2.10.11

Kuinka monta toimittajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?

Vastaus: Ei yhtäkään, sillä STT käy vaihtamassa lampun ennen toimittajien saapumista.

Kasku kärjistys siitä miten modernissa uutismaailmassa luodaan uutisia. Olet varmasti huomannut miten uutiset leviävät nykyään netissä. Uutisen ensimmäinen versio ilmestyy yhden lenden verkkouutisiin. Pian siitä on kopio kilpailevan lehden verkkosivuilla, mahdollisesti lukijakyselyn kera.

Ilmiö toistuu ympäri maailmaa, kun tietotoimisto laittaa ensimmäisenä jonkin tiedon jostakin tapahtumasta levitykseen. Reuters, Associated Press ja Suomessa STT saavat uutisvinkin, josta laitetaan puhtaaksi kirjoitettu sähke tiedotuspalveluun. Pian se on melkein samalla röyhtäisyllä useamman lehden uutisissa (yllättävän usein ilman mainintaa lähteestä). Tätä bloggausta kirjoittaessa tuorein kotimainen uutinen Iltasanomissa on:

Poliisi etsii hoitokodista poistunutta Sirkkaa

Iltsu ei mainitse STT:tä, mutta Iltalehti tekee sen Poliisi etsii hoitokodista kadonnutta naista Heinolassa uutisessaan. MTV3.fi ei mainitse STT:tä Nainen katosi hoitokodista Heinolassa uutisessaan. Hesari muisti mainita STT:n Nainen katosi hoitokodista Heinolassa uutisessaan.

Voit helposti seurata Oikotieto.fi:n kautta miten sama uutinen ilmestyy ympäri suomalaisia uutissivuja päivän aikana.

Toimittajilla ei ole aina aikaa tarkistaa uutisen taustoja. Tietotoimiston toimittamaan materiaaliin luotetaan. Hyvin harvoin tehdään tarkistussoittoja. Julkisuutta himoavat tahot tietävät tämän. Firmojen pr-tiedotteet päätyvät uutisiksi, kunhan ne on osattu muokata uutisen näköisiksi. Parhaat pr-mainokset on annettu toimittajille epäsuoralla tavalla, joten niitä ei välttämättä pystytä jäljittämään netin kautta.

GlasgowSkeptics järjestää luentoja pubeissa. Michael Marshall kertoi mielenkiintoisia asioita siitä miten brittilehdistö toimii tällä vuosituhannella. Melkein tunnin pituinen pätkä on katsomisen arvoinen. Hän kertoo mm. neljännen kappaleen säännöstä.


Neljännen kappaleen sääntö pr-sälän tunnistamisessa.

Jos firman nimi ilmestyy neljännessä kappaleessa, on uutinen todennäköisesti kyseisen firman maksama.

Uutisen tärkeimmät pointit laitetaan ylös, jotta lyhennystarpeiden ilmestyessä voidaan karsia turhat yksityiskohdat alhaalta.

Nimeä ei haluta liian ylös, jotta yhteys ei ole liian selvä.



Kiitos vinkistä herra Pousille.

3 comments:

Sähis said...

Tuo oli oikeasti hyvä pätkä. Aiheena monille lukijoille täällä varmaan tuttu, mutta esitelmässä oli paljon hauskoja vinkkejä BS:n metsästykseen.

Anonymous said...

Ainakin iltapaskojen nettiversioissa on mielestäni näkynyt noita "yllättäviä" "tutkimustuloksia". Tosin niistä oli poistettu tuotteisiin tms. liittyvät maininnat, joten jäljelle jäi vain "hullu tiedemaailma" -tyyppinen juttu.

Anonymous said...

Mielenkiintoinen näin media-alan opiskelijallekin. :)