27.3.09

Hämmentävä kummitusjuttu

Brittiläinen lehdistö iskee jälleen miljoonan voltin voimalla. GoogleStreetView-ohjelman katukuvasta on löytynyt jotain outoa:



Viktoriaaninen kaunotar on kuin toiselta aikakaudelta.Paikalla on synkkä historia. Useat murhamysteerit varjostavat katuja. Aavemaisuutta tulee puuttuvista jaloista. Nainen leijailee ilmassa? Kuva on aiheuttanut niin paljon hämmennystä, että eksperttejä on kutsuttu kommentoimaan sitä. Asiantunteva meedio ihmettelee samaa jalkojen puuttumista.

Oma vaatimaton mielipiteeni on, että kuvan alareunassa on aivan selvä vääristymä, vai mikä sitten onkaan korrekti termi. Vääristymä on leikannut naisen vartalon kahdesta kohtaa, joten jalat jäävät epäselviksi. Vieressä olevat pylväät ovat kokeneet aivan saman kohtalon. Joten joko "aave" vaikuttaa kameraan näin odolla tavalla, tai sitten kamera on jostain syystä vain napannut huolimattomasti. Nainen on vain siunattu kunnon tyylitajulla. Itse ainakin diggaan tiukkaa tummaa viktoriaanista tyyliä yli modernin muodin.

Vika on kamerassa, sillä tyylikkäästi pukeutuneesta naisesta on napattu kuva kahdella kameralla. Alemmassa kuvassa nainen näkyy kokonaisena. Ja jättää varjon.

Joten miksi ihmiset luulevat naista aaveeksi?

Syynä on eri aikakauteen sijoittuva pukeutuminen.

Minä ihmettelen miksi mikään sanomalehti vaivautuu julkaisemaan tuollaisen jutun "aaveesta."

GoogleStreetViews-ohjelmasta saisi parempiakin lööppejä. GSW sisältää lapsipornoa!

2 comments:

Dr. O. said...

Street View -autossa on iso patteri kameroita eri suuntiin ja niiden kuvista kasataan automaattisesti 360 asteen näkymä. Tässä prosessissa kuvia laitetaan päällekäin, muutetaan osittain läpinäkyviksi ja vääristetään niin, että perspektiivi tulee oikein (kiinnostuneemmat voivat hakea lisätietoa vaikka hakusanalla "image stitching"). Aina kuvia liimaileva ohjelma ei onnistu ihan täydellisesti ja kuviin tulee juuri tuollaisia efektejä kuin tämäkin "aavekuva".

Anonymous said...

Todennäköistä on myös että nuo kuvat on katseluohjelmaan mapattu 3d-pallogeometrian päälle, ja streetview-ohjelmassa pyöritetään kameraa tämän pallon sisällä. Jokainen jalkapalloa lahjapaperiin paketoinut tietänee, että aika veemäistä hommaahan se on saada jokainen kohta täsmäämään.

Tästä syystä StreetViewissä näkyy mappausvirheitä lähes poikkeuksessa äärimmäisissä ylä- ja alakulmissa jos kameraa pyöräyttää kohti maata tai ylös kohti taivasta. Joissain tietokonepeleissä tuo efekti näkyy, ja jokaiselle 3d-ohjelmien ja pelien kanssa puuhastelevalle myöskin.