä ovat loogisia johdannaisia perusarvojen puolustamisesta.

Kampanjointi on vaikeaa, sillä kansalaiset ovat vuosi vuodelta toista mieltä kuin NOM. Ympäri Yhdysvaltoja yli puolet ihmisistä ovat valmiita sallimaan avioliitot samaa sukupuolta oleville pareille. Kannatus on vahva nuorten parissa. Siksi NOM suunnittelee parempien edustajien käyttöä julkisuudessa. Altavastaajana oleminen luo vain vahvempaa taisteluhenkeä. He aikovat värvätä tyylikkäitä ihmisiä, jotka olisivat samalla epäkognitiivisia. Se kertokoon kaiken siitä minkälaista mainosta on tulossa NOM:in suunnalta.

No comments: