Keisarikunnan miehekäs hallitsija
Rooman keisarikunnan hallitsijoista löytyy sekopäisiä keisareita kuten Nero. Tai arvostettuja sotasankareita kuten diktaattori Gaius Julius Caesar. Tai filosofinen ja taitava Marcus Aurelius Antoninus. Rakastettuihin ja päteviin keisarihin kuului myös Publius Aelius Trajanus Hadrianus.
Hadrianus ylläpiti keisarikuntaa monta vuotta: 117 - 138. Useampi keisari hallitsi vain jotain vuosia, kun epäsuosio ja kulissien takainen keinottelu ylittivät keisarin kyvyt. Hadrianuksen aikana keisarikunnan rajaseutuja vahvistettiin. Juutalaiskapinaa lukuunottamatta suurilta verenvuodatuksilta vältyttiin. Roomaan jälleenrakennettiin mahtava Pantheon-rakennus. Sotapäällikkönä Hadrianus ylläpiti joukkojen kannatusta ruokailemalla ja marssimalla heidän seurassa matkoillaan ympäri keisarikuntaa. Legioonien uskollisuus oli myös hankittu rankalla työllä, sillä Hardianus oli edennyt legioonissa kunniallisella sotilasuralla.
Hän määräsi rakennusprojekteja valloitetuille alueille. Rauhan vuosina legioonat pidettiin vireessä jatkuvilla harjoituksilla. Avioliitollaan Hadrianus varmisti seuraajien vahvan aseman, kuten tapana oli siihen aikaan. Kreikkalaisen kulttuurin ystävänä Hadrianus välitti historian opetuksia uusille sukupolville. Talous vahvistui vaikka veroja ei nostettu. Tämä ihme onnistui karsimalla rankasti keinottelua ja korruptiota.
Keisarin erikoisuuksiin lukeutui parta, jota edeltävät keisarit olivat välttäneet. Tyylistä tuli suosittu muuten niin siistiksi trimmatuiden roomalaisten miesten keskuudessa.
Mutta tämän suositun keisarin kaapissa kolisteli kauhea luuranko. Skandaalimainen synti. Häpeällinen salaisuus.
Hadrianus ei ollut täysin hetero. Avioliitot naisten kanssa eivät aina perustuneet intohimoiseen rakkauteen. Sabina naitettiin keisarille n. 13 vuotiaana. Nähtävästi Sabina ei ollut iloinen avioliitosta. Hän varmisti ettei tullut raskaaksi.
Matkoillaan keisari tapasi pojan. Kreikassa Hadrianus näki 11 tai 12 vuotiaan Antinoosin. Hänet otettiin mukaan kiertueelle. Antinoos oli kaunis ja älykäs nuoresta iästä huolimatta. Hänet koulutettiin Rooman hovissa. Pari vuotta myöhemmin Antinoos oli mukana keisarin seuraavalla kiertueella ympäri Rooman keisarikuntaa. Joskus vuosien 125 - 128 välillä Hadrianus rakastui Antinoosiin. Kreikanvierailulla Antinoos oli keisarin suosikki. He keskustelivat henkeviä ja Hadrianus tilasi ylistäviä patsaita Antinoosin komeudesta. Antinoos oli myös erittäin taitava metsästäjä. Parivaljakon seksuaalinen kanssakäyminen ei ollut salaisuus.
Hadrianuksen maine oli varmasti pohjamudassa, kun hänen homostelu paljastui kansalle?
Ei tietenkään. Miesten välinen rakkaus oli sitä parasta rakkautta. Miehet olivat tarpeeksi älykkäitä ja henkisiä olentoja kokeakseen korkeimman rakkauden muodon. Olivathan naisetkin ihan kivoja, mutta Hadrianus oli kiinnostunut vain omasta sukupuolesta. Perillisten hankkimisen kannalta naiset olivat tietenkin tärkeitä. Heteroavioliitot olivat sukujen päätettävissä ja niillä määriteltiin omaisuuden jakaminen. Naisen tärkein omaisuus oli seksuaalisuus, eli neitsyys.
Hadrianuksen homoseksuaalisuus ei vaikuttanut kansan suosioon. Seuraajat eivät lianneet keisarin mainetta poikarakkauden perusteella. Olihan keisarikunnassa järjestetty miesten välisiä avioliittoja. Olihan näytelmissä miessankareita jotka saivat onnellisesti toisensa. Olihan Theban pyhä joukko todistanut, että miesten välinen rakkaus takoi sotilaista eliittijoukon. Olivathan ylistetyt Akhilleus ja hänen Patroklos haudattu samaan hautaan kuin aviopari. Olihan jumaltarustossa Herkuleksella useampi poika pitämässä pedin lämpimänä.
Homoseksuaalisuus ei aiheuttanut skandaalia. Antinoos oli älykäs, atleettinen ja ihanteiden mukainen roomalainen. Sellainen puoliso sopi keisarille, sillä he olivat maskuliininen pari. Kun Antinoos kuoli hukkuessaan Niiliin murtui Hadrianus. Hän julisti pojan jumalaksi. Antinoosin muiston ympärille luotiin kultti. Temppeleitä ja patsaita pystytettiin ympäri keisarikuntaa. Hadrianus halusi nimetä tähtikuvion rakkaansa mukaan, mutta keisarin ehdotusta vastustettiin. Pari historoitsijaa huomauttaa, ettei Hadrianuksen osoittama suru sopinut miehelle. Siinä suurin Hadrianukseen heitetty kritiikki homoseksuaalisuuteen liittyen.
Olihan keisarikunnan historiassa myös sellaisia hallitsijoita joiden homoseksuaalisuus aiheutti kauhistusta. Esim. Elagabalus, jonka lyhyiden keisarivuosien vaiheista saisi räikeän tarinan. Hän nostatti parikin skandaalia uskonnollisilla tempauksilla ja aivan liian naisellisella käytöksellään. Elagabalus tiedusteli hovin lääkäreiltä osaisivatko he muuttaa hänet naiseksi. Hänen vakituinen rakastaja oli urheilija ja orja nimeltään Hierokles. Keisari käytti liikaa meikkiä, värjäsi hiuksensa ja kävi bordelleissa "myymässä" itseään. Hieroklesin piti yllättää hänet tuhmista puuhista ja rankaista tuhmaa keisaria. Elagabalaus käyttäytyi naisellisesti. Se sai sotilaat huonolle tuulelle.
Useampi taho oli vihainen keisarille, jonka oikea valta oli tämän naissukulaisten käsissä. Elagabalusin ura päättyi väkivaltaisesti.
5 comments:
Homoilu on miesten hommaa!
Yksi korjaus. Naisten tärkein ominaisuus oli hedelmällisyys, että synnyttivät mieluusti poikia ja vain oikealle isälle. Neitsyydellä varmistuttiin, ettei suvunjatkajia tullut ikävästi väärään osoitteeseen. Seksuaalisuutta naisilla ei katsottu olevan.
Pitää mennä leikkaamaan tukka ja kääntymään homoksi...
Squirrel, kyllä sen pitäisi olla ihan mahdollista. Eikös seksuaalinen suuntautuminen, kuten itseasiassa ihan kaikki, ole väitteen sosiaalista konstruktiota. Tuolla ilmoituksella olet jo matkalla syvään konstruktioon...
Tukanleikkuu on tietysti valinta. Tästä emme saa debattia.
Mutta eikös se homoseksuaalisuus ole kuitenkin niinq jotain vähän muuta kuin valinta. Muistaakseni sinäkin dissasit tälläistä sukupuolisuusnäkemystä.
"Keisarinnan uudet vaatteet" näytti minulle sen, että jos sukupuoli ja seksuaalisuus ovat sosiaalisia konteksteja, ne muuntavat sukupuolen käsityksen sellaisiin muotoihin että se on biologisen sukupuolen kannalta irrelevanttia.
Toki aihe on usein vitsailujeni aihe. Mutta en juurikaan kannata naistutkimuksen tapaa "määritellä sukupuolisuuskäsityksen rajat".
Tosin huumori perustuu usein kovaankin dekonstruktioon ja uuteen konstruktioon, joten vitsini voidaan tosiaan käsittää eräänlaisena asian purkamisena ja uudelleenjärjestämisenä. Että oikeilla jäljillä.
Post a Comment